21 listopada 2008

Nawet 64% kliknięć dla stron z linkami witryn

Linki witryn to sugestie podstron wyświetlane pod opisem wybranych serwisów WWW, które dla danej frazy mają pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Linki te mają ułatwić użytkownikom nawigację po wartościowych stronach internetowych. O tym, przy których witrynach będą wyświetlane, decydują roboty Google, a algorytmy wedle których one działają, nie są oczywiście powszechnie znane.



Nawet bez szczegółowych statystyk można domyślić się, że linki witryn znacznie zwiększają liczbę kliknięć w pierwszą pozycję z listy wyników wyszukiwania, choćby przez to, że taka pozycja zajmuje wówczas dwukrotnie więcej miejsca na stronie (w porównaniu ze ‘zwykłym’ wynikiem wyszukiwania), ale i tak warto spojrzeć w przykładowe statystyki… Postanowiliśmy przeprowadzić prostą analizę na podstawie danych z Google Analytics dla serwisu http://www.psy.elk.pl/, oraz estymowanej liczby wyszukań z Google Adwords Keyword Suggestion Tool.

Jak pokazują wyniki, dla fraz wyszukiwania, dla których linki witryn są wyświetlane, klikalność może wynosić prawie 50%! Oznacza to, że połowa użytkowników trafiających na wyniki wyszukiwania z pierwszą stroną zawierającą linki witryn, klika w pierwszą pozycję. W przypadku fraz bez linków witryn, klikalność wynosi około 20%.

Frazy z linkami witryn
Przeanalizowano…
7 fraz kluczowych o łącznej liczbie wyszukiwań wg Google Adwords --> 141 tys.
Średnia ważona klikalności --> 49,7%
Zakres klikalności --> 46,2% - 64,8%

Frazy bez linków witryn
Przeanalizowano…
8 fraz kluczowych o łącznej liczbie wyszukiwań wg Google Adwords --> 82 tys.
Średnia ważona klikalności --> 19,3%
Zakres klikalności --> 11,3% - 21,1%

W jaki sposób linki witryn powstają? Który serwis może się tego ‘spodziewać’? Jak to z Google bywa – nic nie jest pewne. Nie ma tu faktów - są tylko hipotezy. Według większości z nich powstanie linków witryn zależy przede wszystkim od przejrzystości nawigacji strony docelowej (i to zarówno pod kątem usability nastawionego na użytkowników, jak i na roboty wyszukiwarek).

Pewne jest jedno - linki witryn mogą znacząco zwiększyć ruch na serwisie, zatem dobrze je mieć :)

--
Jacek Tkaczuk


Udostępnij:

2 komentarzy:

Anonimowy pisze...

a jak je zrobić - zdobyć... jakos podpowiedziec Google...

Anonimowy pisze...

Przede wszystkim serwis musi być na pierwszym miejscu dla danej frazy, gdyż tylko dla pierwszych miejsc mogą pojawiać się linki witryn. Ponadto, jak sugeruje większość osób zajmujących się tematem, strona musi mieć dobrą, przejrzystą strukturę nawigacji - łatwą do zrozumienia zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Co do kolejnych wymagań - tu są jak zwykle tylko hipotezy i domysły. Tak jak to bywa z Google - nic nie jest pewne.