23 grudnia 2010

Marketing w wyszukiwarkach - skuteczne SEO

Jak należy prowadzić działania SEO, aby były skuteczne?

Należy je prowadzić skutecznie. A na poważnie…

Przede wszystkim, trzeba sobie zdawać sprawę z ich długofalowości. Nie są to działania, które raz przeprowadzone będą nam gwarantowały ‘dożywotnio’ efekt, a także spodziewany efekt nie przychodzi od razu – wręcz odwrotnie: na rezultaty trzeba długo pracować. Jeśli ‘od razu’, chcemy docierać do użytkowników poprzez wyszukiwarkę pozostaje nam skorzystać z linków sponsorowanych.

Planując prowadzenie działań mających na celu zwiększenie widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarki, należy zatem założyć długi czas – prace powinny przebiegać systematycznie, w sposób ciągły i bardziej ewolucyjny, niż rewolucyjny. Jednorazowe i doraźne działania nie będą prowadziły do długotrwałego sukcesu. Pomijając nawet kwestie konkurowania o pozycję z innymi serwisami, które również mogą intensywnie pracować nad poprawą swoich pozycji, ‘spychając’ nas niżej w rankingu – zmieniają się również same kryteria decydujące o kolejności w rankingu (inżynierowie Google wprowadzają takich poprawek nawet kilkaset rocznie). Zatem zaprzestanie działań SEO w dłuższym okresie będzie prowadziło do pogorszenia się naszej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwarki.

Jak zmierzyć nasz sukces?

Będzie to ilość i jakość sprowadzanego ruchu na nasz serwis. W zależności od przeznaczenia serwisu, możemy ją mierzyć w liczbie odwiedzin, odsłon czy konwersji. Te i nie tylko te informacje możemy uzyskać dzięki statystykom witryny – dostępnym między innymi poprzez Google Analytics. Podstawową informacją będzie poziom sprowadzanego ruchu. Jednak… analizując dokładniej statystyki, sukces SEO oraz sukces serwisu możemy także zwiększać poprawiając inne dostępne w danych parametry, jak np…

Liczba odwiedzonych podstron podczas jednej wizyty...

Poprawiający się taki współczynnik będzie świadczył o tym, że:
- ruch, jaki sprowadzamy na serwis jest wartościowy i użytkownicy chętnie odwiedzają także inne podstrony,
- nawigacja (czy crosslinking) w serwisie jest wykonany poprawnie i użytecznie dla użytkowników,
- i wreszcie także, że treści / funkcjonalności w serwisie są interesujące dla odwiedzających go użytkowników.

Liczba słów kluczowych, z których mieliśmy wejścia na serwis

Zwiększająca się wartość będzie świadczyła o skuteczności optymalizacji serwisu oraz pozycjonowania haseł z tzw. 'długiego ogona’.

Wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate)

Wartość tego wskaźnika może świadczyć o jakości sprowadzanego ruchu. Wysoki wskaźnik odrzuceń może sugerować, że użytkownicy nie odnajdują tego, czego w rzeczywistości szukają, lub, że nie potrafimy ich zainteresować treściami dostępnymi w serwisie.

Ilość podstron, na które były wejścia z wyszukiwarki

Ta wartość może nieść informację odnośnie stopnia optymalizacji serwisu, stopnia jego zaindeksowania. Przykładowo, jeśli mamy 100 000 produktów, natomiast wejścia z wyszukiwarki mamy na 1000 podstron, być może mamy problemy z indeksacją serwisu lub treści na stronie są niewłaściwie przygotowane pod kątem wyszukiwarek.

Cele

Google Analytics pozwala nam także odnotowywać konwersje - mniej lub bardziej skomplikowane. W najprostszym przypadku konwersją na stronie firmowej może być przejście na stronę kontaktu - co w prosty sposób możemy skonfigurować, i to również będzie odzwierciedleniem jakości sprowadzanego ruchu.

Ciekawe informacje możemy także otrzymać analizując ‘Wyszukiwane hasła’ w Narzędziach Google dla Webmasterów. W ten sposób możemy również mierzyć sukces naszych działań – na przykład obserwować zmieniające się ilości wyświetleń naszego serwisu dla wyszukiwanych haseł, ich klikalność – czyli współczynnik CTR (niskie współczynniki CTR mogą świadczyć o nieodpowiedniej konstrukcji tytułów oraz opisów stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, które nie zachęcają do odwiedzenia serwisu).


Więcej na ten temat znajdziecie w raporcie interaktywnie.com  "Marketing w wyszukiwarkach"
gdzie specjaliści branży SEM (m.in. z agencji Bluerank) przybliżają zaganienia SEO i PPC.

A na stronach SEOmoz... podsumowanie - na czym warto się skupić, jeśli chodzi o SEO, w 2011 roku.

--
Redakcja


Udostępnij:

1 komentarzy:

bluerank pisze...

Na stronach interaktywnie.com (http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/217-mln-zlotych-na-sem-raport-interaktywnie-com-18571) znajdziecie też streszczenie raportu...

"Reklamę w wyszukiwarkach można dziś śmiało określić mianem koła zamachowego całej internetowej branży reklamowej w Polsce. W pierwszym półroczu 2010 na tę formę promocji rodzime firmy wydały przeszło 217 milionów złotych (...) W pierwszym półroczu tego roku, porównując je do analogicznego okresu roku 2009, wydatki na SEM urosły aż o 30 procent. Najwięcej ze wszystkich kategorii reklamy w sieci (...) tylko w pierwszych sześciu miesiącach tego roku marketing w wyszukiwarkach był nad Wisłą wart trzy czwarte tego, co w całym roku 2008 i można śmiało zakładać, że w tym roku wydatki przekroczą kwotę 400 milionów złotych. Dynamika tej gałęzi internetowego marketingu to trend globalny. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek SEM będzie wart w tym roku – według prognoz firm Econsultancy i SEMPO – 16,6 miliarda dolarów, rozwój jest również oszałamiający. Od 2004 roku wydatki na SEM wzrosły czterokrotnie, a od 2007 – by porównać z danymi z Polski – o niemal 4,5 miliarda dolarów. A rynek amerykański jest zdecydowanie bardziej dojrzały, niż nasz rodzimy."