23 kwietnia 2007

Historia SEO

Search engine optimization jest jednym z głównych tematów naszego bloga, zatem należy chyba przedstawić czytelnikom historię tej dziedziny. Oto w skrócie najważniejsze fakty związane z SEO.

1990 - 1993
Rozwija się pierwsze narzędzie wyszukiwawcze – Archie, z którego korzysta przede wszystkim środowisko akademickie.

1994 - 1995
Pojawiają się pierwsze komercyjne przedsięwzięcia w dziedzinie przeszukiwania Internetu: Galaxy, Lycos i Yahoo, a wśród webmasterów myślenie o tym, jak tworzyć WWW, aby było namierzane przez nowopowstałe wyszukiwarki. Najprawdopodobniej wtedy właśnie rodzi się pojęcie SEO, a Eric Ward realizuje pierwszą promocję webową.

1996
Internet dostrzeżony zostaje przez wielkie korporacje, które zaczynają inwestować we własne serwisy WWW i promować online swoją markę. Rośnie rynek wyszukiwarek: Altavista, MSN, Lycos, Excite, Yahoo, InfoSeek. Założyciele Google rozpoczynają pracę nad swoim najważniejszym pomysłem.

1997 - 1998
SEO staje się jednym z narzędzi używanych do promocji serwisów internetowych. Pojawia się również reklama PPC (pay per click) i Overture - pierwsza firma oferująca publikację ogłoszeń internetowych opartych na słowach kluczowych (keyword advertising).

1999
Google zaczyna podbijać świat. Internet opanowywany jest przez reklamę.

2000
Boom internetowy i znaczne wzmożenie ruchu w necie. Rozwój multimediów. Online pojawia się coraz więcej muzyki, animacji i serwisów w technologii Flash. Działania SEO znacznie zyskują na ważności i wartości, jak również stają się coraz bardziej zaawansowane.

2001
Black Hat SEO, czyli nieetyczne, spamerskie sposoby pozycjonowania stron WWW pojawiają się na scenie internetowej. Wyszukiwarka Google zostaje numerem jeden.

2002
Google jest praktycznie monopolistą na rynku. Zarówno białe (etyczne), jak i czarne (nieetyczne) SEO staje się coraz bardziej popularne. To dla wyszukiwarek rok największego zalewu spamu.

2003
W listopadzie następuje aktualizacja indeksu Google i duże zmiany w wynikach wyszukiwania. Eksperci SEO uświadamiają sobie, że utrzymanie pozycji strony w Google wymaga systematycznych działań i że nie ma raz na zawsze ustalonych w rankingu wyszukiwania miejsc.

2004 - 2006
Google walczy z 'black hat SEO' i zaczyna wygrywać ze spamem. Intensywnie rozwija swoje systemy reklamowe AdWords i AdSense.

2007 - ...
Dalszy ciąg historii SEO / SEM na bieżąco na blogu Bluerank. Zapraszamy do regularnej lektury.

--
Aneta Mitko


Udostępnij:

0 komentarzy: