17 marca 2009

Google Website Optimizer w pigułce

Testy skuteczności i użyteczności stron WWW to bardzo szeroki i popularny obecnie temat, którym interesują się zarówno małe, jak i duże podmioty gospodarcze. Większość takich testów to dla firmy wydatek (co najmniej) kilku tysięcy złotych. Niewielu zainteresowanych wie, że istnieje narzędzie, które umożliwia testowanie skuteczności podstron serwisu w prosty i - co ważne - darmowy sposób. Jest to Google Website Optimizer. W tym artykule pokażemy, jak przeprowadzić proste badanie mające na celu zwiększenie skuteczności strony internetowej, którą na przykład promujemy właśnie poprzez linki sponsorowane...

Konfiguracja badania
Google Website Optimizer to narzędzie, które umożliwia właścicielom serwisów internetowych śledzenie skuteczności poszczególnych elementów na stronie. Takich elementów możemy zdefiniować na każdej stronie bardzo wiele – może to być wygląd przycisków, rodzaj nagłówka, kolor czcionki, tekst etc. Wszystkie te czynniki wpływają na użyteczność serwisu, a tym samym na odsetek użytkowników, którzy poprawnie wykorzystają naszą stronę, czyli ostatecznie - na współczynnik konwersji.

Z Google Website Optimizer może korzystać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.google.com/websiteoptimizer. By zdefiniować nowe badanie wystarczy po rejestracji kliknąć na „Utwórz inny eksperyment”. Najpierw wybieramy rodzaj badania - test całej strony (w tym przypadku musimy mieć gotowe dwie różne strony, które chcielibyśmy porównać) albo eksperyment na wielu odmianach (który umożliwia badanie poszczególnych elementów jednej strony). Wybieramy drugą opcję, która ma o wiele więcej możliwości i do tego (od strony technicznej) jest łatwiejsza w realizacji.



Wystarczy jeszcze tylko potwierdzić nasz wybór i przechodzimy do okna z konfiguracją eksperymentu. Wpisujemy tu nazwę eksperymentu oraz adres strony testowej i adres strony docelowej.



W kolejnym kroku decydujemy, czy chcemy wysłać instrukcje modyfikacji do naszego działu IT czy sami wprowadzimy zmiany... wybieramy tę drugą opcję. Teraz czas na prace programistyczne. Musimy wkleić odpowiednie kody na stronę startową i docelową. Oczywiście nie obejdzie się bez odpowiedniego poziomu znajomości kodu HTML.



Wszystkie instrukcje są dość dobrze opisane, więc wklejanie kodów nie powinno sprawić trudności. Poza tym Google Website Optimizer umożliwia natychmiastową weryfikację poprawności kodu.

Zdefiniowanie odmian
Po wklejeniu kodów następuje zdefiniowanie odmian. Co ciekawe, gdy raz wkleimy już kody na naszej stronie, kolejne odmiany definiujemy i ustalamy już bezpośrednio w Optymalizatorze Witryny, a nie na naszym serwerze. To ułatwia i usprawnia cały proces, gdyż możemy od razu podejrzeć, jak nasze zmiany wpływają na wygląd strony. Definiowanie odmian również wymaga znajomości HTML.





Wystarczy jeszcze tylko potwierdzić start eksperymentu. Po potwierdzeniu Google zaczyna zbierać dane.

Rezultaty badania
Czas trwania testów zależy od liczby wizyt na stronie i od poziomu szczegółowości, jaki byśmy chcieli uzyskać. Zazwyczaj już po około 50 konwersjach na kombinację, Optymalizator Witryny informuje nas o zwycięzcy. Oczywiście, aby mieć bardziej wiarygodne badania, należy poczekać dłużej – nawet do kilku tygodni. Rezultatem badania jest tabelka przedstawiająca porównanie liczby i współczynnika konwersji przy wyświetlaniu różnych kombinacji elementów.



Google Website Optimizer pokazuje też, jaka jest szansa na pokonanie oryginału przez każdą z kombinacji i o ile procent został pokonany oryginał. Na załączonym wyżej ekranie widać na przykład, że kombinacja nr 2 – czyli buton, ma prawie stuprocentowe szanse na pokonanie oryginalnego linku i że odnotowano poprawę o 88%. To znaczy, że współczynnik konwersji przy buttonie jest o 88% wyższy, niż przy zwykłym linku. Wiemy już zatem co robić, aby w tym zakresie zwiększyć skuteczność / użyteczność naszej witryny…

Co możemy zyskać?
Jeżeli nasz serwis miał miesięcznie na przykład 100 nowych ogłoszeń, to w przypadku zmiany zwykłego linku „dodaj ogłoszenie” na odpowiedni przycisk „dodaj ogłoszenie”, miesięczna liczba nowych ogłoszeń wzrośnie o 88 sztuk, czyli prawie dwukrotnie. Innymi słowy, poświęcając godzinę na zdefiniowanie i skonfigurowanie eksperymentu w Optymalizatorze Witryny i zmieniając tylko jeden drobny element, prawie dwukrotnie zwiększamy liczbę nowych ogłoszeń… no i nasze zyski z nich płynące. Oprócz przycisków i linków możemy przetestować wiele innych elementów strony: treść wstępu, wykorzystanie różnych obrazków, położenie przycisku, etc. Google Website Optimizer pozwala nam w prosty sposób przeprowadzić takie testy, zebrać wyniki w jednym miejscu i wyciągnąć sensowne wnioski.

Polecamy korzystanie z narzędzia!

PS
Wkrótce przedstawimy case study ilustrujace wyniki zastosowania Optymalizatora Witryny dla poprawienia użyteczności serwisu http://www.psy.elk.pl/.

--
Jacek Tkaczuk


Udostępnij:

1 komentarzy:

Paweł Ogonowski pisze...

Ciekawie, krótko i treściwie opisane świetne narzędziem jakim jest GWO.

Dla każdego głębiej zainteresowanego tematyką testów online przygotowaliśmy artykuł na naszym blogu, gdzie rozważamy plusy i minusy testów A/B oraz wielowymiarowych:
http://www.conversion.pl/blog/2010/09/testy-online-ab-czy-wielowymiarowe/