17 listopada 2006

Szok wśród pozycjonerów

Etyka w pozycjonowaniu jest jednym z najbardziej żywych ostatnio tematów. Legalne i niedozwolone metody pozycjonowania oraz opinie na ten temat powracają w kolejnych dyskusjach toczonych w środowisku profesjonalistów i amatorów SEO. Dość szokujące stwierdzenia padły niedawno z ust jednego z przedstawicieli branży, który miał okazję zaistnieć w audycji 'Trącić myszką'. Można by je zamknąć w jednym dosadnym "wolnoć Tomku w swoim domku", co - jak łatwo się domyślić - z powodów czysto etycznych wywołało wiele słusznych sprzeciwów w branży...

Autor tak kontrowersyjnego podejścia do kwestii pozycjonowania zasugerował, że właścicielowi strony WWW wolno wszystko, że nie musi się stosować do regulaminów wyszukiwarek, że w zasadzie można uciekać się do różnych sztuczek dla podwyższenia pozycji WWW w wynikach wyszukiwania oraz że nie ma właściwie rzeczy niedozwolonych w SEO, a jeśli nawet wyszukiwarka wyrzuci nas ze swojego indeksu, to przecież nie od razu i nie wszystkie nasze strony jednocześnie...

Nie jest to jednak naszym zdaniem wybaczalne podejście nawet w sytuacji, gdy ktoś jest tylko amatorem i pozycjonuje prywatną stronę internetową o swoim kotku, piesku albo rybkach, świadomie stosując przy tym niedozwolone praktyki SEO (bo przecież nikt nie umieszcza np. białego tekstu na białym tle strony przez przypadek)...

Tym bardziej jest to niedopuszczalne w sytuacji, kiedy ktoś nazywający się profesjonalistą, sprzedaje komuś innemu usługi pozycjonowania i firmowy serwis WWW swojego klienta skazuje na wyrzucenie z wyszukiwarek oraz naraża jego markę i wizerunek na miano spamera lub firmy wykorzystującej nieetyczne działania w reklamie i biznesie.

No cóż... na szczęście etyka to nie 'widzimisię' jednego człowieka, tylko ogół przyjętych norm i zasad, dlatego sądzimy, że tego typu ekstremalne przypadki kompromitujące środowisko pozycjonerów w Polsce nie zrażą nikogo do podejmowania działań SEO. Trzeba tylko uważać z kim się współpracuje i przed oddaniem mu dostępu do naszej witryny dokładnie zweryfikować jego 'ofertę' pod wieloma względami.

Dla zainteresowanych podajemy link do podcastu - Marketing internetowy w wyszukiwarkach, w którym (poza dyskusją na temat etyczne - nieetyczne pozycjonowanie) pada też słów kilka o linkach sponsorowanych, jako akceptowanej i pożądanej obecnie w społeczeństwie formie reklamy online.

PS
No i pamiętajmy, że etyka liczy się nie tylko w przypadku search engine optimization. Specjaliści SEM także muszą kierować się jej zasadami w biznesie. Polecamy interesujący artykuł na ten temat.
Etyka i wyszukiwarki. Żądaj uczciwości!

--
Aneta Mitko


Udostępnij:

0 komentarzy: