31 sierpnia 2009

Filtr na pozycję serwisu na stronach wyników wyszukiwania

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o możliwości wykorzystania filtra w Google Analytics na sprawdzanie numeru strony w Google z której nastąpiło wejście na serwis. Jest to możliwe dzięki sprawdzaniu adresu odwołania i odseparowaniu odpowiedniej zmiennej.

Niedawno Google zaczęło testować nowe strony wyników wyszukiwania oparte częściowo na Ajaxie, w których konfiguracja ładowana jest po haszu (np. http://www.google.com/#hl=en&q=rasy+psow&start=0&sa=N&fp=9b1c6ebfff7f9103), a odsyłacze zawierają nowe, ciekawe zmienne.
Jedną z tych zmiennych jest „Cd” odpowiadająca za numer linku w kolejności od góry. Drugą jest „ct”, która określa rodzaj wyniku – może to być res – czyli zwykły wynik organiczny, result – czyli link witryny, image – czyli obrazek.
Poprzez odpowiednie skonfigurowanie filtru w Google Analytics możemy wyciągać bardzo ciekawe wnioski. Na przykład, ile razy ludzie klikają w linki witryn albo którą pozycję zajmuje nasz serwis dla fraz wejściowych. Filtr konfiguruje się w podobny sposób, co ten od numeru strony z tym, że bierzemy pod uwagę inne zmienne.
Niestety, liczba odsłon nowych stron wyników wyszukiwania jest na razie niska 5% - 20% więc filtr nie obejmuje wszystkich wizyt z Google. Poza tym, nowe strony wyników wyszukiwania są ciągle testowane i poprawiane. Jakiś czas temu na przykład zmienna „Cd” zawierała numer linku włączając linki witryn i obrazki, więc mogło się zdarzyć, że serwis był na pozycji 4, ale wliczając linki witryn wcześniejszych stron zmienna "Cd" wskazywała 11. Nie wiadomo więc, jak wiele razy skrypty te się jeszcze zmienią.

--
Jacek Tkaczuk

30 sierpnia 2009

Runet mówi NIE pop-under'om

Od końca kwietnia br. Yandex umieszcza strony z bannerami pop-under niżej od pozostałych. Takie banery nie tylko przeszkadzają w korzystaniu ze strony, ale i oszukują użytkownika - próba zamknięcia okna bardzo często odsyła bowiem do strony reklamowanego produktu.
Po 4 miesiącach czas na niewielkie podsumowanie - liczba stron z pop-underami zmniejszyła się o... 66%!
A wszystko dla wygody 'Runauty'...
Źródło -> http://clubs.ya.ru/company/replies.xml?item_no=17785&ncrnd=7051

--
Małgorzata Karasek

29 sierpnia 2009

Reklamy Adkontekst na Grono.net

Sieć reklamowa Adkontekst emituje reklamy na łamach społecznościowego serwisu Grono.net.

Portal - co prawda - nie cieszy się już tak wielką popularnością jak kiedyś, ale... jak podają przedstawiciele Adkontekst, Grono ma ponad 2 mln zarejestrowanych użytkowników i odnotowuje 300 mln odsłon miesięcznie.

Targetowanie reklam ma opierać się na dokładnej analizie zainteresowań i - prowadzonych przez 'gronowiczów' na łamach serwisu - dyskusji.

Reklamy będą emitowane zarówno w postaci klasycznych boksów kontekstowo dobieranych do tematyki gron (dyskusji prowadzonych na stronach serwisu), jak i w postaci Adkontekst Intertext, czyli reklamy kontekstowej emitowanej w treści artykułów lub postów na gronach dyskusyjnych, w momencie ustawienia kursora na wyróżnionym w tekście słowie. Intertext będzie emitowany jako tekst, lub jako tekst połączony z grafiką (Intertext Exclusive).

--
Aneta Mitko

28 sierpnia 2009

Szkolenie Google Analytics we wrześniu

W drugiej połowie września br. zapraszamy do Łodzi na jednodniowe szkolenie Google Analytics.
Dzięki szkoleniu kursanci zdobędą fachową, praktyczną wiedzę w zakresie:

  • instalacji narzędzia,
  • jego konfiguracji
  • oraz analizy danych w takich obszarach, jak: użytkownicy, źródła ruchu, zawartość, cele, e-commerce, wyszukiwarka wewnętrzna.
Korzyści, jakie uczestnicy szkolenia uzyskają poprzez optymalne wykorzystanie Google Analytics, to między innymi:
  • analiza źródeł konwersji,
  • identyfikacja źródeł ruchu na witrynach,
  • podniesienie efektywności działań e-marketingowych,
  • optymalizacja kampanii SEM.
Autorem i realizatorem szkolenia jest agencja Bluerank - uczestnik programu GAAC oraz certyfikowany konsultant GA (Google Analytics Authorized Consultant). Szkolenie poprowadzi Tomasz Lewandowski, którego znajomość Google Analytics została potwierdzona certyfikatem: Google Analytics Individual Qualification.
Szkolenie przeznaczone jest dla marketerów zajmujących się analizą skuteczności prowadzonych działań e-marketingowych, oraz osób zainteresowanych podniesieniem efektywności kampanii PPC, a także wszystkich, którzy poprzez zastosowanie analityki sieciowej chcieliby prowadzić monitoring i analizę swojej witryny internetowej.
W sprawach szkolenia prosimy o kontakt e-mailowy - szkolenia(at)bluerank.pl
lub telefoniczny - 042 632 33 21.

Więcej informacji o szkoleniu Google Analytics oraz agenda szkolenia.

--
Redakcja

27 sierpnia 2009

Flash w sieci Adkontekst

Do oferty sieci Adkontekst wprowadzono właśnie nowy format reklamowy - reklamy typu flash. Są one emitowane w formie rectangle 300x250 px, a ich maksymalna waga wynosi 40 kb.

Testy zostały przeprowadzone w kategorii 'motoryzacja'. Reklamy cieszą się powodzeniem. Sukcesywnie będą pojawiać się w kolejnych kategoriach tematycznych Adkontekst.

Cena za kliknięcie w taki format reklamowy to ok. 1 PLN.

--
Aneta Mitko

26 sierpnia 2009

Przewidywalność trendów wyszukiwania

Poznanie i zrozumienie trendów wyszukiwania może być bardzo wartościowe nie tylko dla specjalistów od reklamy online i marketerów, ale również dla ekonomistów lub naukowców. Nie jest tajemnicą, że pewne search queries (zapytania wpisywane przez użytkowników w pole wyszukiwarki) pojawiają się w polu wyszukiwania sezonowo i wedle określonego wzoru.

Dla przykładu, warto zwrócić uwagę na trendy wyszukiwania dla frazy narty, której popularność w USA regularnie rośnie w czasie sezonu zimowego. Podobne zjawisko zauważyć można dla słowa koszykówka, które co roku jest bardzo często wpisywane w okno wyszukiwarki, gdy tylko zbliżają się ważne, cykliczne spotkania ligowe. Powtarzalne tendencje można również zaobserwować dla pewnych kategorii, takich jak 'gastronomia' czy 'motoryzacja'. Pozwala to na przewidywanie sekwencji wyszukiwania na kolejne lata. Istnieją również search queries i kategorie, dla których trendów nie sposób przewidzieć - są to na przykład takie zapytania, jak: obama, twitter, android lub globalne ocieplenie.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że umiejętność przewidywania trendów jest bardzo wartościowa w przypadku podejmowania ważnych decyzji biznesowych, jak choćby planowanie budżetu czy ustalanie strategii dla kampanii marketingowych. Specjaliści z Google Labs opracowali więc model przewidywania, który miał wykazać sezonowe i generalne trendy dla poszukiwanych fraz.

Ze szczegółową metodologią oraz procesem badania zapoznać się można czytając dokument - On the Predictability of Search Trends. Poniżej najciekawsze wnioski i obserwacje płynące z eksperymentu.

  • Ponad połowa, wśród najbardziej popularnych zapytań w Google, może zostać przewidziana w 12-miesięcznej prognozie, przy błędzie na poziomie około 12%.
  • Niektóre kategorie charakteryzują się wysokim wskaźnikiem przewidywalności zapytań: zdrowie (74%), gastronomia (67%), podróże (65%).
  • Niektóre kategorie charakteryzują się niskim wskaźnikiem przewidywalności zapytań: rozrywka (35%), serwisy społecznościowe & komunikacja online (27%).
  • Trendy dla zebranych zapytań w obrębie kategorii są dużo bardziej przewidywalne: 88% trendów wyszukiwania zebranych w obrębie jednej kategorii (spośród 600 kategorii w Insights for Search) jest przewidywalnych, przy błędzie przewidywania na poziomie poniżej 6%.
  • Można zauważyć wyraźny związek między występowaniem sezonowych wzorów zapytań i wysoką przewidywalnością. Słowo 'podróże', którego wyszukiwanie charakteryzuje się dużą sezonowością, posiada wskaźnik przewidywalności na poziomie 65%. Z kolei zapytanie 'rozrywka', dla którego nie można ustalić powtarzalnych, sezonowych trendów posiada wskaźnik przewidywalności na poziomie 35%.
  • Podczas procesu przewidywania aktualnych trendów należy liczyć się z faktem, iż wiele okoliczności może przyczynić się do znacznych odchyleń od prognoz. Można w ten sposób potraktować prognozowanie, jako podstawę do obserwacji interesujących odstępstw w aktualnych zapytaniach.
W kwestii zaawansowanego i dokładnego przewidywania trendów jest jeszcze sporo do zrobienia. Umiejętne korzystanie z Google Trends oraz Google Insights for Search pozwoli jednak zabawić się w internetową wróżkę, która zamiast szklanej kuli ma dużo dokładniejsze, bardziej skuteczne i sprawdzone narzędzia.

--
Aneta Mitko

25 sierpnia 2009

SES San Jose 2009

Search Engine Strategies (SES) to międzynarodowy cykl konferencji przeznaczonych dla webmasterów, agencji interaktywnych, marketerów oraz - przede wszystkim - specjalistów SEO i SEM. SES organizowany jest od 1999 roku, a celem tego wydarzenia jest prezentacja trendów, taktyk, porad oraz nowości pojawiających się w tak szybko rozwijającym się segmencie, jakim jest marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Ostatnia odsłona SES miała miejsce w San Jose (Kalifornia) w dniach 10 – 14 sierpnia 2009 roku. Zachęcamy do zapoznania się z blogowymi relacjami z najciekawszych wykładów i prezentacji.

Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3

--
Aneta Mitko

21 sierpnia 2009

Statystyki wyszukiwarki Google

Czyli... Google Insight for Search po polsku :)

Najpierw było tylko 'zwykłe' Google Insight for Search. Od 18 sierpnia natomiast jest już nowa propozycja - polska wersja językowa tego narzędzia i nowe opcje do śledzenia statystyk i trendów w Internecie.

Co można zrobić przy pomocy tej aplikacji, oraz jak używać nowych (i starych) opcji, przeczytacie w szczegółowych opisach na stronach 'Pomocy Google'.

My - dla przykładu - sprawdziliśmy, kto cieszy się większą popularnością w województwie łódzkim - psy czy koty :))








--
Aneta Mitko




19 sierpnia 2009

Google Caffeine

Google Caffeine – coś dla kawoszy?


Przez kilka ostatnich lat SEO specjaliści rozgryzali kolejne niuanse SEO - czyli 'przypuszczeń opartych na przypuszczeniach' ; ), wyciągali wnioski, poprawiali pozycje, generowali ruch i zyski… Teraz ma nastąpić przewartościowanie poznanych wartości.

Algorytm Google zmienia się ponoć nawet kilkaset razy w roku. Tym razem ma się zmienić raz, a dobrze – choć... dla jednych będzie to bardziej, dla innych zdecydowanie mniej dobrze ;) Nie będzie to zwyczajna aktualizacja, ale zupełne nowa odsłona – jak przejście z tabelek na div'y. ;) To powinno, w prostej linii, prowadzić do postawienia SEO świata w stan najwyższej gotowości i zwiększenia mocy obliczeniowych serwerów forum PiO gdyż działy o filtrach / banach i spadkach powinny przeżyć rozkwit ;)

Nowy silnik wyszukiwarki ma być… oczywiście lepszy ;) czyli ma zwracać więcej, szybciej i dokładniej – to w największym skrócie. Wyniki mają być spersonalizowane i bez spamu – mają być po prostu lepsze (czego nowemu silnikowi i sobie oczywiście życzymy ;))

Testowa wersja ruszyła 11 sierpnia pod adresem http://www2.sandbox.google.com/ i wszyscy już teraz mogą zobaczyć, jak najprawdopodobniej będą się trzymać ich strony pozycjonowane na wszelkie 'opony', 'bielizny', 'ubezpieczenia' czy 'wypasy owiec w Bieszczadach' ;)

Poniżej kilka naszych pierwszych spostrzeżeń....

Sprawdźmy SERP na frazę 'uzdatnianie wody'...



... na pierwszym miejscu widzimy stronę uzdatnianiewody.com, której zawartość jednak (mowa tu o konkretnej podstronie) średnio traktuje o uzdatnianiu wody... ;) co pokazuje, że dobrze było mieć frazę kluczową w nazwie domeny ;) i odpowiednie metatagi.

Zobaczymy, co zwróci Google Caffeine...




Strona uzdatnianiewody.com spadła na 4 pozycję, co pozwala przypuszczać, iż nowy silnik będzie przywiązywał większą wagę do odpowiednich treści zawartych na stronie – w końcu content is the king ;). I tu punkt dla Caffeine! Dalej fraza wyróżniana jest w tytule, opisie oraz nazwie domeny, tak więc można przypuszczać, iż kwestie optymalizacyjne w tej płaszczyźnie ulegną zmianie.

Pozycje w 'starym' Google
  1. uzdatnianiewody.com
  2. erem.com.pl
  3. pl.wikipedia.org
  4. darowoda.republika.pl
  5. proekojp.pl
  6. armar.pl
  7. katalog.trojmiasto.pl
  8. ewoda.pl
  9. arras.com.pl
  10. watersystem.pl
Pozycje w 'nowym' Google
  • uzdatnianiewody.com - 4
  • erem.com.pl - 13
  • pl.wikipedia.org - 3
  • darowoda.republika.pl - 2
  • proekojp.pl - 1
  • armar.pl - 6
  • katalog.trojmiasto.pl – 92!
  • ewoda.pl - 5
  • arras.com.pl - 17
  • watersystem.pl - 18
Tak więc część właścicieli witryn będzie mieć niemiłą niespodziankę… ale jeśli wyniki się komuś nie podobają, można się 'wyżalić'.



Co jeszcze ciekawego…

Brak linków sponsorowanych! Specjaliści PPC drżyjcie bardziej od SEO!
(uprzedzając komentarze – to żart ;)).

Ilość wyników w Google Caffeine jest większa - 350k do 315k ('nowa' / 'stara' wersja). Czas wyszukiwania również jest mniejszy i to znacząco. Przy różnych wpisywanych frazach Google Caffeine radzi sobie nawet dwukrotnie lepiej, choć dla przeciętnego użytkownika są to i tak wartości niezauważalne ;)

Mimo, że odświeżona wersja pokazuje nam, że boty przemierzyły więcej stron w poszukiwaniu tej najbardziej dla nas odpowiedniej, to po przejściu na ostatnią stronę wyników wyszukiwania zobaczymy, że faktycznie Google udostępniło nam zaledwie 640/649 (nowy/stary) wyników (bez supplemental indeks). I tak przecież 'nikt' nie odwiedza drugiej strony wyników wyszukiwania ;)

Dla wielu sprawdzanych fraz w wynikach wyszukiwania rzadziej pojawiają się wyniki graficzne i wideo, niż w obecnej wersji. Oznacza to chyba jednak tylko, że nie mamy jeszcze dostępnej wersji z pełną implementacją wszystkich zmian… choć... znaleźliśmy wyjątek ;)



Czy to, co obserwujemy w wersji testowej to wszystko? Raczej na pewno nie… Tym bardziej oczekujemy kompletnej odsłony, choć mamy wrażenie, że zmiany już mogą następować ;)

Google Caffeine – strach się bać!?

Czy należy się obawiać? No cóż – każda zmiana ma to do siebie, że niesie ze sobą jakieś zmiany ;) i algorytm na pewno będzie działał inaczej... być może będzie trzeba ciężej popracować nad pozycjami… Jednak jeśli do tej pory ktoś 'trzymał' się zasad (white SEO), to właściciele pozycjonowanych stron nie powinni przeżyć szoku. A czy należy się bać tego, że Google wreszcie poradzi sobie z wycięciem spamu… Jeśli tak rzeczywiście się stanie, nawet tylko częściowo, to na polskim podwórku na pewno może mieć miejsce małe trzęsienie ziemi… I jeżeli ktoś jeszcze nie zdecydował się na przejście na 'jasną stronę mocy', to może być odpowiednia chwila, aby o tym pomyśleć... Bo jeśli nie z własnej woli... to niedługo samo życie może do tego zmusić.

Google Kofeina – Google chce nas jeszcze bardziej od siebie uzależnić?

Podsumowując...
Nowy silnik wydaje się być szybszym, dokładniejszym - Google nie spoczywa na laurach ;) i chce wieść prym wśród wyszukiwarek – póki co na pewno mu się to udaje. Nie zapominajmy jednak o innych ciekawych projektach – wyszukiwarka faktów :)

Życzymy wielu wartościowych linków i wysokich pozycji ;)

--
Bartek Kołodziejczyk

18 sierpnia 2009

Rel="canonical" a przekazywanie link popularity

Niecałe dwa tygodnie temu pisaliśmy o wpływie tagu [rel="canonical"] na indeksację stron. Wtedy wnioskiem z badania było to, że...

Google nie usuwa z indeksu stron z tagiem [rel="canonical"] wskazującym na inną stronę, ale przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania, lepiej traktuje te, na które tag wskazuje.

Po napisaniu artykułu postanowiliśmy sprawdzić czy [rel="canonical"] przekazuje link popularity. Badanie wykonano tworząc dwie strony http://www.morusek.pl/canonical/index.php oraz http://www.morusek.pl/canonical/strona_wlasciwa.php,
przy czym:

Celem badania było sprawdzenie, czy strona_wlasciwa.php, mimo braku jakichkolwiek linków zewnętrznych, zostanie zaindeksowana przez samo wskazywanie tagu [rel="canonical"] z innej.

Wyniki
Strona http://www.morusek.pl/canonical/index.php została zaindeksowana dość szybko, bo już po dwóch dniach (i pozostała w indeksie do dziś), natomiast strona_wlasciwa.php nie została w ogóle zaindeksowana.

Wnioski
Wniosek z badania jest taki, że tagi [rel="canonical"] mogą tylko podpowiadać wyszukiwarce Google, która strona jest ważniejsza, ale nie mogą przenosić link popularity ani powodować, żeby strony przez nie wskazywane były indeksowane zamiast stron, na których tagi się znajdują.

--
Jacek Tkaczuk

17 sierpnia 2009

Drogi Googlu, powiedz mi proszę...

O tym, że zapytania do wyszukiwarki się wydłużają, można było przeczytać już jakiś czas temu. Ostatnie raporty pokazują jednak, że nie dość, że frazy mają coraz więcej słów, to zaczyna być wyraźnie widoczna tendencja do... konwersowania z wyszukiwarką.

Zapytania mają postać pełnych zdań, może niekoniecznie poprawnych, ale za to złożonych ;) Poniżej mała próba tego, co można znaleźć w raportach SQP.

I tak na przykład, użytkownicy zwracają się z uprzejmą prośbą...

  • proszę o podanie szpitali w których robią zabiegi odchudzające na terenie Zabrza
... lub z nieco mniej uprzejmą...
  • podaj najskuteczniejszy środek odchudzający dostępny w aptekach
Radzą się… w kwestiach osobistych (niejednokrotnie nawet dość złożonych)...
  • jak nastolatka ma schudnąć ale zeby rodzice się nie zorientowali
  • jak moge schudnąć za darmo i za gotowy plan na internecie mam 14 lat bez pieniędzy
  • przy wrzodach jelita grubego jaka dieta ale teraz nie ma zbyt duzych wypróżnień
  • mam trochę tłuszczyku jak schudnąc dieta
… oraz w kwestiach problematycznych (także dość skomplikowanych)...
  • co zrobic kiedy wplacilam pieniadze na konto dolarowe zamiast na inne
  • pracowałem w anglii rozliczyłem się z podatku czy mogę dalej pracować w anglii
  • jak spawdzić czy należy mi się zwrot podatku w uk jeżeli od 2 lat nie pracuje i wychowuje dziecko
  • wyjeżdżam do holandii do pracy szukam konta walutowego prowadzonego w euro wraz z kartą debetową dzięki któremu mogę wyp (UPS, zabrakło miejsca ;)
  • czy przewalutowanie obligacji zwieksza zadluzenie czy jest to dodatnia roznica kursowa
  • żeby się odchudzić nie jeść kolacji a jak jeść kiedy i jaką
W wyszukiwarkach zagranicznych trend jest podobny...
  • a website that you can create a character to win money and buy stuff that dosent need an email address
  • websites where you can make an avatar and its house for kids 7 and up for free
    create or design your own avatar and chat and battle
Są i tacy, którzy pytają zwięźle, ale za to nie życzą naszej branży najlepiej ;)
  • jak usunac wszystkie linki w wyszukiwarce
Wnioski są takie, że wyszukiwarki semantyczne mają przed sobą świetlaną przyszłość, a w kampaniach PPC warto nieustannie pracować nad long tailem.

--
Aneta Mitko

14 sierpnia 2009

'Plusiki' w SERPach

Przeszukując Internet i przeglądając pozycje osiągane przez jednego z naszych klientów... trafiliśmy przypadkiem na interesujący wynik wyszukiwania (w rankingu organicznym) opatrzony podpisem...

"Pokaż więcej wyników wyszukiwania z http://www.doz.pl/"

Prawdę mówiąc, pierwszy raz udało nam się zobaczyć tego rodzaju 'bonus' przyznany serwisowi przez Google (bo tak to właśnie na pierwszy rzut oka wygląda) i nie bardzo mamy pomysł, jak to zinterpretować... Czy to efekt dobrej optymalizacji strony? Wynik testów nowych algorytmów wyszukiwarki? Na razie nie wiemy, ale będziemy drążyć temat :) tak, jak tutaj się go drąży :)

W każdym razie... gdy traficie na taką opcję i klikniecie w 'plusik' przy tym dopisku, pokażą się dodatkowe linki prowadzące do podstron danego serwisu. Może ich być dwa, trzy lub znacznie więcej. Strona z wynikami wyszukiwania wydłuża się o te odnośniki i... robi się pewne zamieszanie w rankingu :) bo... strona, która była na przykład na trzeciej pozycji, spada po 'rozwinięciu plusika' nad nią, na pozycję ósmą. Firmy SEO rozliczające się z klientem za TOP 3 mogą mieć problem :/

--
Redakcja

12 sierpnia 2009

Bluerank i Fundusze Europejskie

W związku z realizacją projektu nr: UDA-POIG.08.01.00-10-114/09-00, dofinansowanego przez środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, składającego się z zestawu narzędzi (aplikacji) związanych ze zautomatyzowanym zarządzaniem kampaniami linków sponsorowanych i raportowaniem statystyk ruchu na serwisie internetowym, zachęcamy do składania ofert w związku z poniższymi zapytaniami:


Bliższe informacje można uzyskać pod nr telefonu: 042 632 33 21, pod adresem e-mail: n.siewiera@bluerank.pl lub w siedzibie firmy Bluerank Sp. z o.o. przy ul. Gdańskiej 80 w Łodzi.
Zainteresowanych prosimy o przesłanie odpowiedzi mailowych (załączone pliki powinny być w formacie umożliwiającym odczytanie np. pdf) na adres: n.siewiera@bluerank.pl lub faksem na nr 042 632 15 51.

--
Redakcja

11 sierpnia 2009

Onebid.pl pozycjonuje się na Allegro

Niedawno powstał kolejny serwis typu all-pay – onebid.pl (BTW celowo do niego nie linkujemy, bo piętnujemy :) . Nie byłoby w tym nic ciekawego, bo w końcu od czasów powstania pierwszego tego typu serwisu na polskim rynku (Podbij.pl), pojawiło się wiele kopii takiego pomysłu, ale... 'Ciekawa' jest tu strategia SEO, która zakłada wykorzystanie serwisu Allegro.pl do zdobywania linków.


Oto na pozór zwykła aukcja...


... ale gdy się przyjrzeć bliżej...


... i zaznaczyć kursorem biały fragment strony... okazuje się, że kryje ona...



Panu 'Super Sprzedawcy' oraz serwisowi Onebid.pl

NIE gratulujemy pomysłu!

--
Redakcja

10 sierpnia 2009

Wyszukiwarka Bing... wirusowo

Bing - wyszukiwarka Microsoftu, promuje się w Sieci poprzez... virale.

Ten całkiem sympatyczny pomysł zaczął się od konkursu, ogłoszonego jakiś czas temu przez Microsoft, na klip video poświecony właśnie wyszukiwarce Bing. Jej twórcy - dumni z dobrze brzmiącej nazwy - chcieli sprawdzić, jak to brzmienie sprawdzi się w dżinglach, a także być może znaleźć interesujący pomysł - podstawę do promocji Bing w Internecie... i nie tylko.

Dzisiaj już znamy zwycięzcę i jego dzieło. Czy wpada w ucho? Sami ocenicie :)



--
Aneta Mitko

7 sierpnia 2009

Baidu vs Google

Chińska wyszukiwarka - Baidu powiększa swoją przewagę nad Google... pisze serwis WirtualneMedia.pl. Niespełna dwa lata temu miała ona 61,5%, teraz jest to już 75,7% udziału w chińskim rynku. Google, które wśród wyszukiwarek w Chinach zajmuje drugie miejsce, odnotowuje udział zaledwie na poziomie 19,8% (dane pochodzą z okresu kwiecień - czerwiec 2009 i pokazują tendencję spadkową - w porównaniu z I kwartałem tego roku).

--
Aneta Mitko

6 sierpnia 2009

Bing, Google czy Yahoo!

Jeśli chcemy szybko i łatwo porównać wyniki wyszukiwania generowane przez te trzy wyszukiwarki na to samo zapytanie, możemy skorzystać z Blind Search.

Wpisujemy słowo lub frazę kluczową i otrzymujemy wyniki w trzech kolumnach. Każda kolumna odpowiada jednej z wyszukiwarek: Bing, Google, Yahoo. Oglądamy wyniki, oceniamy, która kolumna odpowiada nam najbardziej (czyli podaje najtrafniejsze wyniki wyszukiwania naszym zdaniem) i... klikamy w nią. Wtedy dopiero odkrywamy, którą wyszukiwarkę wybraliśmy. Test możemy oczywiście powtarzać, bowiem przyporządkowanie kolumn poszczególnym wyszukiwarkom jest za każdym razem losowe.

Dane statystyczne pozwolą nam ocenić, która wyszukiwarka odpowiada nam najbardziej.

--
Aneta Mitko

5 sierpnia 2009

Rel="Canonical" w praktyce – case study

Tag [rel="canonical"] został wprowadzony przez Google i inne ważne wyszukiwarki w lutym 2009 r. Od tego czasu pojawiło się wiele głosów za i przeciw jego stosowaniu.

Zastosowanie [rel="canonical"] na stronie podpowiada robotom wyszukiwarek, że strona ta (choć ma inny adres URL) jest powieleniem innej - wskazanej strony. Celem stosowania tego tagu jest zapobieżenie duplikacji treści i niejako pójście na skróty w przypadku, gdy inne sposoby (jak np. przekierowania) są zbyt skomplikowane do wdrożenia.

Wiele osób twierdzi jednak, że stosowanie [rel="canonical"] ma również wady - jest to jedynie podpowiedź dla wyszukiwarek, a nie dyrektywa... nie działa tak samo, jak przekierowanie 301 i nie przenosi link popularity. Zrobiliśmy mały test aby sprawdzić, jak [rel="canonical"] wpływa na indeksację i obecność podstron w wynikach wyszukiwania.

Case study

Weźmy pod uwagę serwis ogłoszeniowy Morusek.pl. Konieczność wprowadzenia [rel="canonical"] pojawiła się, gdy Google zaczął indeksować URLe z kanałów RSS (www.morusek.pl/rss/polska/wszystkie.xml), które zawierają parametr [?utm_source=rss] w celu określenia źródła ruchu w Google Analytics. Wtedy to (24 czerwca 2009) na stronach ogłoszeń zawierających ten parametr wprowadzno tag [rel="canonical"] wskazujący na URLe bez [utm_source] jako te ważniejsze (na przykład: www.morusek.pl/ogloszenie/4588/Labradory-czarne-/?utm_source=rss).

Wnioski

Pierwszym wnioskiem po badaniu jest to, że Google nie usuwa z indeksu stron zawierających [rel="canonical"].
Po wprowadzeniu tagu, co kilka dni, sprawdzano liczbę zaindeksowanych stron zawierających parametr [utm_source] (www.google.com/search?q=site:www.morusek.pl+inurl:utm_source). Liczba stron wcale się nie zmniejszyła, a nawet nieznacznie wzrosła...


Co więcej, obie strony - ta z i bez [rel="canonical"] - były (i nadal są) wyświetlane obok siebie przy odpowiednim zapytaniu z "site:" (www.google.com/search?q=site%3Awww.morusek.pl%2Fogloszenie%2F1942%2FBaca-Moskiewski-Strozujacy-%2F).

Z drugiej jednak strony, przy tworzeniu wyników wyszukiwania Google mając do wyboru stronę z [rel="canonical"] i tę, która jest wskazana przez [rel="canonical"], wyświetla tylko tę drugą. Wniosek taki wypływa po analizie list wyników wyszukiwania na hasła będące tytułami zaindeksowanych stron zawierających [utm_source].

Wiemy, że Google zaindeksował stronę www.morusek.pl/ogloszenie/1942/Baca-Moskiewski-Strozujacy-/?utm_source=rss. Zadajemy wyszukiwanie frazy "Baca, Moskiewski Stróżujący - Wrocław". Jak widać, jedyną stroną z Morusek.pl, która się wyświetla, jest ta bez parametru [utm_source].

Przebadano tak ponad 40 fraz. Dla żadnego z zapytań nie wyświetlała się strona z [utm_source], czyli ta zawierająca [rel="canonical"].

Podsumowanie

Jak widać, [rel="canonical"] warto używać, aby wskazywać wyszukiwarkom stronę ważniejszą, tę która ma się znaleźć w indeksie wyszukiwania. Jednak wciąż nie mamy pewności, w jakim stopniu i czy w ogóle, przenoszone jest link popularity... dlatego wykorzystanie [rel="canonical"] musi być uzasadnione (tylko wtedy, gdy inne metody nie są możliwe do zastosowania).

--
Jacek Tkaczuk

4 sierpnia 2009

Symulator stawek Google AdWords

Google wprowadza nowe narzędzie pozwalające na symulację licytacji słów kluczowych oraz określenie wpływu wielkości stawek na efektywność kampanii AdWords (Bid Simulator).

Głównym zadaniem symulatora stawek jest ocena korelacji między licytacjami, ruchem na stronie oraz ogólnymi kosztami kampanii. Narzędzie w prosty sposób pozwala użytkownikom na przeprowadzenie symulacji kosztów oraz liczby wyświetleń i kliknięć dla zaproponowanych stawek na konkretne słowa kluczowe.

Bid Simulator, podobnie jak Google Insights for Search oraz Narzędzie propozycji słów kluczowych, umożliwia bardziej efektywne zaplanowanie kampanii AdWords.

Wprowadzone w zeszłym roku Google Insights for Search dostarcza reklamodawcom użytecznych informacji na temat popularności zapytań, dając możliwość poznania trendów panujących wśród internautów, natomiast Narzędzie propozycji słów kluczowych podaje po wpisaniu wybranego słowa kluczowego powiązane z nim hasła, średni wskaźnik CPC i liczbę zapytań w ciągu ostatniego miesiąca (co pozwala dobrać odpowiednie hasła do własnej kampanii).

Jak działa symulator stawek?
Na podstawie analizy statystyk z siedmiu ostatnich dni, symulator oblicza liczbę wyświetleń reklamy dla wybranej maksymalnej stawki CPC, potencjalną liczbę kliknięć w reklamę oraz koszt jednego kliknięcia. Funkcja ta umożliwia reklamodawcom podejmowanie korzystniejszych, bardziej świadomych decyzji dotyczących prowadzonych kampanii reklamowych. Symulator pozwala sprawdzić, co mogłoby się stać, gdyby wyznaczone zostały inne stawki dla wybranych słów kluczowych. W efekcie, pomaga to ustalić, jak zwiększyć ruch na reklamowanej stronie internetowej bez nadmiernych kosztów, oraz określić, które słowa wymagają zmiany stawek.

Symulator stawek dostępny jest w panelu AdWords, po przejściu do zakładki 'Słowa kluczowe' w nowym interfejsie konta AdWords.

Źródło --> PR Google

--
Aneta Mitko

3 sierpnia 2009

Wyszukiwarki głosowe - raport

Badanie porównujące wybrane wyszukiwarki głosowe przeprowadzono w styczniu br. wśród użytkowników iPhone 3G. Autorem raportu jest Albright Communiactions/MSearchGroove.

Okazuje się, że wyszukiwarka ChaCha pokonuje głosowe wyszukiwarki Google i Yahoo! Co prawda, przeprowadzenie badania było zlecone właśnie przez wyszukiwarkę ChaCha, ale jak podkreśla zleceniodawca, początkowo nie zakładano jej obecności w tym zestawieniu.

Zarówno Google Voice Serach, jak i Yahoo oneSearch with Voice używają automatów do wyszukiwania głosowego, wyszukiwarce Chacha natomiast w interpretacji głosowych zapytań pomagają ludzie.

Zapytania rozpatrywano w dwóch kategoriach - zapytania naturalne językowo i zapytania zbudowane tylko ze słów kluczowych (liczba słów zredukowana do niezbędnego minimum). ChaCha okazała się zasadniczo lepsza od Google i nieco lepsza od Yahoo / Vlingo w kategorii zapytań naturalnych. W zapytaniach kluczowych różnice te zmniejszyły się, ale i tu ChaCha odnotowała przewagę.

Na 18 zapytań kierowanych do wyszukiwarek, na odpowiedź od ChaCha trzeba było czekać najdłużej, ale za to odpowiedzi były najbardziej trafne (16/18). W przypadku Google i Yahoo wartości te były znacznie niższe - odpowiednio 4/18 i 5/18 (w kategorii naturalnych zapytań).

Przewaga ChaCha wynika z pewnością z pierwiastka ludzkiego w procesie wyszukiwania i budowania rankingu wyników - zapewnia to rzetelność i trafność odpowiedzi.

Więcej można przeczytać tutaj
Report: ChaCha Voice Search Beats Google, Yahoo/Vlingo In Accuracy, Reliability



--
Aneta Mitko