26 września 2007

Banki poszukiwane online

"Sektor bankowy w Internecie" to tytuł naszego najnowszego projektu badawczego, w skład którego wchodzi m.in. ankieta online, dotycząca sposobów poszukiwania usług finansowych w Sieci.

Mamy serdeczną prośbę do Was o wypełnienie tej ankiety.

Jest anonimowa, zajmie Wam ok. 5 minut, a nam pozwoli przygotować przydatne dla pozycjonerów, specjalistów PPC i samych reklamodawców z branży finansowej informacje i wnioski, które rzecz jasna opublikujemy również na blogu.

Z góry serdeczne dzięki.

--
Aneta Mitko

25 września 2007

Widgety w AdSense

Widget to - w tym akurat przypadku - nowa forma reklamy serwowanej internautom w systemie AdSense. Do widywanych dotychczas najczęściej linków tekstowych, w funkcji reklamy kontekstowej, dołączą interaktywne aplikacje.

Co w tym fajnego? Branża uznaje rzecz za rewolucyjną, a internauci za niezwykle atrakcyjną. To już wystarczy do sukcesu "widgetowych reklam", choć ich wyprodukowanie jest oczywiście nieporównanie droższe niż tworzenie zwykłych linków tekstowych. To już właściwie taka "strona internetowa w stronie internetowej".

Jak czytamy na stronach interaktywnie.com, widgety są właśnie testowane w kilkudziesięciu kampaniach reklamowych realizowanych na wybranych witrynach sieci Google AdSense. Jeden z widgetów pozwala na przykład "zadawać pytania członkom zespołu Fall Out Boy, na które rockmani odpowiadają za pośrednictwem video". Zawartość widgetu jest na bieżąco aktualizowana o nowe pytania i odpowiedzi, a internauci mogą nie tylko przesyłać widget znajomym, ale również dodać go do swojego pulpitu iGoogle.
Ciekawe kto pierwszy zrealizuje podobną kampanię w Polsce… i kiedy?
--
Aneta Mitko

24 września 2007

Podsłuchane słowa kluczowe

Istnieje oprogramowanie, które pozwala serwować internautom reklamy na podstawie słów kluczowych, które użytkownik… wypowiada… w rozmowie prowadzonej przy użyciu telefonii internetowej.

Targetowanie takie polega na rozpoznaniu przez odpowiedni program wybranych słów i fraz kluczowych pojawiających się w rozmowie, oraz na wyświetleniu tematycznie dobranych do tego reklam na monitorze użytkownika, który dane słowa wypowiada.

Na przykład ktoś, kto rozmawia o obiedzie, może w tym momencie zobaczyć na swoim monitorze reklamę restauracji lub innego serwisu związanego z gastronomią. Wymarzona reklama kontekstowa po prostu…

Firma, która stworzyła w/w oprogramowanie planuje przygotowanie analogicznego softu dla sektora mobile. W tym przypadku reklama pojawiałaby się na ekranie telefonu komórkowego po zakończeniu rozmowy, w której pojawiły się dane słowa - klucze.

Fajna sprawa, ale czy nie będzie się odbiorcom kojarzyć z permanentną inwigilacją? Jeśli nie przełamiemy tego stereotypu, reklama targetowana po słowach kluczowych wypowiadanych w internetowych rozmowach głosowych nie tylko nie przebije się na rynku, ale może spowodować wręcz odwrotne skutki dla promowanej marki, wpływając negatywnie na jej wizerunek i kojarząc ją z "tymi, co podsłuchują" i "monitorują cały Internet".

--
Aneta Mitko

20 września 2007

Uniwersalna wyszukiwarka grafiki

PanImage - wielojęzyczna wyszukiwarka obrazków.

Narzędzie pomocne o tyle, że pomaga internautom przeskoczyć bariery językowe w wyszukiwaniu grafik, które zindeksowane są w Internecie i opisane przy pomocy różnych języków świata. PanImage przeszukuje graficzne bazy Google oraz FlickR, korzystając przy tym z ponad 350 różnych słowników online.

Oto przykładowy wynik wyszukiwania

--
Aneta Mitko

19 września 2007

Marketing poprzez wyszukiwarki i…

Marketing poprzez wyszukiwarki i komunikatory internetowe to tytuł prelekcji Macieja Gałeckiego - CEO agencji Bluerank. Wystąpienie będzie miało miejsce w Warszawie, 27 września br. podczas najbliższej konferencji CPI, na którą w imieniu organizatorów i swoim serdecznie zapraszamy.

Jeden z punktów prezentacji porusza zagadnienia łączące search engines z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, oraz zastosowaniem komunikatorów i awatarów w funkcji skutecznego dostarczania informacji i atrakcyjnego, użytecznego przekazu reklamowego. Więcej na ten temat w ostatnim numerze miesięcznika Marketing w Praktyce. Zachęcamy do lektury.

BTW

Osoby bliżej zainteresowane tzw. naturalnym wyszukiwaniem, czyli posługiwaniem się językiem naturalnym przy korzystaniu z wyszukiwarki internetowej, odsyłamy do Powerset - rozwijanej od dwóch lat wyszukiwarki, którą można już testować, zadając jej zwyczajne pytania, zamiast zapodawanych w zwykłych wyszukiwarkach słów czy fraz z wybranymi kwantyfikatorami.

Tym natomiast, którzy lubią korzystać z usług botów, polecamy sprytne narzędzie, które z pewnością wielu osobom przyspieszy pracę przy komputerze i wyszukiwanie różnego rodzaju informacji w Internecie. Pobawcie się tym infobotem.

--
Aneta Mitko

18 września 2007

Trzy lata za "pozycjonowanie"

Pewien internauta, który przy pomocy amatorskiego programu do pozycjonowania połączył słowo "kutas" z obecnym prezydentem RP, może spędzić nawet trzy lata w więzieniu - pisały media tydzień temu. Byłaby to niewątpliwie sprawa precedensowa.

Za zniewagę Głowy Państwa uznano fakt, iż po wpisaniu w Google.pl rzeczonego słowa, na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania pojawiał się link do oficjalnej strony WWW kancelarii Lecha Kaczyńskiego. „Pozycjonera” aresztowano. To pierwszy przypadek tego typu, mimo że samo zjawisko googlebombingu nie jest nowe.

Czy to słuszna kara? Do sprawy (z właściwym sobie wdziękiem ;) odniósł się kilka dni temu Janusz Korwin - Mikke… wyrażając pogląd, że to jednak "lekka przesada".

Nie popieramy internetowej anarchii, ale podpisujemy się pod tą opinią. Nie dajmy się zwariować. Nie dajcie się posadzić.

--
Aneta Mitko

17 września 2007

Wyszukiwarki a lojalność internautów

Marzeniem każdego właściciela witryny jest zdobycie jak największej liczby użytkowników lojalnych, czyli takich, którzy powracają do serwisu i spędzają na jego łamach sporo czasu. O lojalnych internautów walczą także wyszukiwarki internetowe…

Badania przeprowadzone przez Nielsen/NetRatings pokazują, że trzy największe światowe wyszukiwarki radzą sobie w tym zakresie dosyć dobrze. Jak zwykle, w rankingu prowadzi Google (79% użytkowników powracających), następne jest Yahoo (69%) oraz MSN/Windows Live (65%).

Jednak wśród wyszukiwarek to nie sprawa lojalności jest najważniejsza. Okazuje się, że trudniejszym zadaniem jest zapewnienie sobie wyłączności, ponieważ większość z nas w trakcie wyszukiwania używa więcej niż jednej wyszukiwarki równocześnie. Aż 84% internautów korzystających z MSN równolegle używało serwisów pozostałej dwójki. W przypadku Yahoo było to 78%, natomiast Google (znów zajmując pierwszą pozycję w tym zestawieniu) miało tylko 63% takich użytkowników.

Sytuacja tego typu jest bardzo korzystna dla reklamodawców, którzy mogą bardziej efektywnie prowadzić swoje kampanie linków sponsorowanych poprzez obejmowanie zasięgiem użytkowników wszystkich trzech serwisów wyszukiwawczych. Natomiast z punktu widzenia nowych wyszukiwarek, takich jak np. Hakia, Spock czy mniej popularnych jak Ask… No cóż… będzie im o wiele trudniej przebić się na rynku i zmienić przyzwyczajenia internautów, którzy ciągle korzystają z tych samych serwisów, pomimo tego, że inne mogą oferować bardziej innowacyjne funkcje.

--
Aneta Mitko

15 września 2007

Z kalendarium...

Dokładnie 10 lat temu - 15 września 1997 roku w USA, Larry Page i Sergey Brin zarejestrowali domenę Google.com, dając tym samym początek wyszukiwarce zwanej dziś przez niektórych sercem Internetu.

Sto lat!

--
Aneta Mitko

14 września 2007

AdWords Chat – porozmawiaj z doradcą Google na żywo

Google uruchomił niedawno chat room mający być kolejnym narzędziem do kontaktowania się z pomocą programu Google AdWords. Daje on możliwość porozmawiania na żywo z doradcą Google, który odpowie na wszystkie pytania dotyczące linków sponsorowanych, reklamy kontekstowej, metod płatności i wielu innych kwestii.

Chat jest dostępny przez przeglądarkę, a sam dostęp do niego jest bardzo prosty - nie wymaga osobnego rejestrowania się, wystarczy podać imię oraz adres e-mail do kontaktu. Nie musi być to adres przypisany do konta AdWords, ale w takim wypadku można opcjonalnie podać e-mail, pod którym takie konto jest założone.

Nasze wrażenia z testu? Doradca był bardzo pomocny, prawe w ogóle nie musieliśmy czekać na jego odpowiedzi. Odpowiedzi były rzeczowe i konkretne - kiedy np. zadaliśmy pytanie o rekomendacje dotyczące optymalnej liczby słów kluczowych w grupie reklam, zaproponował, że postara się dla nas więcej dowiedzieć i odpisać nam w późniejszym terminie na e-mail. Po kilku godzinach otrzymaliśmy długą i wyczerpującą odpowiedź na konto kontaktowe. Miłym zaskoczeniem była propozycja darmowej optymalizacji konta - doradca zaoferował nam to i poprosił o dane konta.

Korzystając z AdWords Chat należy pamiętać o różnicy czasu. Doradcy znajdują się w USA, tak więc przed godziną 15 czasu polskiego może być trudno kogoś zastać. W wypadku nieobecności doradcy, mamy możliwość wpisania pytania w formularz, który pojawia się w oknie czatu – odpowiedź dostajemy na podany przez nas adres e-mail.

AdWords Chat jest chyba sporym krokiem do przodu, jeśli chodzi o jakość obsługi klienta i szkoda, że czat jest w tej chwili dostępny jedynie w języku angielskim. Niestety, pracownik Google z którym rozmawialiśmy nie potrafił nic powiedzieć o planach udostępnienia chatu również lokalnie, w językach ojczystych. Pewnie przyjdzie nam trochę poczekać na polskich doradców, jednak nie zmienia to faktu, że narzędzie jest dobre i z pewnością przydatne dla wszystkich zainteresowanych promocją przez linki sponsorowane.

Poniżej zapis fragmentu rozmowy :-)

Thank you for contacting Google AdWords. Please hold a moment while we route your chat to a specialist who will help you with your question: "".

Payal has received your message and will be right with you.

Payal: Hello Lukas. Thanks for contacting Google AdWords. How may I help you today?

Lukas: hi. Could you tell me how many keywords I can add to AdWords group?


Payal: We do not have a keyword limit, however, we do advise advertisers not to use so many keywords that keywords reach an unmanageable level.

Payal: Does this answer your question?

Lukas: hmm. Thx, but I cant add more then 2000 keywords by AdWords Editor


Payal: I understand. Then you may have hit an unmanageable level.


Lukas: ok. Can you tell me how many keywords is optimal?

Lukas: if there is some optimal number of keywords :)

Payal: We typically recommend created tightly themed keyword lists containing 20-30 keywords.

Payal: This is the best way to get highly relevant traffic to come to your ads.
Payal: You can definitely ad more keywords.
Payal: However, Lukas, were you trying to add 2000 keywords to a single ad group?
Payal: Please note that AdWords Editor currently works with accounts containing up to 200 campaigns and 20,000 ad groups.
Payal: However, it may not allow you to add 2000 keywords to your account if the keywords are reaching unmanageable levels.

Lukas: yes. It's a tourist campaign. We have new offers: exotics at winter and skiing in Europe. We have trips to Austria, Italia, Slovakia and France. each country is one group. and there are many places in each country. and we use long tail too (like "France skiing cheap" "France skiing last minute" etc.) so we have thousands of keywords


Payal: Lukas, would you mind if I looked into this a bit more on my end and then sent you an email later today about the issue?

Payal: I want to make sure I give you the best information possible about this.

Lukas: Yes. It will be very kind of you. Thx. One more thing: google advisors in our country recommend to use long tail – they said it could reduce CPC.


Payal: Could you clarify your last question, Lukas?

Payal: What do you mean by 'longtaile'?

Lukas: general keywords: Skiing France, Skiing Alps, Winter trips...


Payal: I understand. Yes, you could use some general keywords in your account, however, highly targeted keywords would be more effective.

Payal: Perhaps you could divide the keywords up across ad groups?

Lukas: Long tail: Skiing France Last minute, Skiing France cheap, skiing France 14 days trip - so its more specific quota


Payal: Using keyword variations is definitely a good way to get more users to see your ads.

Payal: However, perhaps you could divide these keywords across ad groups even further?

Lukas: yes, but it generate more keywords :) that’s why I have 2000 and more per one group


Payal: Well, one action you could take is create a separate ad group for 'Skiiing France Cheap,' 'Skiing France Trip Planner,' etc.

Payal: Does this make sense?
Payal: Then, you could separate the keywords some more across ad groups so that they don't reach unmanageable levels.
Payal: Lukas, if you are able to create a basic campaign in your account for skiing in France right now, what I could do is offer you a free optimization for this campaign.
Payal: Would you be interested in this option?
Payal: However, before we could do this, you would need to submit your payment information.
Payal: Would you be able to do this?

Lukas: well. Thanks, but it will not be necessary. I understand that you recommend to create more specific groups and use specific keywords to each group. And probably it will be ok to create more specific ad-text too. Am I understand you correctly?


Payal: Yes, exactly. I think doing that will help you receive more relevant clicks.

Payal: Lukas, is there anything else I could assist you with today?

Lukas: No, thanks a lot! It's all. May I ask where are you working now? Where is "chat-center" you work in. Are Google planning to create local chats for some more countries? in Poland for example :) It will be easier for me to speak in my own language :)


Payal: I'm not sure if we're coming out with a Chat Center in Poland anytime soon.

Payal: I, however, am chatting from Ann Arbor, Michigan, USA.
Payal: Does this answer all of your questions?
Payal: It looks like you're all set. If you have any more questions, please feel free to visit the AdWords Help Center at https://adwords.google.com/support.
Thank you for contacting Google AdWords. Your chat session has ended. Click To Print

--
Łukasz Matuszewski

13 września 2007

Jak posadzić króla na tron, czyli kilka słów o linkach

Wiadomo - 'content is king', ale jeśli chcemy, by nasz serwis stał się widzialny w Sieci, musimy 'posadzić króla na tron', czyli zadbać również o linki. Na jednym z blogów przedstawiono aż 66 porad dotyczących pozyskiwania linków. Metod jest wiele, jedną z nich jest tzw. link baiting, czyli naturalne zdobywanie odnośników poprzez publikowanie interesującej treści, do której samoczynnie będą linkować właściciele innych serwisów internetowych.

A jakie rady z tego zakresu możemy tam znaleźć? Napiszmy ciekawy, fachowy artykuł z dziedziny, którą się zajmujemy, oferujmy darmowe narzędzia i gadżety. Ludzie uwielbiają wyliczenia - stwórzmy artykuł z liczbami w tytule, napiszmy poradnik lub też podsumowanie. Nam najbardziej spodobała się ostatnia, 66. wskazówka: bądź kreatywny. Czyli parafrazując pewną znaną frazę - sięgaj tam, gdzie nikt nie sięga.

I taka też będzie nasza rada – bądź oryginalny, a twoje królestwo będzie się samo rozwijać :)

--
Aneta Mitko

12 września 2007

Mobilne Google Local

I bynajmniej nie chodzi o telefony komórkowe. Google nawiązało współpracę z drugim (po Mercedesie) producentem samochodów, w efekcie czego niemieccy właściciele aut tej marki będą mogli korzystać z Google Local Search podczas jazdy. Wyszukiwarka ogłosiła to oficjalnie podczas pokazu BMW ConnectedDrive.

Google faktycznie dba o swoich klientów, jednakże z punktu widzenia potencjalnego użytkownika można zastanowić się nad kilkoma punktami. Po pierwsze, produkt jest nowy, a więc ciągle dopracowywany - dlatego właściciele samochodów będą mogli alternatywnie skorzystać z usług operatora - człowieka, który pomoże uzyskać potrzebne informacje, jeżeli takich nie dostarczy wyszukiwarka. Po drugie, Google nie podpowie nam (jeszcze?) jak mamy jechać, chociaż akurat nie jest to problem w przypadku BMW - informacje o znalezionej lokalizacji będą automatycznie przekazywane do wewnętrznego systemu nawigacji. Po trzecie, poza granicami Niemiec (np. w Austrii), użyteczność narzędzia będzie jeszcze mocno ograniczona.

Szkoda tylko, że zapewne system nie jest na tyle „genialny”, by móc namierzyć patrol policji stacjonujący niedaleko drogi, którą się właśnie poruszamy... Na koniec, z łezką w oku, można powiedzieć, że nie każdego stać na nowe BMW ;-)

--
Łukasz Matuszewski

7 września 2007

Domy mediowe i SEM

Od czasu do czasu docierają do nas informacje na temat kampanii linków przygotowywanych przez polskie domy mediowe.

Ostatnio mieliśmy do czynienia z kampanią, w której dom mediowy zrealizował następujące założenia:

  • kampania emitowana zarówno na hasła ogólne (powiedzmy: "budownictwo", "domy jednorodzinne") jak i bardzo szczegółowe ("projekty adaptacji poddasza"), co nie przeszkadzało ustalić stałego kosztu pozyskania użytkownika dla wszystkich słów kluczowych. [ciekawe, jaki będzie realny koszt kliknięcia?]
  • brak jakichkolwiek słów wykluczających, co np. dla frazy "budownictwo" w dopasowaniu szerokim przyniesie efekt w postaci emisji reklamy dla ogromnej liczby fraz typu "budownictwo przemysłowe", "budownictwo VAT", itd. [jak zbędny to ruch w tym przypadku, nie trzeba chyba nikogo przekonywać]
  • brak logicznej struktury kampanii (a właściwie - brak jakiejkolwiek struktury) - jeżeli wszystkie hasła (a jest ich ponad 250) zostaną wrzucone do "jednego worka", trudno w tym przypadku wyobrazić sobie optymalne dopasowanie tekstów reklamowych lub ustalenie proporcji budżetów na poszczególne grupy słów (wg wyliczeń, hasło "budownictwo" wydaje ok. 20% całego budżetu kampanii) o innych czynnikach nie wspominając...
Co uzyskamy w efekcie? Najprawdopodobniej niski Wynik Jakości kampanii, wpływający bezpośrednio na koszty (promocja ma być realizowana w Google). Z naszych wstępnych szacunków wynika, że te same działania reklamowe - przy optymalizacji i poprawnej konfiguracji - mogłyby kosztować kilkakrotnie mniej.

Jakkolwiek tego typu oferty nie mogą (i nie powinny) świadczyć o ogólnym poziomie kompetencji domów mediowych (znamy również kilka bardzo pozytywnych przykładów), to niewątpliwie nie budują pozytywnego wizerunku usługi wśród klientów, nie mówiąc o świadomości jej rzeczywistej skuteczności. W sumie, w całej sytuacji nie byłoby nic dziwnego (w innych segmentach możemy spotkać to samo zjawisko), gdyby nie to, że domy mediowe współpracują z największymi firmami, dysponującymi relatywnie dużymi budżetami marketingowymi (również na SEM), zatem poziom oferowanych usług nabiera szczególnego znaczenia...

Jakie mogą być przyczyny takiego zjawiska? Mała elastyczność organizacji (nienadążanie za rozwojem rynku)? Przywiązywanie małej (jeszcze) uwagi do działań SEM ze względu na budżety / potencjalne zarobki? Brak wyraźnej specjalizacji w tym segmencie? Prawda pewnie leży gdzieś pośrodku...

--
Maciej Gałecki

6 września 2007

Wyszukiwarki na topie

Niedawno kraje UE ogłosiły decyzję o budowie najlepszej, największej, najszybszej i w ogóle NAJwyszukiwarki europejskiej, teraz Japonia bierze się do roboty. A wszystkiemu winne jest ciągle niedoścignione Google, które najwyraźniej inspiruje rywali do wytężonej pracy nad nowym search engine.

W japoński projekt wyszukiwarkowy wejść mają między innymi takie marki, jak: Toyota, NEC, Hitachi czy Sony. Brzmi groźnie... albo - obiecująco ;) jak kto woli.

--
Aneta Mitko

5 września 2007

„Będę sprawdzał na Google…”



To pierwsze i dziesiąte przykazanie dla wszystkich, którzy jeszcze nie nauczyli się korzystać z wyszukiwarek ;-)

--
Aneta Mitko

4 września 2007

Hakia zrobi karierę?

Minęło półtora roku i znowu głośno o wyszukiwarce Hakia, która "odpowiada na pytania internautów".

Wedle informacji Pulsu Biznesu, jesienią tego roku wyszukiwarka uruchomi nową - całkiem interesującą funkcję, mianowicie możliwość komunikowania się z tymi użytkownikami, którzy zadali jej takie samo pytanie. To już kolejny przykład - po opisywanym przez nas niedawno - Spock.com, czyli wyszukiwarce ludzi, w którym wyraźnie widać wejście trendów społecznościowych do branży search engine.

Hakia ma obecnie kilkadziesiąt tys. użytkowników i znajduje się w pierwszej setce spośród tysiąca alternatywnych wyszukiwarek na świecie. Jeśli jej opcje spodobają się internautom, być może projekt ten zrobi karierę… zwłaszcza, że jeszcze w tym roku mają być udostępnione kolejne wersje językowe wyszukiwarki, które z pewnością spowodują gwałtowny wzrost ilości użytkowników.

--
Aneta Mitko

3 września 2007

Twoja pozycja w wyszukiwarce

Sprawdź, gdzie jesteś w wyszukiwarce - tak reklamuje się jeden z nowych serwisów pomocnych pozycjonerom - www.twojapozycja.pl.

Na stronie jest sporo przydatnych narzędzi. Można tam sprawdzić pozycję swojej witryny w danej wyszukiwarce na określone słowa kluczowe lub na przykład dowiedzieć się, jaki dana strona ma PageRank. Możemy też poznać popularność wybranej domeny, bo system poda nam informację o liczbie zaindeksowanych stron dla danego adresu.

Autor strony zapowiada jej rozwój i kolejne ciekawe funkcjonalności już wkrótce.

--
Aneta Mitko