30 sierpnia 2010

SEM Analyst - rekrutacja

Ponieważ rozbudowujemy również nasz dział analityczny, ogłaszamy rekrutację na stanowisko SEM Analyst w Bluerank.

Szukamy osób z doświadczeniem w branży oraz potwierdzoną certyfikatami znajomością technik i narzędzi analitycznych (Google Analytics, Google Website Optimizer, inne...).

Oferujemy etat w Łodzi. Na oferty (CV plus zawodowe portfolio) czekamy do 30 września br.

--
Aneta Mitko

27 sierpnia 2010

Co Wy na to?

Informacja o tej dość żenującej akcji znaleziona na Blipie.

"Przedmiotem aukcji jest bardzo mocny link na GŁÓWNEJ STRONIE w bardzo popularnym serwisie TVP telegazeta.tvp.pl PR 6 (tvp.pl - PR7). TYLKO TERAZ PROMOCYJNA CENA 122 ZŁ BRUTTO / 30 dni".

Heh... "gratulujemy" Telewizji Polskiej.

Poważna instytucja... z misją. No i chętni się znaleźli :-/





--
Redakcja

26 sierpnia 2010

Wyszukiwarka... mszy :-)

Rynek wyszukiwarek tematycznych w Polsce (i nie tylko) rozwija się. Pisaliśmy już o wyszukiwarce ludzi. Była też wyszukiwarka scen filmowych, a nawet wyszukiwarka miejsca pochówku czy sklepów monopolowych ;)

Ostatnio natomiast ogłoszono premierę nowej - mocno specjalistycznej - wyszukiwarki mszy świętych, będącej jednocześnie bazą polskich kościołów.

Strona oparta jest na mapach Google. Pokazuje umiejscowienie i drogi dojazdu do wybranej parafii, pozwala wyszukiwać informacje kluczem lokalizacji, daty, a także intencji w jakich odprawiane są nabożeństwa.

Autorzy projektu zamierzają go (jak piszą na swoich stronach) utrzymać i rozwijać na bazie wolontariatu, datków i wszelkiej bezinteresownej pomocy zewsząd. No cóż... Za 'Bóg zapłać' to się chyba w Internecie długo nie da utrzymać... ale... życzymy powodzenia (w końcu sami właśnie bezinteresownie napisaliśmy o wyszukiwarce, a zatem przyczyniliśmy się do jej promocji :).

--
Aneta Mitko

25 sierpnia 2010

SEO - rekrutacja

Ze względu na planowane powiększenie naszego działu SEO :) ogłaszamy kolejną rekrutację na stanowisko SEO Specialist w Bluerank.

Proponujemy pracę na pełny etat w siedzibie agencji - w Łodzi... oczywiście z samymi fajnymi ludźmi w zespole (nieoficjalnie można o nich poczytać na nieoficjalnym blogu pracowniczym ;)

Na Wasze zgłoszenia czekamy do końca września.

Redakcja życzy powodzenia :) i samych miłych rozmów kwalifikacyjnych.

--
Aneta Mitko

24 sierpnia 2010

Wyniki wyszukiwania 'w locie'



Szykuje się kolejna nowość w Google - wyświetlanie wyników wyszukiwania 'w locie', tzn. już w trakcie wpisywania zapytania, co ładnie pokazuje powyższy filmik. Być może dla jednych jest to pomocne, innym zaś przeszkadza się skupić bo wprowadza jednak pewien stopień chaosu w proces wyszukiwania, ale... nie to jest istotne w gruncie rzeczy. Bardziej interesujące jest to, jak te wyświetlane na bieżąco wyniki (a więc także linki sponsorowane) wpłyną na jakość kampanii PPC, bo z pewnością przy takim działaniu wyszukiwarki zwiększy się ilość odsłon, a klików... raczej nie :/

--
Aneta Mitko

23 sierpnia 2010

Więcej wyników z jednej domeny w TOP 10

Co powiecie na sytuację, kiedy po wpisaniu w wyszukiwarce zapytania otrzymujecie w TOP 10 na pierwszych siedmiu pozycjach tę samą domenę... Możliwe? Niemożliwe? Dziwne? Jakiś błąd?

Tak się ostatnio właśnie dzieje w Google po zmianie algorytmu.



Które domeny mają szansę na taką dominację? Te, które pojawią się w zapytaniu, jak widać na powyższych przykładach.

Czy to korzystna czy niekorzystna zmiana? Z punktu widzenia internauty nie do końca jest to wygodny efekt, a z punktu widzenia pozycjonerów?

O tym opowie Patrycja Tomczak - samodzielny specjalista SEO w Bluerank.

Kolejna zmiana w algorytmie Google może wprowadzić pewne zamieszanie w działaniach SEO. Właściciele brandów mogą teraz na pewno spać spokojniej, bo Google częściowo zdejmuje im z głowy problem z tzw. brand reputation management (na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pojawia się większa liczba linków z bezpieczną treścią, pochodzącą z serwisu właściciela brandu). "Skutki uboczne" mogą natomiast odczuć agencje SEO, ponieważ teraz dla części popularnych zapytań (np. "apple ipod") będzie o wiele trudniej uzyskać pozycję na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. A czy na zmianie zyskają użytkownicy? Według mnie niekoniecznie. Do tej pory przy większości zapytań brandingowych Google prezentowało max dwa odnośniki z "oficjalnego serwisu" i link do "Pokaż więcej wyników z danej domeny". Użytkownik otrzymywał zróżnicowane wyniki i sam mógł zdecydować, które informacje bardziej go interesują. W tym momencie, aby dotrzeć do innych źródeł, trzeba będzie przeglądać kolejne strony z wynikami wyszukiwania...

--

Aneta Mitko

20 sierpnia 2010

Film o twórcach Google

Wkrótce powstanie film o założycielach najsłynniejszej na świecie wyszukiwarki.

Było już kilka książek opowiadających o historii tego dość niezwykłego sukcesu... Teraz, na podstawie jednej z nich (Googled: The End of the World As We Know It) powstanie film fabularny.

Ze słów producenta filmu wynika, że może to być niestety odrobinę 'przesłodzona' opowieść "(...) o dwóch chłopcach, twórcach firmy, która zmieniła świat (...) a sercem filmu będzie wspaniała proklamacja 'nie czyń zła' (...)". No cóż... już po tym opisie odechciewa się oglądać prawda? ;) Może jednak nie będzie aż tak źle... Poczekamy - zobaczymy.

--
Aneta Mitko

19 sierpnia 2010

Mobilne reklamy Google z geolokalizacją

Na początku tego roku zadbano o większą użyteczność reklam Google wyświetlanych użytkownikom urządzeń mobilnych z pełnym dostępem do Internetu, wzbogacając je o przycisk 'click to call'.



Teraz reklamy mobilne zyskały kolejną ciekawą funkcjonalność.

Użytkownik korzystający z Sieci poprzez urządzenie mobilne widzi reklamę (na przykład wyszukiwanego przez siebie punktu usługowego, niech to będzie włoska restauracja) w postaci banera z tekstem i elementem graficznym (najczęściej jest to logo reklamującej się firmy). Baner można 'rozwinąć', aby zobaczyć mapę Google, na której oznaczona jest lokalizacja naszej przykładowej (geograficznie najbliższej użytkownikowi) włoskiej restauracji.

W ramach takiej reklamy możemy wyznaczyć sobie drogę dojazdu do restauracji lub kliknąć w numer telefonu, aby od razu połączyć się z nią i zrobić rezerwację stolika. Jest oczywiście także zwyczajna opcja pozwalająca na przejście do strony WWW tejże restauracji.

Reklamodawca płaci za kliknięcie w taką reklamę tylko w przypadku, gdy użytkownik przejdzie na stronę reklamowanej instytucji lub skorzysta z możliwości 'click to call'. Samo rozwinięcie mapy przez użytkownika i zapoznanie się z lokalizacją czy drogą dojazdu do reklamowanego punktu nie kosztuje reklamodawcę nic, a może sprowadzić mu nabywce usług, w naszym przykładzie konsumenta włoskich dań :)

--
Aneta Mitko

18 sierpnia 2010

Google wymaga transparentności

I bardzo dobrze!

Od lutego 2011 każda agencja SEM, która nie chce dać swoim klientom dostępu do konta AdWords, na którym prowadzone są ich kampanie reklamowe (w domyśle – nie chce ujawnić na przykład, jakie są realne koszty kliknięcia w linki sponsorowane), będzie musiała to zrobić. Jeżeli nie ujawni klientowi żądanych przez niego informacji, klient może zwrócić się bezpośrednio do Google i poprosić o stosowne raporty dotyczące prowadzonych dla niego kampanii PPC. W takim przypadku jednak nie obędzie się najpewniej bez restrykcji - agencja może stracić certyfikat Google.

Zmiana wydaje się sensowna, pod warunkiem, że rynek będzie uświadomiony. Klienci muszą wiedzieć, że mają prawo żądać od obsługującej ich agencji pełnej transparentności, że mają możliwość odwołania się do Google, by poznać prawdziwe CPC oraz inne szczegóły dot. ich własnych kampanii.

Jeśli rynek będzie dostatecznie wyedukowany, z pewnością wyjdzie to na dobre całej branży. Ukróci się wszelką ‘pakietową sprzedaż klików’, w której często za kliknięcie kosztujące agencję x zł klient płaci z góry 10 razy więcej. Reklamodawcy przekonają się (co zapewne jest jednym z głównych celów Google), że reklama w tej wyszukiwarce naprawdę nie musi być droga.


To nasza opinia, ale pewnie są też inne zdania na ten temat. Zapraszamy do dyskusji - tutaj (w komentarzach pod wpisem) lub na Facebooku.

--
Aneta Mitko

17 sierpnia 2010

20-letnia historia wyszukiwarek

Internet Search Engines: History & List of Search Engines..
Infographic byWordStream Internet Marketing

--
Aneta Mitko

16 sierpnia 2010

Co warto wiedzieć o SEO

O tym, co warto i co trzeba wiedzieć o optymalizacji i pozycjonowaniu, dowiecie się podczas SEO-seminarium, które odbędzie się 16 i 17 września br. w Warszawie.

Organizatorem wydarzenia jest firma Most Wanted! Conferences, która zaprosiła do współpracy przedstawicieli polskiej branży SEO, w tym agencję Bluerank, która jest merytorycznym patronem przedsięwzięcia.

W programie między innymi...

  • SEO czy kampania PPC,
  • co decyduje o pozycji w wyszukiwarce,
  • SEO copywriting,
  • web usability w powiązaniu z technikami SEO,
  • monitorowanie i mierzenie efektów działań SEO,
  • co decyduje o mocy linków SEO,
  • SEO case studies,
  • jak prowadzić projekty SEO.
Skorzystaj z formularza zgłoszeniowego

--
Aneta Mitko

13 sierpnia 2010

Błędne koło Google



--
Aneta Mitko

12 sierpnia 2010

Pierwsza dama Google

Marissa Mayer - pierwsza dama Google, najpiękniejsza oficjalna "twarz" Google i... wiceprezes Google. Jej działka to Search Products & User Experience.



W 1999 roku była jednym z pierwszych 20 pracowników korporacji. Dziś sama zarządza grupą ponad 3000 inżynierów. Słynie z ascetycznego gustu, kierując się przede wszystkim prostotą zastosowania danego rozwiązania - ma być intuicyjnie i łatwo.

Więcej znajdziecie tutaj.

PS
Marissę można obserwować na Twitterze

--
Aneta Mitko

11 sierpnia 2010

'Sztuczki' przydatne przy wyszukiwaniu

Chcesz wiedzieć, która jest właśnie godzina w Chicago albo dowolnym innym mieście na świecie? Wchodzisz na Google.com i wpisujesz pytanie...



Chcesz szybko dowiedzieć się, jaka jest pogoda w dowolnym mieście na świecie? Wchodzisz na Google.pl i wpisujesz swoje zapytanie...



Potrzebujesz przeliczyć walutę? Proszę bardzo!



Wszystkie tego typu przydatne zapytania i wskazówki znajdziemy oczywiście w pomocy Google, ale zwykle się o nich niestety nie pamięta i niewiele osób ich używa, poszukując niezmiennie informacji o pogodzie czy kursach walut np. na stronach portali typu Onet. Dlatego - przypominamy zapominalskim, że wyszukiwarka potrafi trochę więcej niż się wydaje na pierwszy rzut oka :)

--
Aneta Mitko

10 sierpnia 2010

Ciekawostka kontekstowa

Oto, jakie reklamy wybiera Google do artykułu o demonstracji pod krzyżem przy Pałacu Prezydenckim :-)



--
Redakcja

9 sierpnia 2010

Bezkonkurencyjne Google mobile

Na rynku wyszukiwarek mobilnych Google praktycznie nie ma konkurencji. 98,29% właścicieli telefonów komórkowych (wg Pingdom) korzysta właśnie z mobilnej wersji Google. Yahoo czy Bing nie odnotowują nawet 1% użytkowników!

Więcej o rynku wyszukiwarek mobilnych oraz o "m-pozycjonowaniu", dowiecie się podczas konferencji Mobile Business Event, na którą serdecznie zapraszamy w imieniu organizatorów (nf.pl) już 9 września.

--
Aneta Mitko

7 sierpnia 2010

Motywacje korporacji

W ramach ciekawostki :) przytaczamy fragment naszej korespondencji z niedoszłym korpo-klientem.

(...) Dziękujemy za przesłanie oferty. Niestety, Zarząd podjął decyzję o współpracy z inną agencją SEM. Jest nam tym bardziej przykro, że Państwa oferta okazała się najlepsza (...)

No cóż... Grunt to szczerość! ;-)

--
Aneta Mitko

6 sierpnia 2010

Znaki handlowe a słowa kluczowe

"Europejski Trybunał Sprawiedliwości potwierdził prawo Google do umożliwienia reklamodawcom licytacji słów kluczowych będących znakami towarowymi innych firm" - powiedział Artur Waliszewski, Country Director, Google Polska. "Zmiana ta pozwala ujednolicić nasze zasady na całym świecie."

Tak więc od 14 września tego roku, firma reklamująca się w Google będzie mogła używać słownych znaków towarowych innych firm jako swoich słów kluczowych w kampaniach PPC (do tej pory w Polsce i prawie całej Europie nie można było tego robić). Oznacza to, że jeśli np. internauta wpisze w wyszukiwarce słowo kluczowe będące znakiem towarowym producenta telewizorów, zobaczy on dopasowane reklamy sklepów oferujących dany sprzęt, porównywarek cen, serwisów z recenzjami, sprzedawców produktów z drugiej ręki, a nawet reklamy innych producentów telewizorów. Nadal nie można natomiast używać cudzych słownych znaków handlowych we własnych tekstach reklamowych. To nie ulega zmianie.

Co się zmieni w praktyce?

Google przekonuje, że reklamy serwowane internautom będą teraz "jeszcze lepiej dopasowane" do ich potrzeb. Z pewnością zniknie (bądź ulegnie pewnemu złagodzeniu) temat nieetycznych zachowań w biznesie, bazujących na korzystaniu z popularności konkurencji, no bo... skoro można... oficjalnie... to czemu nie? :/ Reklamujące się w wyszukiwarce sklepy będą miały teraz nieco łatwiej i prawdopodobnie wykorzystają możliwości promowania się poprzez wizerunek znanych i uznanych marek, które mają w swojej ofercie. I jeszcze jedno... być może zwiększy się liczba spraw sądowych dotyczących wykorzystywania zastrzeżonego znaku towarowego. Nadal pozostaje bowiem kwestia przestrzegania polskiego prawa, które jest przecież nadrzędne względem tego "google'owego"... a w Polsce reklama, w której korzysta się z oznaczeń przynależnych innym przedsiębiorcom, nie jest dozwolona. Dotyczy to nawet oznaczeń nie stanowiących zastrzeżonego znaku towarowego. Jest więc tutaj pewien problem...

--
Aneta Mitko

5 sierpnia 2010

Wyszukiwarka 123people

123people.pl to wyszukiwarka osób. Własnie uruchomiono jej polską wersję.

Po wpisaniu imienia i nazwiska danej osoby, 123people przeszukuje ponad 200 źródeł - zarówno międzynarodowych, np. Facebook, Linkedin czy Twitter, jak i lokalnych (m.in. Goldenline i Blip). Rezultaty wyszukiwania są pogrupowane w sekcje zawierające obrazy, numery telefonów, adresy e-mail, filmy video, profile w serwisach społecznościowych, artykuły prasowe, dokumenty, notki w Wikipedii itp.

Wyszukiwarka działa już w kilkunastu krajach (w tym: w UK, Francji, Niemczech, USA). W każdym miesiącu korzysta z niej ok. 40 mln użytkowników. "Działa w czasie rzeczywistym i dociera do tzw. głębokiego Internetu", jak mówią jej autorzy. Narzędzie wykorzystywane jest najczęściej do odnajdywania informacji o partnerach biznesowych, ale z powodzeniem służy także internautom monitorującym wiadomości o sobie samych oraz o swoich małżonkach ;)

--
Aneta Mitko

4 sierpnia 2010

Mobilne SEO... i nie tylko!

9 i 10 września br. w Warszawie odbędzie się konferencja i warsztaty zatytułowane Mobile Business Event.

Polecamy uczestnictwo w imprezie ponieważ będzie tam mowa także o SEO w kontekście m-marketingu, a Bluerank jest w gronie prelegentów :)

Oto tematy, które omówią występujący tam eksperci:

- aktualne trendy w marketingu mobilnym,
- przykłady kampanii (w Polsce i na świecie) z zastosowaniem fotokodów,
- przegląd rynku m-commerce,
- trendy i przyszłość w rozwiązaniach mobilnych,
- nowa filozofia konsumenta "tu i teraz",
- wyszukiwanie w rozwiązaniach mobilnych,
- mobile SEO (sugestie i porady).

Będą wykłady, analizy przypadków, badania, raporty, ćwiczenia praktyczne, konkursy i nagrody. Zapraszamy w imieniu organizatorów i swoim.

--
Aneta Mitko

3 sierpnia 2010

Dla dzieciaków wyszukiwarka to wyrocznia

Okazuje się, że dla dzieci i młodzieży wyszukiwarka jest prawdziwym autorytetem. Pierwsze miejsce na liście wyników wyszukiwania jest dla młodych internautów gwarancją jakości i wiarygodności witryny, do której prowadzi link umieszczony na samej górze rankingu.

To jeden z wniosków, do jakich doszli amerykańscy badacze z Northwestern University.

Dokument szczegółowo opisujący przeprowadzone przez nich badanie, dostępny jest w wersji angielskiej (w PDF), na stronach International Journal of Communication. Krótki komentarz do tego (w języku polskim) znajdziecie tutaj.

--
Aneta Mitko

2 sierpnia 2010

Pozycja reklamy a CTR

Jedna z agencji SEM przeprowadziła analizę skuteczności tekstów reklamowych w kampaniach PPC, w zależności od pozycji zajmowanej w rankingu reklam Google przez dany link sponsorowany. Oto najważniejsze wnioski wynikające z tego badania.


  • Istnieje znacząca zależność między współczynnikiem CTR, a rankingiem reklamy dla tego samego tekstu reklamowego – średni współczynnik CTR dla pozycji 11 osiąga wartość ok. 1% i rośnie, by osiągnąć wartość maksymalną dla pozycji 1 równą ok. 8%.
  • Skuteczność reklam na pozycjach 7 - 9 jest bardzo podobna (waha się w przedziale 1,5 – 2,2%), co można tłumaczyć ich jednakowo małą zauważalnością na tle innych reklam.
  • Efektywność reklam w przedziale pozycji 1 - 6 mocno zależy od rankingu reklamy i widać wyraźne różnice (od 0,5 do aż 2,5%) w skuteczności między poszczególnymi pozycjami linku sponsorowanego.
Jeśli macie ochotę zapoznać się ze szczegółową analizą, jest ona dostępna w dokumencie PDF: Linki sponsorowane - ranking reklamy a CTR.

--
Aneta Mitko