26 września 2006

AdKontekst - 10 milionów internautów w zasięgu

Netsprint i WP podsumowały rok funkcjonowania systemu reklamy kontekstowej AdKontekst. Liczby pewnie nie dorównują Google AdSense (chociaż nikt nie zna osiągnięć tej usługi), ale również prezentują się ciekawie:

  • 50 000 unikalnych domen, na których wyświetlane są reklamy,
  • ponad 300 partnerów,
  • emisja reklam kilku tysięcy reklamodawców
W efekcie daje to zasięg na poziomie 80% populacji polskich internautów, co w chwili obecnej oznacza dotarcie do wspomnianej już grupy ok. 10 mln osób. Głównym źródłem sukcesu jest zapewne współpraca z kilkoma dużymi partnerami, np. portalem Wirtualna Polska.

Przedstawiciele obu firm podkreślają również ciągły dynamiczny wzrost tej formy promocji, co jest wynikiem pozyskiwania kolejnych partnerów i poszerzania przestrzeni reklamowej, o zadowoleniu i lojalności reklamodawców nie wspominając :-) -- Aneta Mitko

SEM liderem rynku reklamy w USA

Jak wynika z najnowszego raportu IAB, wydatki na marketing internetowy w wyszukiwarkach w pierwszej połowie 2006 roku utrzymały swoją pozycję w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Reklamodawcy nadal wydają 40% budżetów reklamowych na obecność w wynikach wyszukiwania, co może nie pokrywa się całkowicie z wcześniejszymi optymistycznymi prognozami, ale jest na pewno pozytywną informacją.

Autorzy raportu spodziewają się ponadto wzrostu popularności reklam multimedialnych (zwłaszcza formatów video), jednak patrząc na dynamikę zmian zachodzących w tym segmencie (a właściwie jej brak) nie należy przypuszczać, by przetasowania nastąpiły szybko. Jeszcze zatem przez jakiś czas wydatki na wyszukiwarki będą królowały w budżetach marketingowych amerykańskich firm.

--
Aneta Mitko

25 września 2006

Podobna konwersja w SEO i PPC

Firma WebSideStory opublikowała wyniki kolejnego badania dotyczącego marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Na podstawie próbki prawie 60 milionów wizyt internautów na 20 dużych serwisach e-commerce działających w sektorze B2C określono, że poziom konwersji zamówień z wizyt generowanych poprzez linki sponsorowane oraz naturalne wyniki wyszukiwania jest podobny i równocześnie istotnie większy (ponad 50%) od ogólnej konwersji na każdej witrynie.

Nieco większa konwersja zamówień została nawet zanotowana dla użytkowników, którzy zostali pozyskani przez płatne odnośniki (3,40%) niż przez obecność w naturalnych wynikach wyszukiwania (3,13%). Można to tłumaczyć większą elastycznością kampanii pod względem konfiguracji i komunikacji z potencjalnym klientem (możemy usunąć nieefektywne słowa kluczowe, dokładnie opracować cały tekst reklamowy czy też precyzyjnie wybrać stronę docelową). Nie zmienia to jednak faktu - i taki jest zresztą generalny wniosek płynący z tego badania - że najlepiej być obecnym w obu obszarach równocześnie - niektórzy internauci patrzą wyłącznie w naturalne wyniki wyszukiwania (i klikają je z różną częstotliwością), a pole przeznaczone na reklamę cechuje nieco gorsza ekspozycja. Nie można również zapomnieć o efekcie synergii - zauważalność (a więc i szansa na kliknięcie) znacznie rośnie, gdy odnośniki do serwisu są obecne w obu miejscach równocześnie.

--
Aneta Mitko

Nowe strony z wynikami wyszukiwania

Serwis Google Blogoscoped poinformował o możliwości podejrzenia projektów nowych stron z wynikami wyszukiwania Google. Teraz każdy może obejrzeć nową strukturę we własnej przeglądarce. Najbardziej uwagę zwraca przeniesienie odnośników do innych wyszukiwarek Google (newsów, plików graficznych, itd.) z górnej części strony do lewej kolumny (na wzór menu nawigacyjnego?). Zmniejszyło to nieco obszar, w którym pokazywane są naturalne wyniki wyszukiwania. Zobaczymy, czy w dalszym toku optymalizacji zajdą zmiany w projekcie - na razie nie wzbudza on entuzjastycznych opinii, ale wynika to chyba z przyzwyczajeń użytkowników do obecnego interfejsu.

--
Aneta Mitko

22 września 2006

21 rad o SEO

Porad o pozycjonowaniu ciąg dalszy - jeden z serwisów zebrał najważniejsze i najbardziej wartościowe porady przekazane przez Matta Cuttsa - pracownika Google, na jego blogu. Wiadomości zostały zebrane w jednym miejscu, w bardzo czytelny i przejrzysty sposób. Zastosowanie się do zawartych w nich wskazówek z pewnością przyniesie poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, nie wspominając o zmniejszeniu ryzyka usunięcia strony z indeksu.

--
Aneta Mitko

21 września 2006

Szansa na pewny sukces w SEM?

Definicja uniwersalnej i skutecznej recepty na sukces w promocji wykorzystującej wyszukiwarki internetowe to coś, co spędza sen z powiek wielu osobom. I to nawet mimo faktu, że odpowiedź jest oczywista - takiej recepty po prostu nie ma. Od czasu do czasu możemy jednak spotkać interesujące próby zdefiniowania "co, jak i w jakiej kolejności" należy zrobić, by osiągnąć istotny sukces. Tym razem polecamy plan składający się z 26 kroków. Czekamy na pierwsze komentarze od tych, którzy faktycznie zyskali :-)

--
Aneta Mitko

OnetBoksy - nowa promocja

Wystartowała nowa promocja usługi OnetBoksy - potrwa do końca roku i polega na obniżeniu minimalnej ceny za kliknięcie w boks reklamowy do 5 groszy brutto. W rozesłanym z tej okazji mailingu, użytkownicy usługi (nowi lub obecni) zostali również poinformowani o możliwości automatycznego dodawania dużej ilości boksów reklamowych (więcej niż 50).

--
Aneta Mitko

20 września 2006

Etyka w SEO wraca jak bumerang

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że etyka w jakimkolwiek działaniu jest wielce pożądana. Trzeba o niej pamiętać zwłaszcza przy realizacji promocji poprzez wyszukiwarki internetowe, gdzie brak przestrzegania zasad i regulaminów (często bardzo ogólnie sformułowanych) może skończyć się bezpowrotnym usunięciem dokumentów zlokalizowanych w obrębie danej domeny z indeksu wyszukiwarek. Firmy oferujące usługi pozycjonowania ogłaszają zgodność swoich działań z wszelkimi wytycznymi, przywiązanie do etyki i stawianie dobra klienta na pierwszym miejscu. Dobrze, gdy te zapewnienia znajdują pokrycie w czynach - niestety dużo gorzej, gdy jest odwrotnie.

Nie tak dawno, jedna z firm (jak by na to nie patrzeć - konkurencja Bluerank) dumnie obwieściła swoje przywiązanie do etycznego postępowania. Należało się jednak spodziewać, że tak jak w każdej innej branży, środowisko patrzy sobie na ręce i zweryfikuje każdą ogłaszaną informację. Niedługo później, na jednym z blogów branżowych pojawiła się notka o tym, jakie nieetyczne metody stosuje owa firma, na dodatek w sposób jawny i taki, który nie budzi żadnych wątpliwości. Komunikat wywołał również dyskusję na forach dyskusyjnych.

Pozostaje zastanowić się, czym była podyktowana aktywność PR tej firmy? Czy to wyraz lekceważenia branży i ufność w "tajność" stosowanych metod (np. na stronie głównej własnego serwisu)? Chęć bezwarunkowego zaistnienia w mediach? Miejmy nadzieję, że zapowiedziane przez nią zmiany dotyczące chęci naprawienia "błędów z przeszłości" zostaną rzeczywiście zrealizowane - w innym przypadku współpraca z takimi specjalistami może wiązać się z podwójnymi stratami - kosztem nierzetelnej usługi na niskim poziomie oraz usunięciem strony z bazy wyszukiwarki.

Swoją drogą, obserwując działania tego typu, przypomina mi się jedno z pierwszych szkoleń z search engine marketing, które miałem okazję prowadzić, kiedy przygotowałem niespodziankę dla uczestników - krótką analizę ich stron internetowych pod kątem zgodności z regulaminami wyszukiwarek. Do dzisiaj nie zapomniałem miny jednej z osób - zaskoczonej faktem odkrycia "jej tajemnych i skutecznych metod pozycjonowania"... Wtedy nie przyznała się do omawianego właśnie serwisu. Nie musiała - jej twarz wyrażała wszystko.


--
Maciek Gałecki

19 września 2006

Google bez french newsów

Usługa Google news, tak lubiana i często wykorzystywana przez internautów (bo to szybkość i wygoda w przeszukiwaniu aktualnych informacji ukazujących się w mediach na całym świecie), wyrokiem belgijskiego sądu zostaje 'zubożona' o francuskojęzyczną część prezentowanych tam newsów pochodzących z niektórych tytułów prasowych online. Zakaz publikacji dotyczy zarówno tekstów (także ich zajawek), jak i zdjęć pochodzących z belgijskich gazet, takich jak La Derniere Heure, La Libre Belgique lub Le Soir. Google zobowiązano też do usunięcia wykorzystywanych już wcześniej tego typu materiałów i do wyczyszczenia swojego cache'a. Jak wynika z orzeczenia sądowego, na wyszukiwarkę nałożona została wysoka grzywna. Wydawcy prasowi żądają pieniędzy za wykorzystywanie ich materiałów przez Google i autoryzowania publikacji.

Tego typu wyrok może pociągnąć za sobą kolejne (choć Google zapowiada odwołanie). Możliwe jest zatem, że w krótkim czasie w innych krajach europejskich dojdzie do rozpraw pomiędzy Google, a wydawcami prasowymi. Temat ten zresztą nie jest nowy. Konflikt interesów, o którym tu mowa
wypływał już wcześniej. Prasa chce zarabiać, a Google nie chce jej płacić? Jak zwykle w takich sytuacjach chodzi o pieniądze... bo przecież nie o internautów :/

Aktualizacja z 16/10

Po wygranej z Google belgijscy wydawcy ścigają MSN - donosi IS. Przedstawiciele wyszukiwarki chcąc uniknąć sprawy sądowej, ustalają obecnie z wydawcami warunki wykorzystywania ich materiałów na swoich stronach internetowych.

--
Aneta Mitko

18 września 2006

Testy Google z pokazywaniem reklam

Kolejny przejaw personalizacji wyszukiwania - jeżeli korzystasz z Google i rzadko klikasz w linki sponsorowane umieszczone nad wynikami wyszukiwania (wyróżnione niebieskim tłem) - wyszukiwarka może przestać ci je pokazywać.

Użyteczność i przyjazność użytkowania stawiana ponad komercyjnym sukcesem? Chyba tak. Miejmy nadzieję, że na tym się nie skończy, chociaż patrząc z punktu widzenia marketera, należałoby mieć chyba inne zdanie...

--
Aneta Mitko

Statystyki z zagranicy

Ostatnie dni przyniosły trochę nowych wiadomości na temat popularności wyszukiwarek na rynkach zagranicznych. I tak w Chinach Baidu zwiększa przewagę nad Google - obsługuje już ponad 60% wszystkich zapytań (prawie 37% więcej, różnica powiększyła się znacznie w stosunku do poprzedniego okresu). Lider jest również lepiej rozpoznawalny niż jego bezpośredni konkurent - pozytywną informacją dla Google jest za to fakt, że 3 na 4 chińskich internautów korzysta z więcej niż jednej wyszukiwarki (gdzie ta lojalność?). Wszystkim zaintrygowanym sukcesem Baidu polecamy artykuł, który ukazał się w NY Times.

Firma Hitwise poinformowała natomiast o uruchomieniu Hitwise Data Center - dedykowanych sekcji zlokalizowanych w obrębie poszczególnych witryn krajowych (USA, Wlk. Brytania, Australia i Nowa Zelandia, Hong Kong oraz Singapur), zawierających ciekawe i regularnie aktualizowane zestawienia statystyczne, wśród których możemy znaleźć m.in. informacje o popularności wyszukiwarek na danym rynku czy też najpopularniejsze słowa kluczowe w zdefiniowanych branżach. Całość jest regularnie uzupełniana wybranym raportem i innymi informacjami, które mogą zainteresować marketerów SEO/SEM.

--
Aneta Mitko

14 września 2006

Precyzyjnie i praktycznie na temat SEM

Na całym świecie, w różnych dziedzinach idziemy w kierunku specjalizacji. W reklamie i e-marketingu także. Większość z nas, nawet tu - w Polsce, rozumie już potrzebę zatrudnienia specjalisty do wykonania serwisu internetowego czy zaproszenia do współpracy firmy specjalizującej się na przykład w pozycjonowaniu stron WWW...

Niestety, owej specjalizacji czasami brakuje trochę na rynku edukacji w branży interaktywnej.
Mnożą się konferencje, seminaria, kongresy - wszystko o Internecie, marketingu, reklamie i IT razem wziętych - bardzo ciekawie, ale - z różnych przyczyn - często dość ogólnie. Jak skarżą się uczestnicy, mało w tym ukierunkowania, brak dogłębnego rozważania zagadnień, zwykle także brak czasu na dyskusję, a to co jest najciekawsze jest jednocześnie cennym know-how, którego prelegenci nie mogą lub nie chcą zdradzać. Dla początkujących jest to jednak i tak bardzo przydatne, dla zaawansowanych 'uczestników' e-biznesu natomiast to odrobinę za mało. Oni szukają konkretów.

Takim osobom polecamy specjalistyczne, praktyczne szkolenia - w tym przypadku poświęcone oczywiście promocji w wyszukiwarkach internetowych. Na najbliższe z nich serdecznie zaprasza Państwa Maciej Gałecki, który praktycznie wprowadzi swoich słuchaczy w świat SEO / SEM, ograniczając autopromocję do tego skromnego wpisu blogowego :)


Mały koszt - duży zysk. Jak skutecznie pozyskiwać klientów i promować firmę za pomocą wyszukiwarek internetowych - Warszawa, 27 września 2006 r. Zapraszamy!

--
Aneta Mitko

12 września 2006

LiveSearch - nowa wyszukiwarka MSN

Od 14 września wyszukiwarka MSN Search zostanie zastąpiona nowym rozwiązaniem firmy Microsoft - właśnie zakończyły się testy wersji beta. Jak twierdzą przedstawiciele LiveSearch (taką nazwę otrzymała nowa wyszukiwarka), różnice w porównaniu do jej poprzedniczki są znaczące i oprócz samego algorytmu obejmują m.in. możliwość zadawania pytań (QnA - "question-and-answer"), narzędzia pozwalające na zawężenie ilości wyników czy udoskonalony, bardziej intuicyjny, interfejs użytkownika.

Czy nowa wyszukiwarka Microsoftu zagrozi konkurencji? Nasze pobieżne testy (wyszukiwarka jest dostępna również w polskiej wersji językowej i uwzględnia nasze rodzime znaki diakrytyczne) wskazują, że dla zapytań ogólnych (np. "last minute") Google posiada w swojej bazie danych średnio kilka - kilkanaście razy więcej dokumentów. Gdy, dla odmiany, sprawdziliśmy ilość wyników dla hasła mało (jeszcze :-)) popularnego - nazwy naszej firmy - okazało się, że Google wciąż posiada 4x więcej informacji, aczkolwiek LiveSearch zwrócił również kilka wyników, które nie pojawiają się jeszcze u polskiego lidera. Abstrahując od samej jakości zwracanych wyników, co przecież trudno ocenić obiektywnie (uzyskane wyniki wyszukiwania wydawały się być adekwatne do zadanego zapytania), powinniśmy poczekać na zwiększenie liczby zindeksowanych dokumentów. Wtedy przyjdzie czas na prawdziwy test i przekonamy się czy nowe rozwiązanie znajdzie swoich zwolenników.

--
Aneta Mitko

9 września 2006

Sprawdź, gdzie wyświetlają się Twoje reklamy

Google AdWords udostępniło ciekawe i przydatne narzędzie dla tych, którzy realizują kampanie linków sponsorowanych z uwzględnieniem geotargetowania. Z jego pomocą możemy sprawdzić, czy kampania została poprawnie skonfigurowana - po ustawieniu odpowiednich parametrów (kraj, region, miasto czy współrzędne geograficzne) i wykonaniu testu otrzymujemy stronę przypominającą standardowe wyniki wyszukiwania z linkami sponsorowanymi. Na niej możemy zobaczyć, czy nasza reklama rzeczywiście się pojawia.

To kolejne narzędzie tego typu, wspomagające weryfikację ustawień kampanii - podobne funkcjonuje już od dłuższego czasu w panelu administracyjnym Google AdWords.

--
Aneta Mitko

8 września 2006

Mobilne reklamy Google

Po testowaniu modelu płatności CPA w tradycyjnych linkach sponsorowanych, wprowadzeniu usługi 'click-to-call' (na razie w Wielkiej Brytanii), Google rozpoczęło testy emisji linków sponsorowanych na telefonach komórkowych - niestety na wybranych rynkach (bez Polski). Swoje zainteresowanie reklamą będziemy mogli "zrealizować" dwojako - przez odwiedzenie serwisu internetowego reklamodawcy lub kontakt telefoniczny (mechanizm zapewne podobny do 'click-to-call').

Chociaż populacja "mobilnych" internautów w Polsce nie jest jeszcze duża, z zainteresowaniem czekamy na uruchomienie tej usługi w polskim wydaniu.

--
Aneta Mitko

Google Sitelinks - bonus dla liderów

Twoja strona zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania Google? Jeżeli tak, możesz spodziewać się dodatkowego bonusu od wyszukiwarki (do niedawna funkcjonującego w wersji beta) - dodatkowych odnośników do innych sekcji twojego serwisu (tzw. Sitelinks), jeżeli zostaną one uznane za wartościowe i użyteczne przez algorytm wyszukiwarki.

Korzyść jest niewątpliwa - w ten sposób można zapewnić sobie nawet 4 dodatkowe odnośniki (przykład z polskiego podwórka) - i to w miejscu, które jest potencjalnie najbardziej eksponowane i zwykle generuje największy ruch na serwisie docelowym.

Osiągnięcie najwyższego miejsca w naturalnych wynikach wyszukiwania powinno być zatem jeszcze bardziej pożądane, gdyż wynikająca z funkcjonowania Google Sitelinks ekspozycja odnośników do "zagadnień dodatkowych" (nie zawsze przecież nasze zapytanie jest trafne - wtedy z pomocą mogą przyjść właśnie te uzupełniające wyniki wyszukiwania) rośnie intensywnie i zapewne pozwoli wyraźnie zdystansować konkurencję.

--
Aneta Mitko

Pytanie zawsze aktualne - cz. III

Czy umieszczenie słów kluczowych w adresie internetowym (obojętnie czy jest to część domeny, nazwa katalogu czy dokumentu) może pomóc w osiągnięciu wyższych pozycji?

Dyskusje na ten temat trwają od dawna i wydaje się, że wciąż nie ma jednoznacznej opinii na ten temat, ale z informacji umieszczonych na blogu jednego z pracowników Google wynika, że jest to jeden z czynników branych pod uwagę - Matt pisze m.in.:

(...) including the keyword in the url just gives another chance for that keyword to match the user's query in some way. That's the way I'd put it. (...)

Czyżby zatem dylemat został rozwiązany...?

--
Aneta Mitko

6 września 2006

Interfejs API dla OnetBoksów

Od niedawna firmy i agencje realizujące kampanie linków sponsorowanych z wykorzystaniem OnetBoksów mają możliwość skorzystania z interfejsu API. Jak czytamy na stronie informacyjnej:

(...)
Interfejs API powstał z myślą o firmach, które:

  • posiadają serwis/serwisy internetowe i dysponują systemem z którym można zintegrować API,
  • chcą umożliwić swoim Klientom samodzielne zakładanie boksów (prowadzenie kampanii) reklamowych i wyświetlanie ich na stronach wyszukiwarki największego polskiego portalu internetowego Onet.pl oraz na stronach biorących udział w programie OnetKontekst,
  • chcą pozostawić całkowitą swobodę zarządzania kampaniami reklamowymi klientom,
  • pragną wzbogacić ofertę o możliwość zakładania kampanii reklamowych
(...)

Jest to z pewnością dobra wiadomość - Onet Szukaj jest drugą wyszukiwarką po Google, która wdrożyła taki system (Google zresztą już dosyć dawno temu). Wśród liczących się polskich graczy na tym rynku jedynie WP i Netsprint nie posiadają podobnego rozwiązania, czekamy zatem na ich reakcję.

Aktualizacja z 7/09

Usługa Google Adwords API będzie płatna od 1 października - stawka za 1000 jednostek ma wynosić 0,25 USD. Zarządzanie średniej wielkości kampanią może zatem zauważalnie wpłynąć na jej rentowność (zwłaszcza w polskich warunkach).

--
Aneta Mitko

Wyszukiwarki wewnętrzne - kolejne badania

Firmy WebSideStory i Patricia Seybold Group opracowały badanie poświęcone wykorzystaniu wewnętrznych wyszukiwarek na serwisach internetowych. Okazuje się m.in., że zdecydowana większość (9 na 10) zapytań jest krótka - jedno- lub dwuwyrazowa, a średnio kilkanaście procent akcji poszukiwania informacji nie przynosi żadnych rezultatów.

Dane te są niewątpliwie ciekawe - rozkład zapytań jest nieco inny od tego, który jest charakterystyczny dla wyszukiwarek ogólnych (tutaj popularność zdobywają zapytania dłuższe, bardziej dokładne), zapewne ze względu na dużo mniejszą ilość zindeksowanych informacji. Internauci nie boją się otrzymać zbyt wielu wyników, albo może wręcz, pomni wcześniejszych doświadczeń, zadają najbardziej ogólne zapytania, by w ogóle uzyskać jakiekolwiek informacje zwrotne...?

Kilkanaście procent "bezwynikowych" zapytań wydaje się być również całkiem dużą ilością - po raz kolejny okazuje się, że analiza i optymalizacja wewnętrznych wyszukiwarek mogą przynieść znaczące korzyści. W wartościach bezwzględnych może to być przecież wielu internautów, którzy będąc niezadowolonymi z wyników wyszukiwania, wybiorą ofertę konkurencyjną.

--
Aneta Mitko