30 maja 2008

Retargetowanie reklam w kontekście

Jak pisaliśmy wczoraj, retargetowanie reklam w sieciach kontekstowych, jest według nas jednym z ciekawszych zagadnień, jakie pojawiły się na konferencji SEM 2008. Temat zaprezentował w swoim wystąpieniu A.Cudny. Efektów zastosowania tej metody w Polsce jeszcze nie ma, ale być może już niebawem usłyszymy o nich…

Na czym rzecz polega?

Najprościej mówiąc na ponownym zareklamowaniu usługi czy jakiegoś produktu użytkownikowi, który już raz się z tym produktem zetknął, ale nie zdecydował się na przykład na jego zakup czy też inny rodzaj konwersji.

Załóżmy, że przez link sponsorowany wchodzimy na stronę biura podróży, zapoznajemy się z konkretną ofertą wycieczki jednak nie rezerwujemy jej, nie zgłaszamy zapytania, nie wykonujemy żadnej akcji na stronie, opuszczamy serwis, ale… opuszczamy go z tzw. ciasteczkiem. Dzięki cookie, ten reklamodawca (w naszym przykładzie biuro podróży) przez pewien czas ma szansę złapać nas jeszcze gdzieś w Sieci (jeśli pojawimy się na jednej z witryn należących do określonej sieci reklamowej) i ponownie zaserwować nam reklamę… może taką samą, może nawiązującą do naszej wizyty na stronach biura, może nawet z jakąś specjalną ofertą przeznaczoną tylko dla nas (x% zniżki?). Daje to naprawdę spore pole do popisu, a takie wykorzystanie adserwerów znacząco zwiększa skuteczność kampanii sprzedażowych.

Więcej szczegółów na temat retargetowania (także w ramach search engine marketing) oraz dane liczbowe znajdziecie m.in. w serwisie retargeting.com.

--
Aneta Mitko

29 maja 2008

SEM 2008 – relacja nieoficjalna

Wczoraj i przedwczoraj wystawialiśmy się :) w Wa-wie na konferencji SEM 2008 (zorganizowanej przez IDG oraz IAB). Razem z Bluerank wystawiało się jeszcze kilka innych agencji seo-semowych, wyszukiwarki Onet i Netsprint oraz sieć BusinessClick. Wśród prelegentów - same gwiazdy :) Na sali działo się dużo, w kuluarach - jak zwykle - jeszcze więcej ;-) choć… potencjalnych klientów było na konferencji (jak zawsze) za mało. Ale po kolei…

Przygotowania
Ponieważ była to pierwsza tego rodzaju inicjatywa organizowana wspólnie przez wydawnictwo IDG i stowarzyszenie IAB oraz konkurujące ze sobą na co dzień firmy, przygotowania nie były najłatwiejsze. Na szczęście do konferencji doszło, impreza się odbyła, uczestnicy są zadowoleni. Koszt nieprzespania jednej czy dwóch nocy przez organizatorów jest do przełknięcia ;)

Katering

Owe nieprzespane noce rekompensował dzielnie pan z firmy kateringowej, która spisała się naprawdę świetnie. Pan – jak sam powiedział – czyta z twarzy i wie (bez pytania) komu potrzeba kawy ;-) Eh… Sporo osób musiało mieć nieźle podkrążone oczy, bo kawa szła pierwszego dnia jak woda ;) Na koniec natomiast zmęczeni organizatorzy i wystawcy byli rewitalizowani ;) przez niego pysznymi truskawkami w cukrze.

Stoiska
Było 9 stoisk, a na nich różne atrakcje dla uczestników. Cube Group rozdawał czekoladki, którymi częstowała się przede wszystkim konkurencja. Kompan miał obrandowane napoje w puszkach, które bardzo smakowały ekipie z obsługi konferencji. Performance Media miał ‘show’ :), Ataxo i LogicSearch miały firmowe smycze, BusinessClick miał… głównie wizytówki ;) Onet wielkie logo, a Netsprint stoisko przy szatni :/ Aha. My mieliśmy Anetę.

Impreza
Wieczorną imprezę pozostawiamy tym razem bez komentarza.

Cytaty
„Oj różnie się na nas mówi... NetSpiryt… nie wiedzieć czemu ;-). Netsprints albo Netspring. Ostatnio pojawił się też AdoKontekst ;-)” [Ola z Netsprint]. Heh… Przeżywamy czasem podobne katusze, gdy dyktuje się nazwę firmy przez telefon ;-)

„Staramy się rozwijać Onetboksy żeby nie zostać za bardzo w tyle” [Dominik z Onetu]. Hm… No to chyba coś przegapiliśmy… :)

„Rozumiem, że kampania robiona z Performance Media to jeden wielki fun i loteria - uda się albo nie?...” [Bartek z Ataxo]. No cóż… Dyskusja momentami była zabawna ;)

„Włożę mikrofon między nogi i postaram się go tam utrzymać” [Mateusz z Kompana]. I nie pytajcie jaki był cel tej akcji ;-)

„O Jeeezuuu! Ja prowadzę konferencję!” [Jarek z IAB] - krzyknął rzucając filiżankę z kawą i wbiegł z holu do sali prelekcji. Potwierdzamy, że dobiegł na czas ;-D

Wystąpienia
Prelekcje pierwszego dnia konferencji skupiały się na sprawach podstawowych i dość ogólnych. Prezentowano definicje, statystyki, zasady działania… Drugi dzień to zdecydowanie więcej konkretów i kejsów, choć… i wtedy udało nam się dojrzeć pewnego pana w beżowej marynarce, który mocno walczył ze sobą (po obfitym obiedzie) aby nie zasnąć. Obudził się, gdy Maciek Gałecki opowiadał o tym jak zrobić, żeby 1+1=3 ;-). Co poza tym? Poza tym miała miejsce potyczka – Ataxo kontra Performance Media. Co do zwycięzcy - zdania są podzielone. Koniec konferencji należał do Cube Group i Onetu. Andrzej Cudny opowiedział o potencjale retargetowania reklam w kampaniach SEM, a SEO Director Grupy Onet.pl podsumował całość życząc powodzenia tym, którzy będą pozycjonować Onet, bo… „on właśnie zmienia stanowisko” ;)

Atrakcje
Dodatkową atrakcją eventu był próbny alarm przeciwpożarowy w budynku Agory, gdzie odbywała się konferencja. Ponieważ wyprowadzenie wszystkich z biurowca miało miejsce tuż przed wystąpieniem Netsprinta, podejrzewamy, że maczał w tym palce Onet ;-) a może nawet Google… kto wie ;)

Informacje
Czego ważnego można było dowiedzieć się z konferencji? Osoby początkujące w temacie SEO / SEM z pewnością poznały podstawy, jakie powinny znać będąc na przykład klientem agencji interaktywnej czy semowej. Ci bardziej zaawansowani także jednak nie byli poszkodowani, ponieważ pojawiło się kilka interesujących naszym zdaniem kwestii:

- retargetowanie reklam,
- paradoks długiego ogona,
- PPC czy SEO – skąd więcej ruchu.

Napiszemy o nich w osobnych notkach blogowych. Tymczasem zachęcamy do przejrzenia nowego raportu IAB polecanego przez J. Sobolewskiego podczas konferencji.

Ważne!
Relacja IDG
Oficjalna relacja z konferencji SEM 2008.

Prezentacja Maćka Gałeckiego - Strategie SEO / SEM
Case study - SEO dla Quoka.de (Maciej Gałecki)
Zdjęcia wykonane przez Łukasza Matuszewskiego.

--
Aneta Mitko

19 maja 2008

Linki zamiast focusa

Nie ma co ukrywać - nie każdą firmę stać na tradycyjne badania fokusowe oferowane przez największe firmy badawcze. Jest to usługa stosunkowo droga, dlatego czasem praktykuje się metody nieco tańsze, w postaci badań marketingowych online. Gdyby jednak pójść w tym jeszcze krok dalej, można by posłużyć się linkami sponsorowanymi dla przetestowania na przykład nowego hasła reklamowego dla naszego produktu czy marki… To wychodzi zdecydowanie najtaniej, a efekty czarno na białym pokażą nam, który slogan podziałał na internautów najlepiej, a który nie przemówił do nich wcale.

Nie wiemy, czy jakaś firma na polskim rynku praktykuje tego rodzaju podejście, ale wydaje się ono całkiem dobrym pomysłem - zwłaszcza dla tych oszczędnych.

--
Aneta Mitko

16 maja 2008

Słowa kluczowe, które mogą pogrążyć…

Słowa kluczowe niby dobrze dobrane, a jednak mogą narobić marce szkód wizerunkowych, bo… o ile w kampanii na ‘szukaj’ sprawdziły się dobrze, o tyle w reklamie kontekstowej wpadły w zły kontekst właśnie…

Zachęcamy do zapoznania się z wpisem blogowym zatytułowanym Głodny kawałek kontekstu.

--
Aneta Mitko

15 maja 2008

Google o turystyce - raport

Oto dlaczego warto być online i warto się reklamować w necie (w domyśle –> poprzez linki sponsorowane :), jeśli chcemy sprzedać produkty lub usługi turystyczne.

Fragmenty raportu Google

29% internautów - turystów deklaruje nabywanie usług turystycznych online (to o 10 punktów procentowych więcej niż dwa lata temu). Respondenci poszukują też w Internecie miejsc turystycznych (86%), czytają opinie na temat usług turystycznych (78%) i porównują ceny (71%). 40% badanych dokonuje przez Internet rezerwacji.

Najczęściej spośród produktów i usług turystycznych poszukuje się hoteli (63% badanych), domów wypoczynkowych (55%) oraz usług kolejowych (54%). Najczęściej odwiedzane strony WWW to witryny przewoźników kolejowych (73%), działy turystyczne portali (53%) oraz strony hoteli (50%).

Wg 83% respondentów wyszukiwarka przede wszystkim ułatwia znalezienie atrakcyjnych turystycznie miejsc. Pomaga ponadto w zbieraniu opinii (71%) i informacji (62%), porównywaniu cen (64%), rezerwowaniu (40%) i kupowaniu (28%) usług związanych z wypoczynkiem (to 17 punktów procentowych więcej niż w roku 2007).

Największą barierą dla dalszego rozwoju zakupów turystycznych w Sieci okazuje się brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym (60% ankietowanych). 24% respondentów wskazało natomiast brak możliwości sfinalizowania transakcji online w przypadku wybranej przez siebie oferty.

Fragment wypowiedzi A. Kwaśniewskiego z Google, który tak podsumowuje wyniki raportu...

"(…) Inwestycja w rozbudowę serwisu internetowego i zaoferowanie usług online zwraca się w postaci wzrostu zainteresowania klientów witryną oraz zakupem przez Internet. Rośnie znaczenie wyszukiwarek jako elementu procesu zakupu, a nie tylko źródła informacji i wiedzy - obecność w wyszukiwarkach gwarantuje więc dotarcie do potencjalnego klienta w momencie, gdy myśli on o zakupie. Kluczowe znaczenie ma umożliwienie klientom sfinalizowania transakcji w Sieci w sposób sprawny, a zarazem przyjazny dla internauty.(…)"

Badanie na zlecenie Google zrealizował Gemius w 2006 i 2007 roku. Do analiz wybrano takich internautów, którzy kiedykolwiek szukali informacji o produktach turystycznych w Internecie lub dokonali zakupu usług turystycznych w Sieci. Fragmenty raportu oraz wypowiedzi Adama Kwaśniewskiego pochodzą z informacji prasowej dostarczonej dziś na adres redakcyjny serwisu Biznesnet.pl przez agencję Mmd.

--
Aneta Mitko

14 maja 2008

Performance Media nagradza Bluerank ;)

W poniedziałek 12 maja w warszawskim klubie Piekarnia odbyło się drugie nieformalne spotkanie branży internetowej z marketerami. Impreza miała charakter marketingowo - towarzyski. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji multimedialnych przygotowanych przez zaproszonych gości - przedstawicieli wiodących firm branży interaktywnej. Następnie rozmowy przeniosły się do kuluarów, bliżej pachnącego grilla oraz otwartego już baru :)

Podczas części oficjalnej można było obejrzeć prezentacje o różnej treści i formie. Większość dotyczyła oczywiście tematów takich, jak: SEO, SEM czy reklama internetowa. Niektórzy używali podczas swoich wystąpień nietypowych rekwizytów lub przebrań, warto więc przejrzeć (nie tylko nasze :) zdjęcia z imprezy. Dużym zainteresowaniem cieszył się mini-wykład dotyczący reklam umieszczanych w grach komputerowych. Kto by pomyślał, że przeciętny gracz spędza przed komputerem lub konsolą 12,5 godziny tygodniowo, grając w swoje ulubione pozycje.

Aaaa… a propos pozycji… Absolutnym hitem okazała się prezentacja multimedialna Maćka Gałeckiego - CEO Bluerank, o rozkosznie intrygującym tytule "Pozycje, które przynoszą satysfakcję...". Chodzi oczywiście o pozycjonowanie, które wykonywane właściwe jest sztuką niczym Ars amandi. Po prezentacji firmy Bluerank prowadzący imprezę Jarek Sobolewski stwierdził, że "poprzeczka została ustawiona wysoko".

Gdy zakończyła się część oficjalna, rozpoczęto tańce, hulanki i swawole. Wszystko w doborowym towarzystwie. Krótko przed północą odbyło się wielkie losowanie wizytówek i przyznawanie nagród. Sponsorem upominków była agencja Performance Media, a wylosowany i nagrodzony został nie kto inny, tylko… Maciej Gałecki z Bluerank, który dostał od 'performensów' (jak to się mówi w branży) iPoda :-D (tu oficjalny ukłon w stronę konkurencji, do której w ramach podziękowań linkujemy w niniejszym wpisie :) a specjaliści wiedzą, że to gest nie bez znaczenia :).
Impreza była bardzo udana, kto się nie pojawił niech żałuje.


Szymon, Aneta, Maciek i Łukasz (nasz fotograf), czyli... Bluerank PRZED i PO części oficjalnej ;-)
Tu Adam Dyba przyznaje nagrodę specjalną... Jedni się cieszą, inni cieszą się mniej ;P
Zgadnijcie o czym mówi Artur Banach i dlaczego jest tak ubrany ;)
A tutaj o pozycjach, które przynoszą satysfakcję... Jak widać nie tylko Maćkowi i Bluerank :)
Jarek ze swoimi dziewczynami z Bureau... :) Był też tort urodzinowy IAB, ale... szybko poszedł ;D
PS
A jeśli macie ochotę obejrzeć więcej fotek Łukasza Matuszewskiego, zapraszamy do jago galerii.

--
Aneta Mitko

13 maja 2008

Search usability

Kilka słów na temat użyteczności wyszukiwania informacji w ramach jednego serwisu WWW, znajdziecie w dzisiejszej publikacji Dziennika Internautów, zatytułowanej "Wyszukiwarka wewnętrzna". Poniżej przytaczamy kilka ogólnych zasad, o których mowa w artykule.

  1. Każdy rozbudowany serwis internetowy powinien mieć wyszukiwarkę wewnętrzną.
  2. Okno takiej wyszukiwarki musi być dobrze widoczne na każdej stronie serwisu.
  3. Wyszukiwarka powinna być intuicyjna w obsłudze i szybka w działaniu.
  4. Warto udostępniać użytkownikom także opcje zaawansowanego wyszukiwania.
  5. Trzeba zadbać o użyteczny sposób prezentacji wyników (np. wg trafności).
  6. Obowiązkowe jest informowanie userów ile pozycji zostało znalezionych.
  7. Wyszukiwarka ma przeszukiwać całą zawartość serwisu (np. włącznie z PDF'ami).
--
Aneta Mitko

12 maja 2008

Potencjał wg Onetu

"Serwisy mają większy potencjał reklamowy niż wyszukiwarki" - brzmi teza wystąpienia prezesa Onetu na konferencji 2k8 (relacja z imprezy dostępna jest na stronach Internet Standard).

Dlaczego?
Ponieważ owe serwisy mają na przykład, tak jak Onet.pl, graficzne formy reklamy. Kropka. I co Wy na to?

Taaak… My też byliśmy lekko zdziwieni :) takim postawieniem sprawy. Zresztą, dość dosadny komentarz jednego z czytelników IS opublikowany na blogu, najlepiej oddaje stopień takiego zdziwienia, bo…

Jak w ogóle dziś ktokolwiek może pomijać w tego typu rozważaniach graficzne (a nawet interaktywne) formy reklamy z powodzeniem funkcjonujące w SEM? W kampaniach kontekstowych wykorzystuje się przecież linki graficzne, video, widgety… I nie są to działania marginalne, a wiele z tych propozycji to już pełnowartościowe produkty reklamowe, które nieintruzywnie docierają wprost do odbiorcy poszukującego właśnie takiej, a nie innej informacji, przez co są bardzo skuteczne. Nie ma więc chyba się co dziwić, że "wciąż na reklamę w wyszukiwarkach przeznacza się największe fundusze".

--
Aneta Mitko

9 maja 2008

Landing page wolno się ładuje? To masz problem!

W marcu uprzedzaliśmy, że szybkość ładowania strony docelowej stanie się wkrótce jednym z podstawowych czynników branych pod uwagę przy ocenie wyniku jakości kampanii AdWords (tzw. quality score). Dziś już wiadomo na pewno, że Google rusza z tym w połowie czerwca, zatem mamy miesiąc na wszelkie ewentualne poprawki i uczynienie z reklamowanych poprzez linki sponsorowane serwisów, stron przyjaznych użytkownikowi i wyszukiwarce, tj. ładujących się w sensownym czasie.

O tym, w jaki sposób czas ładowania wpływa na jakość naszego landing page możecie poczytać w Centrum Pomocy Google, a ocenę czasu ładowania swojej strony docelowej można już sprawdzać na stronie analizy słów kluczowych.

Do roboty Proszę Państwa! Do roboty! Optymalizujemy się na czerwiec... żeby linki były tańsze.

--
Aneta Mitko

8 maja 2008

Reklama w dobrym kontekście

No i stało się! Dziś jest ten dzień - Netsprint oficjalnie ruszył z modelem aukcyjnym w płatnych linkach, który zapowiadano już w marcu tego roku. Stworzono z tej okazji specjalny przewodnik / poradnik dla klientów korzystających z oferty reklamowej w wyszukiwarce oraz sieci partnerskiej Netsprinta.
Dla przypomnienia…

  • Linki sponsorowane oferowane będą teraz pod wspólną marką Adkontekst, zarządzaną przez NetSprint.pl i WP.pl.
  • Kolejność emisji reklam będzie zgodna z zasadami działania modelu aukcyjnego – reklamodawca sam decyduje o pozycji swojej reklamy deklarując określoną stawkę za kliknięcie. Im wyższa cena i większy CTR, tym wyższa pozycja oraz większa intensywność kampanii na serwisach partnerskich.
  • W wynikach wyszukiwania dostępnych będzie teraz 15 pozycji reklamowych (5 na górze oraz 10 z boku).
  • Udostępniona jest nowa wersja panelu klienta z narzędziami pozwalającymi na szczegółowe samodzielne zarządzanie kampanią:

    - zarządzanie stawkami na poziomie kampanii / reklamy / słowa kluczowego,
    - przypisywanie różnych URL’i poszczególnym słowom kluczowym,
    - zarządzanie emisją reklamy na serwisach partnerskich,
    - blokowanie i odblokowywanie reklam,
    - budżetowanie kampanii,
    - raportowanie.
--
Aneta Mitko

7 maja 2008

Warsztaty SEM już 12 – 13 czerwca!

Na kolejne Warsztaty search engine marketing prowadzone przez Bluerank zapraszamy (jak zawsze do Łodzi) w dniach 12 – 13 czerwca 2008.

Po ostatniej edycji szkolenia zainteresowanie uczestnictwem w nim znacznie wzrosło, dlatego najpewniej Warsztaty SEM odbywać się będą od tej pory częściej, niż raz na kwartał.

I tym razem zebraliśmy pozytywne oceny odnośnie poziomu merytorycznego oraz użyteczności prowadzonego przez nas szkolenia.

Doskonale prowadzone warsztaty. Bardzo dobra formuła połączenia teorii i praktyki. Czas spędzony na szkoleniu był naprawdę dobrą inwestycją.Marek Socha - New Business & Development Director Banah Group

Po info dot. programu i spraw organizacyjnych prosimy pisać na adres bluerank@bluerank.pl.
_To_ nic nie kosztuje :-)

--
Aneta Mitko

5 maja 2008

Koniec banerów?

Takie tezy popularyzuje ostatnio Bankier.pl. Sugeruje się, że „w najbliższych latach wzrosną nakłady na internetowe akcje promocyjne i sponsoringowe, a zmniejszą się wydatki na reklamę bannerową oraz promocję w wyszukiwarkach”. Tymczasem autorzy innego raportu donoszą, że „większość użytkowników Internetu na świecie loguje się do Sieci głównie dla korzystania z poczty e-mail i wyszukiwarek”. No cóż… Naszym zdaniem może i koniec banerów kiedyś nastąpi, ale koniec wyszukiwarek jest raczej wątpliwy.

BTW
Póki co branża e-reklamowa (i wyszukiwarkowa :) ma się dobrze i po raz kolejny – 12 maja, spotyka się na IAB Update. Bluerank też będzie, a naszą prezentację po imprezie wrzucimy do netu – będzie sobie można pooglądać i posłuchać :)

--
Aneta Mitko

3 maja 2008

Polski serwis o SEM popularniejszy od Onetu!

Ostatnia aktualizacja widocznego współczynnika PageRank przyniosła spore zmiany. Jedna z nich dotyczy uzyskania wysokiej wartości (PR7) tego współczynnika przez serwis Mariusza Gąsiewskiego - "Marketing w Internecie". Mariusz, obecnie Account Strategist w Google Polska, popularyzuje nie tylko wiedzę o zastosowaniu produktów reklamowych Google, ale również w bardzo praktyczny sposób przedstawia informacje, które przydadzą się każdemu, kto jest zainteresowany realizacją działań promocyjnych w Sieci.

Jako że wartość współczynnika PageRank zależy od ilości i mocy linków wskazujących na dany dokument, pokusiliśmy się o analizę tego, co przyniosło Mariuszowi taki efekt. Szybkie zapytanie w wyszukiwarce Yahoo! wskazuje, że jest to łącznie ponad 10 000 odnośników z zewnątrz, w tym duża ilość pochodząca z niedostępnych zwykłemu "śmiertelnikowi" oficjalnych blogów Google (Google Polska czy też oficjalnego bloga Google z PR9!). Gratulujemy, tym bardziej że po ostatniej aktualizacji PR, największe polskie portale mają niższy PageRank niż niszowy i specjalistyczny (bądź co bądź) serwis Mariusza:

Jakkolwiek wartość PR nie ma obecnie zupełnie żadnego przełożenia na zajmowane pozycje w wynikach wyszukiwania, wszystkim zainteresowanym sprawdzeniem PageRank stron własnego serwisu odsyłamy do jednego z publicznie dostępnych skryptów.

--
Maciej Gałecki

2 maja 2008

Eksperci SEO też się mylą

Opublikowanie artykułu na znanym serwisie nie oznacza, że należy bezkrytycznie wierzyć w jego treść - zwłaszcza, kiedy mowa o pozycjonowaniu stron, które jest przecież tajemnicze samo w sobie. "Eksperci" od SEO, którzy są autorami takich mało wartościowych artykułów, nie tylko wprowadzają pewien szum informacyjny, ale również wystawiają się na reakcję czujnych komentatorów z branży, demaskujących wszelkie nieścisłości.

Dlatego zachęcamy nie tylko do regularnego śledzenia nowości z branży SEM (merytoryczny artykuł sprzed kilku miesięcy może się przecież w naturalny sposób zdezaktualizować), ale weryfikowania informacji najlepiej w kilku niezależnych źródłach eksperckich jednocześnie. Inaczej błędnie wyciągnięte wnioski mogą przyczynić się do niepowodzenia projektu.

--
Aneta Mitko