31 października 2006

Lubimy reklamy tekstowe

Czy internauci rzeczywiście mają dość reklam?

Firma Gemius, próbując odpowiedzieć na takie pytanie, zrealizowała badania wśród użytkowników Sieci. Okazało się, że takie stwierdzenie nie do końca byłoby prawdziwe. Są bowiem znienawidzone wręcz formaty reklam i są takie, które internauci akceptują i lubią. Do tych ostatnich należy link sponsorowany i buton. Nie są agresywne, nie są irytujące, dostarczają szybką i konkretną, dobrze 'wycelowaną' informację i wreszcie (w przeciwieństwie do innych form - serwowane są nam jednorazowo w ograniczonej - przewidywalnej zwykle ilości). Dla 29% respondentów płatny odnośnik to ulubiona forma reklamy. Liczba ta z pewnością będzie się zwiększać, bo trend zauważalny jest od wielu miesięcy.

--
Aneta Mitko

Manipulowanie wynikami wyszukiwania

Manipulacja wynikami wyszukiwania to problem stary jak świat, ale ciągle żywy. Idealiści wierzą, że każda wyszukiwarka internetowa jest obiektywna, a o tym, co i jak jest indeksowane, decydują wyłącznie algorytmy i tajemnicze roboty, które - co prawda - nie wiadomo do końca jak funkcjonują, ale z pewnością robią to dobrze. Fani teorii spiskowej natomiast prezentują podejście przeciwne - wszystko, co pokazują wyszukiwarki to wynik takiej czy innej manipulacji... i wszystko jest zapewne kwestią odpowiednich pieniędzy.

Tak czy inaczej, rosnąca świadomość użytkowników Internetu powoduje, że zastanawiamy się i pytamy - dlaczego... a czasem nawet walczymy z wyszukiwarką o swoje pozycje przed sądem. Czy słusznie? Pewnie prawda jak zwykle jest gdzieś w połowie drogi pomiędzy skrajnościami... pomiędzy obiektywno - automatycznym i 'bezdusznym' szeregowaniem odnośników, a manipulacją wymierzoną na przykład przeciwko konkurentom czy choćby tym, którzy nie są w zgodzie z prawem. Warto przecież, a nawet trzeba, śledzić internetowe działania terrorystów czy pedofilów i tego typu strony natychmiast usuwać z wyników wyszukiwania. To manipulacja pożądana, choć nie wszystkim podoba się pomysł współpracy Google z CIA. No cóż... każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy - jak zwykle.

--
Aneta Mitko

30 października 2006

Jak pozyskać i utrzymać klienta

12 milionów Polaków korzysta z Sieci, ponad połowa z nich robi zakupy online. Klienci szukają Cię w Internecie - daj się tylko znaleźć...

Serdecznie zapraszamy na konferencję, organizowaną przez Internet Standard oraz portal Gazeta.pl, podczas której otrzymają Państwo odpowiedź na pytanie - jak pozyskać i utrzymać klienta wykorzystując e-marketing - w tym oczywiście działania SEM.

Obok gości specjalnych: ekspertów marketingu z Wielkiej Brytanii, badaczy rynku, analityków branży internetowej, z ramienia IAB wystąpi szef firmy Bluerank, prezentując potencjał wyszukiwarek w procesie pozyskiwania i budowania lojalności klienta.

Klienci 2.0 - jak pozyskać, utrzymać i zmonetaryzować e-klienta
Warszawa, 6 - 7 grudnia 2006 r.

--
Aneta Mitko

Hoga wróciła do łask

Usunięta w ubiegłym miesiącu z Google Hoga powróciła do indeksu wyszukiwarki. To bardzo szybki powrót i - jak się wydaje - udany. Kod strony został zmodyfikowany. Zrezygnowano z nieetycznych metod pozycjonowania, o których dyskutowaliśmy na naszym blogu. Teraz nie ma już wątpliwości co było nie tak.

--
Aneta Mitko

27 października 2006

Marketing 360° w wydaniu Google

"Marketing 360° to nic innego, jak zaatakowanie konsumenta wszystkimi dostępnymi metodami" - czytamy na jednym z branżowych blogów. "Okrążamy go dokładnie i bombardujemy z wykorzystaniem całej dostępnej artylerii". My tego jeszcze nie potrafimy (co zresztą podkreśla autor przytoczonych słów), ale firmy amerykańskie, takie jak Google, mają to opanowane perfekcyjnie. Skąd taki wniosek?

Obserwując od pewnego czasu internetową rzeczywistość i tworząc nasze notki blogowe, wspominamy często o działaniach podejmowanych przez wyszukiwarkę. Google rozwija ofertę, mówi o niej, pyta odbiorców o opinie i potrzeby, modyfikuje ofertę, nie zatrzymuje się ani na chwilę, nie przegapia żadnej okazji... Google oferuje kolejne usługi internautom, dostarcza nowe narzędzia firmom i uelastycznia swoje działania tak, aby dotrzeć do jak największej liczby osób i na wszelkie możliwe sposoby.

Ostatnim przykładem 'otaczania' odbiorców wpasowującym się naszym zdaniem w zasadę marketingu 360 stopni jest Google szyty na miarę, co jest jednocześnie wyjściem zarówno naprzeciw oczekiwaniom internautów, jak i firm funkcjonujących online, a także wprowadzane właśnie na polski rynek technologie Google, dzięki którym można skutecznie przeszukiwać swoje prywatne zasoby elektroniczne (intranet, bazy danych, aplikacje biznesowe etc.).

Jak wykazują badania, dzięki odpowiednio dostosowanym i wydajnym mechanizmom wyszukiwawczym, zwiększa się wydajność pracy o ok. 10%.

Więcej o Google Custom Search Engine.
Informacje na temat Google Search Appliance oraz Google Mini w Polsce.

--
Aneta Mitko

Prosto z Onetu

- Gdzie mam znalezc te gogle cale? Jest jakis link do tej wyszukiwarki czy cos?
- Gogle znajdziesz w kazdym sklepie budowlanym w dziale odziez ochronna...
-- Aneta Mitko

25 października 2006

Google szkoli, Google radzi, ale wiele nam nie zdradzi

Od kiedy mamy polski oddział Google, widać na naszym rynku wzmożoną działalność edukacyjną korporacji, która stara się firmom przybliżyć zasady korzystania z programów reklamowych AdWords i AdSense. Specjaliści Google spotykają się z klientami, organizują szkolenia dla agencji SEM czy interaktywnych i tłumaczą co robić, aby zwiększyć skuteczność prowadzonych kampanii, a tym samym (nie da się ukryć) przynieść większe zyski wyszukiwarce.

Wszystko byłoby w porządku gdyby nie fakt, że pracowników Google obowiązują dość rygorystyczne zasady dotyczące szerzenia 'know-how' związanego z wyszukiwarką, dlatego też konferencje czy seminaria tego typu, jak zauważają specjaliści search engine marketing, zwykle pozostawiają duży niedosyt wiedzy. Niektórzy oceniają to nawet ostrzej mówiąc - 'kolejny przypadek powtarzania prawd ogólnych'... Tak podsumowali internauci sprawozdanie z konferencji eCard i Google Polska, podczas której Creative Maximizer - Robert Adach (człowiek Google od optymalizacji) radził m.in. jak konstruować tekst reklamy:

- nie używać nazwy marki, bo może być zastrzeżona,
- pokazać cenę produktu, umieścić info o rabacie,
- wspomnieć o czymś, co odróżnia ofertę od innych,
- w trzecim wersie zastosować zabieg 'call to action',
- w adresie URL wprowadzić 'interkapitalizację' (np. GoogleUniversity).

Nie jest to jak widać edukacja na najwyższym poziomie :/

PS
Przy okazji zapoznawania się z treścią w/w sprawozdania zamieszczonego na stronach IDG, warto zwrócić uwagę na interesującą formę reklamy kontekstowej. Wybrane słowa w tekście są wyróżnione podkreśleniem. Po ustawieniu na nich kursora pojawia się w małym okienku reklama związana ze znaczeniem danego słowa.

-- Aneta Mitko

24 października 2006

Twoi klienci korzystają z wyszukiwarek...

Przekonuje Netsprint i Wirtualna Polska zachęcając do realizowania kampanii płatnych odnośników na swoich stronach. "Każdy, kto wykupi linki sponsorowane jeszcze przed końcem tego miesiąca, otrzyma od wyszukiwarek nawet 2 tys. kliknięć gratis (w systemie AdKontekst)".

Do końca października 7 dni - to niewiele czasu na przygotowanie przemyślanej kampanii przez początkujących reklamodawców (chyba, że skorzystają oni z pomocy konsultantów Netsprint i WP) a bonus w tym przypadku jest... powiedzmy umiarkowaną korzyścią. Pamiętajmy, że w praktyce reklama adkontekstowa nie w każdej sytuacji jest najlepszym rozwiązaniem - czasem ze względów wizerunkowych, czasem z powodu stosunkowo niskiej jakości ruchu z tych reklam - bo problem pustych tj. fałszywych kliknięć zdarza się przecież nie tylko w przypadku AdSense. Warto zatem przed podjęciem decyzji przemyśleć 'czy gra jest warta klika'. -- Aneta Mitko

23 października 2006

Optymalizacja stron WWW a skuteczność SEM

Dobrze przygotowane strony internetowe są częściej odwiedzane przez użytkowników Sieci, a także skuteczniejsze - i w przekazie marketingowym i w wynikach związanych z bezpośrednią akcją internautów na stronie (np. dokonanie zakupu czy wypełnienie ankiety). Optymalizacja WWW ma więc swoje znaczenie również w przypadku prowadzenia kampanii linków sponsorowanych. Jeśli strona docelowa (tzw. landing page) czyli ta, na którą trafiają internauci po kliknięciu w płatny odnośnik, spełnia wymogi web usability i odpowiednio eksponuje najważniejsze dla danej kampanii elementy - konwersja będzie z pewnością wyższa.
Google doradza swoim klientom jak konstruować skuteczne 'landing pages', aby kampania linków sponsorowanych przyniosła jak najlepsze rezultaty. Udostępnione właśnie w wersji beta darmowe narzędzie Website Optimizer pozwala, poprzez sprawdzenie różnych wersji strony docelowej, wybrać do kampanii linków tę, która uzyska najlepszy współczynnik konwersji. Taka jest przynajmniej teoria... a sprawdzić ją mogą na chwilę obecną tylko niektórzy reklamodawcy zaproszeni do testów Optimizera przez Google. -- Aneta Mitko

20 października 2006

Blog polskiego Google

Polski oddział Google uruchomił swój oficjalny blog. Z zapowiedzi autorów wynika, że będzie on kolejnym (pierwszym istotnym?) kanałem komunikacji z użytkownikami i posłuży do informowania o nowościach i życiu wewnątrz organizacji.

Uruchomiony został również specjalny adres e-mail, na który wszyscy zainteresowani mogą wysyłać swoje zapytania, uwagi i komentarze. Najciekawsze z maili mają szansę doczekać się odpowiedzi właśnie na blogu. -- Aneta Mitko

Wyjątkowo atrakcyjna wyszukiwarka

Ms. Dewey, bo o niej tu mowa, to miła dla oka pomoc w przeszukiwaniu zasobów Sieci. Jak komentują internauci na blogu Magazynu Brief, 'ludzka twarz wyszukiwarki' to bardzo dobry pomysł... szczególnie, że jest to twarz ładnej kobiety, która aktywnie zachęca użytkowników do zadawania pytań, a wpisywane hasła i wyniki wyszukiwania urozmaica niejednokrotnie własnym komentarzem. Czyżby to było idealne rozwiązanie Microsoftu dla 'nieśmiałych' internatów ;) Teraz czekamy zatem na męską wersję interfejsu.

Więcej o Ms. Dewey w Dzienniku Internautów. -- Aneta Mitko

19 października 2006

Specjaliści SEO / SEM poszukiwani

Rosną wydatki na reklamę online, wzrasta zainteresowanie marketingiem w wyszukiwarkach internetowych, a firmy mają coraz więcej dowodów na to, że search engine marketing się im po prostu opłaca.

Agencjom SEM w szybkim tempie przybywa klientów, rośnie zatem popyt na doświadczonych specjalistów ds. pozycjonowania i reklamy internetowej w polskim i światowym Internecie. Osoby zainteresowane etatem PPC Manager lub SEO Specialist zapraszamy do kontaktu z nami - praca@bluerank.pl. -- Aneta Mitko

Białe i czarne SEO

Białe jest dobre, czarne jest złe. Białe jest skuteczne i etyczne. Czarne jest 'skuteczne inaczej', nieetyczne i można za to wylecieć z wyszukiwarek, czyli... w sumie rzecz nie jest warta ryzyka.

Dziś surfując po Sieci odkryliśmy, że kolejny serwis, został prawdopodobnie za karę (tj. stosowanie nielegalnych technik pozycjonowania i spamowanie wyszukiwarki, bo innych wskazań pewnie nie było - to najczęstsze przewinienie twórców WWW) usunięty z indeksu Google. Nie pierwszy to przypadek na świecie - trochę rzadziej spotykany w Polsce.

Gratulujemy wszystkim, którzy przyczyniają się w jakikolwiek sposób do ukrócenia tego rodzaju procederów z zakresu czarnego search engine optimization i zachęcamy jednocześnie do zgłaszania... choćby tutaj - na blogu, serwisów łamiących Kodeks SEO. Może to stanowić przyczynek do interesującej dyskusji na - bądź co bądź - kontrowersyjny mocno temat...

Aktualizacja z 20/10:
Oczywiście - nie mamy pewności, że spam był powodem usunięcia strony z indeksu Google. Zwykle jednak, jeżeli polecenie 'site:' nie zwraca wyników, jest to powód do zmartwienia (a co najmniej głębokiego zastanowienia). Pisząc o spamie, sugerowaliśmy się dużą ilością ukrytych odnośników (grafika poniżej) - jest to działanie ewidentnie sprzeczne z regulaminami i mogło być podstawą do nałożenia kary.

-- Maciek Gałecki

13 października 2006

Linki sponsorowane w sytuacji kryzysowej

Wykupywanie płatnych odnośników na stronach wyszukiwarek to nie tylko sposób na reklamowanie marki czy zwiększanie sprzedaży, ale również ważne narzędzie public relations - zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych...

Podczas Interactive Marketing Meeting, zorganizowanego w tym tygodniu przez SMB i MMP, potwierdził to Michał Lorenc z Google Polska, przywołując przykłady tego rodzaju działań podejmowanych przez klientów wyszukiwarki - np. McDonald's czy Dell Inc. Obie firmy znalazłszy się w trudnej dla marki sytuacji zdecydowały się na realizację szerokiej akcji informacyjnej właśnie między innymi poprzez linki sponsorowane.

McDonald's wsparł się płatnymi odnośnikami w odpowiedzi na piętnujący markę film Super Size Me, oraz wszystkie te zjawiska, które sam film wywołał wśród odbiorców (w Internecie i nie tylko). Dell natomiast 'bronił się' linkami sponsorowanymi prowadzącymi do rzetelnych, pomocnych informacji dotyczących problemów z 'wybuchającymi w laptopach bateriami'...

Każdy piarowiec wie, że złe opinie rozchodzą się szybciej niż te dobre, a Internet wyjątkowo temu sprzyja, dlatego w obliczu sytuacji kryzysowej warto włączyć SEM do naszych działań. Lepiej żeby użytkownicy poszukujący związanych z nami informacji na 'gorący temat' obiegający wszystkie media trafiali do samego źródła, czyli na nasze strony WWW, niż na antystrony... -- Aneta Mitko

11 października 2006

Netsprint szuka coraz lepiej

Zapowiadane w lipcu przez Netsprint i WP ulepszenie wyszukiwarki weszło w życie. Na głównej stronie Netsprint.pl internauci zachęcani są teraz do zapoznawania się z nowymi możliwościami przeszukiwania zasobów Internetu. Klikając na losowo wyświetlane przykłady pytań, jakie możemy zadać wyszukiwarce ('gdzie leży Toruń', 'kim jest Henryka Bochniarz', 'ile pali Renault Clio III' etc.) otrzymujemy stronę wynikową, która, korzystając z informacji pobieranych m.in. z WP.pl i Wikipedii, prezentuje nam najpierw podstawowe informacje powiązane z wpisanym przez nas hasłem, czasem też linki do najnowszych informacji związanych z szukaną frazą, które ukazały się online, a poniżej dopiero wszystkie inne wyszukane odnośniki. Do tego dochodzi jeszcze geotargetowanie optymalizujące szukanie, ponieważ internauta wpisujący w oknie wyszukiwarki np. hasło 'kina' lub 'pogoda' otrzyma informacje lokalne dotyczące regionu (miasta), z którego łączy się on z Internetem.

Tego rodzaju usprawnienia to niewątpliwie duża pomoc dla początkujących internautów, którym wyszukiwanie informacji może sprawiać jeszcze pewne kłopoty, ale to także istotny 'komunikat' dla marketerów. Dziś marketing w wyszukiwarkach to nie tylko pozycjonowanie czy kampanie linków sponsorowanych, to również
SEO PR, które w tych okolicznościach nabiera coraz większego znaczenia. Przemyślana, odpowiednio przygotowana, regularna i zoptymalizowana obecność 'piarowa' w mediach online pomoże nam być także na szczycie wyników wyszukiwania - choćby w newsach prezentowanych przez wyszukiwarkę na początku strony wynikowej dla danego hasła.

--
Aneta Mitko

9 października 2006

Od monologu do dialogu... przez wyszukiwarki

Ośrodek badawczy Economist opublikował raport dotyczący przyszłości marketingu. Najważniejsza jest komunikacja z klientem, dlatego 1/3 firm planuje zwiększać nakłady na działania online kosztem budżetów marketingowych przeznaczonych na tradycyjne media, które nie dają możliwości 'dialogu z odbiorcą' tak, jak dzieje się to w przypadku Internetu. Marketing trzeba odkryć na nowo - pisze IS. Teraz nie tylko mówimy do klientów, ale przede wszystkim ich słuchamy, obserwujemy i odpowiadamy na ich potrzeby. Raport Economist przypomina marketerom, że warto wykorzystywać dostępne dziś narzędzia online - także wyszukiwarki internetowe, aby lepiej poznać swoich odbiorców, skutecznie dostarczyć im informację, produkt lub usługę zwiększając tym samym własne zyski.

Autorzy badania podkreślają również, jak ważna jest dziś integracja mediów w kampaniach marketingowych oraz jak dużą rolę pełnią przy tej okazji wyszukiwarki. Efektem prawdziwie zintegrowanego nowoczesnego marketingu jest obecnie świadomy użytkownik Internetu, który (dzięki intencjom wygenerowanym u niego przez inne media) otwiera stronę wyszukiwarki, aby dowiedzieć się więcej na temat produktu, którego reklamę właśnie obejrzał na przykład w telewizji. To wyszukiwarka doprowadza go do oferty, którą jest zainteresowany... Optymalizacja stron WWW i reklama w postaci płatnych odnośników pomoże mu trafić do nas, nie tylko do konkurencji...

--
Aneta Mitko

Nazwy handlowe w wyszukiwarkach

W październikowym numerze miesięcznika Marketing w Praktyce oraz na jego stronach internetowych opublikowany jest obszerny artykuł poświęcony zagadnieniom wykorzystywania w działaniach SEO / SEM zarejestrowanych znaków handlowych - nazw firm, produktów lub usług konkurencji. Tekst nosi tytuł 'Nazwy handlowe w wyszukiwarkach'. Autor - Maciej Gałecki, rozważa problem wykorzystywania spornych słów kluczowych przy pozycjonowaniu serwisów internetowych. Co wolno? Czego nie wolno? Jakie zasady rządzą promocją w wyszukiwarkach w kwestii posługiwania się nazwami handlowymi? Zapraszamy do lektury i dyskusji na blogu.

Ponieważ temat jest interesujący i budzi wśród reklamodawców sporo emocji, w listopadowym numerze MwP pojawi się kolejna część artykułu rozwijająca zagadnienie i prezentująca postawę wyszukiwarek wobec problemu prawnego i bezprawnego wykorzystywania znaków handlowych w kampaniach płatnych odnośników.

--
Aneta Mitko

3 października 2006

Wydawcy przeciwko Internetowi

Konfliktu pomiędzy Google a wydawcami prasy i książek ciąg dalszy.

Zachęcona precedensowym i wyjątkowo niekorzystnym dla Google wyrokiem sądu belgijskiego branża wydawnicza postanowiła się zjednoczyć i wspólnie zawalczyć o kontrolę nad swoimi publikacjami online. Wkrótce wydawcy zaprezentują nowy system ACAP (Automated Content Access Protocol), który automatycznie, ale na określonych warunkach (zapewne finansowych), umożliwi operatorom wyszukiwarek dostęp do publikacji prasowych. Do działań włączyło się światowe stowarzyszenie wydawców gazet - WAN, oraz inne organizacje branżowe, które dostrzegając ogromną popularność wyszukiwarek internetowych, liczą na własne zyski.

W sporach poszczególnych gazet z Google pojawia się przede wszystkim żądanie usunięcia z wyszukiwarki (z news.google.com i jego odpowiedników w różnych krajach) zajawek tekstów publikowanych na stronach internetowych tychże gazet. Ciekawe, co by było gdyby wyszukiwarki zaczęły usuwać z indeksów również serwisy WWW tych wydawnictw...

--
Aneta Mitko

2 października 2006

Farmaceutyki i usługi medyczne a SEM

Niektóre branże sprawiają marketerom znacznie więcej kłopotów niż inne. Powodem są różnego rodzaju ograniczenia działań reklamowych nakładane na tzw. produkty trudne. Aby dotrzeć z informacją do swoich odbiorców, musimy w przypadku tego rodzaju oferty przestrzegać wielu regulaminów i respektować zakazy nakładane na nas niejako na różnych poziomach działalności.

Planując kampanię reklamową w wyszukiwarce dla klienta z branży medycznej lub farmaceutycznej warto rozpocząć od zapoznania się z ogólnymi regulacjami prawnymi obowiązującymi w danym kraju w reklamie, ze szczególnym uwzględnieniem tych praw, które odnoszą się bezpośrednio do danej branży. Dodatkowo, musimy zastosować się oczywiście do regulaminów samych wyszukiwarek oraz zasad korporacyjnych naszego klienta (jeśli takowe istnieją).

W Polsce internetowa reklama produktów sensytywnych podlega, podobnie jak w przypadku mediów tradycyjnych, wielu ograniczeniom. Marketerzy mają tu znacznie węższe pole do działania niż np. w USA czy Kanadzie, gdzie w linkach sponsorowanych (przy spełnieniu pewnych warunków formalnych) można reklamować w ten sposób leki dostępne tylko na receptę albo apteki internetowe.

Na polskim rynku stosunkowo łatwo promować online usługi medyczne, znacznie trudniej natomiast farmaceutyki. Przygotowując kampanię SEM, musimy wówczas pamiętać przede wszystkim o tym, że nie wolno nam używać nazwy leku, a serwisy farmaceutyczne nie zawsze (ze względu na swoją treść) mogą być dostępne dla wszystkich internautów (często udostępniane są tylko na hasło, dla specjalistów).

--
Aneta Mitko

AdSense dla kinomanów

Reklama tekstowa w wyszukiwarkach (w postaci płatnych odnośników) cieszyła się do tej pory stosunkowo niewielkim zainteresowaniem w sektorze rozrywkowym. Wedle danych Google, które przyjrzało się ostatnio branży filmowej, producenci i dystrybutorzy przeznaczają zaledwie 2,6% budżetów reklamowych na promocję online, tymczasem...

Ponad 1/3 kinomanów twierdzi, że Internet i informacje tu znalezione mają największy wpływ na ich decyzję dotyczącą tego, czy obejrzą dany film czy nie. 7 na 10 wchodzi na WWW aby dowiedzieć się czegoś o filmie zareklamowanym w TV lub zarekomendowanym przez znajomego. Połowa używa Internetu do sprawdzania programu kin. Potencjał zatem jest, tylko dlaczego nie jest wykorzystywany?

Google podpowiada, że w tej branży - w przypadku promocji filmów, warto postawić przede wszystkim na reklamę w AdSense, dzięki czemu można popularyzować film wśród grup potencjalnie zainteresowanych jego tematyką. Zrealizowana już tego typu kampania przyniosła satysfakcjonujące rezultaty. 33% osób, które oglądały film podczas tzw. weekendu otwarcia, dowiedziało się o nim z Internetu. Zatem... i w branży rozrywkowej marketing w wyszukiwarkach - wbrew pozorom - może także przynieść całkiem wymierne korzyści. Trzeba tylko optymalnie dobrać rodzaj reklamy i warunki jej targetowania.

--
Aneta Mitko