26 maja 2010

PPC a marketing dziecięcy

Czy dzieci są decyzyjne w kwestii zakupu wycieczki zagranicznej dla całej rodziny?
Nie.

Czy biura podróży wyświetlają reklamy takich wycieczek na stronach dziecięcych?
Prawdopodobnie nie.

Czy dzieci mają wpływ na rodziców w kwestii wyboru wycieczki zagranicznej dla całej rodziny?
Postanowiliśmy to sprawdzić.


Jeden z naszych klientów - Rainbow Tours, ma w swojej ofercie wycieczki rodzinne, w programie których dominują parki rozrywki, na przykład paryski Disnayland (Eurodisnayland). Wyjazdy tego typu reklamowane są m.in. w sieci kontekstowej przy wykorzystaniu atrakcyjnych reklam graficznych, które swoim wyglądem, kolorystyką, głównymi motywami etc. jednoznacznie nawiązują do charakteru oferty, stylu rozrywki i "bajkowości" samego miejsca.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy i w jaki ewentualnie sposób zadziałają te "kolorowe obrazki" z Disnaylandu (czyt. reklamy graficzne RT) jeśli umieścimy je na łamach serwisów dziecięcych znajdujących się w sieci partnerskiej Google.



Witryny, na których pokazywała się (od 24 marca do 10 maja) reklama wycieczki do Disnaylandu (w postaci jednego z owych bajkowych, kolorowych obrazków) to na przykład: Poszkole.pl, Kolorowaneczki.pl, Gry-dla-dzieci.com.pl, Dzieci.4teens.pl, Puchatek.pl, Kolorowankimalowanki.pl, WierszykiDlaDzieci.pl, BajkiDlaDzieci.13tka.com, Kopalniagier.pl…

Jakie były wyniki naszych testów?

Dzieci klikały. Te, które kliknęły i przeszły na stronę biura - natychmiast opuszczały serwis, co było do przewidzenia, ale... obserwując wyniki kampanii kontekstowej i porównując ją z kampanią realizowaną w tym samym czasie dla tego produktu w samej wyszukiwarce... dostrzegliśmy bardzo wyraźną - nieprzypadkową zależność.

Okazało się, że w okresie emitowania reklam Disnaylandu na stronach dziecięcych, znacznie wzrosło zainteresowanie tym tematem wśród internautów dorosłych. Widać to było po liczbie wyszukań w Google i ilości przejść na strony RT z wyników (organicznych oraz płatnych) generowanych na zapytanie i frazy związane z wycieczkami do Disnaylandu.



Dla porównania, wykres z tych samych miesięcy, sprzed roku. Nie widać tak wyraźnego wzrostowego trendu zainteresowania wycieczkami do Disneylandu.

Wykres pokazujący brak wpływu otoczenia zewnętrznego na zainteresowanie ofertą Rainbow Tours
Globalnie, trend który miał miejsce w przypadku naszych kampanii nie był na tyle znaczący, by znaleźć odzwierciedlenie na wykresie trendów Google. W drugiej połowie maja widać wyraźny wzrost zapytań, na co najprawdopodobniej ma wpływ zasięgowa reklama telewizyjna realizowana przez Konkurencję, co rzecz jasna obecnie również zwiększa klikalność naszej kampanii :)



Pieniądze nie były wyrzucone w błoto. Testy się opłaciły, a 'puste kliknięcia' w reklamę wykonane przez dzieci, w efekcie końcowym nie okazały się tak zupełnie bezużyteczne. Nasze mini-badanie wykazuje, że poprzez 'niewinną' reklamę kontekstową można wygenerować silne zapotrzebowanie na produkt u odbiorcy pośredniego, który jest w stanie wpłynąć na decyzje zakupowe odbiorcy końcowego.

--
Aneta Mondry


Udostępnij:

0 komentarzy: