28 września 2011

SEO, a nowa treść (fresh site bonus)

Dla specjalistów SEO nie jest żadną tajemnicą, jak istotne jest pojawianie się nowej i unikalnej treści dla potrzeb pozycjonowania witryny. Wyszukiwarki promują serwisy, które są codziennie zasilane świeżym kontentem. Lepiej oceniają też te, na których regularnie pojawiają się nowe treści i podstrony (tzw. fresh site bonus). Choć wszyscy w branży zdają się to wiedzieć, postanowiliśmy sprawdzić , w jakim stopniu jest to prawda.  Jeszcze ciekawsze zdaje się być zagadnienie – co dzieje się ze starszymi treściami, wciąż obecnymi w serwisie? W jaki sposób są one postrzegane przez wyszukiwarkę?

Poniżej prezentujemy dane, które otrzymaliśmy poprzez analizę źródeł ruchu oraz stron docelowych zaprzyjaźnionego serwisu – www.morusek.pl Jest to portal ogłoszeniowy (tematyka - zwierzęta), na którym codziennie przybywa co najmniej 100 nowych ogłoszeń. Tego typu serwis jest więc, z powodu bardzo dużej rotacji  danych, idealnym miejscem do badania zachowań Google. Starsze ogłoszenia nie są usuwane, a jedynie archiwizowane i cały czas dostępne dla robotów wyszukiwarki.

Cykl życia landing page

Pierwszym fenomenem, jaki zaskoczył nas podczas obserwacji witryn zawierających oferty i ogłoszenia w perspektywie dłuższego czasu, jest zjawisko, które możemy nazwać cyklem życia strony docelowej. Każde umieszczone w serwisie ogłoszenie jest na początku wsparte znacznym zastrzykiem zainteresowania internautów. Świeżo opublikowana strona szybko osiąga wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, co przekłada się na ilość ruchu z organicznych wyników wyszukiwania oraz popularność danego ogłoszenia. Jednak po okresie około 1 – 2 tygodni, popularność ogłoszenia drastycznie spada, jego landing page generuje mniej więcej 10 – 15% początkowego ruchu.

Przykład można zobaczyć poniżej

Wykres pokazuje sumę ruchu pochodzącego z wyszukiwarki dla 333 podstron powstałych pod koniec maja 2011.


Jak widać, w maju, gdy ogłoszenia były najświeższe, poziom ruchu z Google osiąga swoje maksimum, ale szybko, praktycznie już po jednym / dwóch tygodniach spada do kilkunastu procent maksymalnej wartości.

Istotny jest fakt, że wspomniane zjawisko w niezwykle zbliżonym zakresie, można zauważyć w obrębie całego serwisu, niezależnie od tego, jakie wybierzemy daty i strony docelowe. W każdym przypadku poziom ruchu najpierw jest wysoki, a później spada do 10 – 15 % swojej maksymalnej wartości.

Na tym przykładzie można więc zaobserwować, że świeża treść jest faktycznie promowana przez wyszukiwarkę.  Nowe podstrony szybko pojawiały się w SERP`ach generując wysoki poziom ruchu. Kiedy ogłoszenia traciły na świeżości, ruch zaczynał spadać. 

Wiek treści w kontekście ruchu organicznego

Niezależnie jakie strony docelowe wybierzemy do analizy, niektóre z nich generują ruch nawet po kilku miesiącach od publikacji ogłoszenia. Zakres tego ruchu nie jest oczywiście zbyt duży, bo to zaledwie jedna dziesiąta początkowej mocy, jednak jeśli serwis zawiera tysiące tego typu podstron, suma wygenerowanego w ten sposób ruchu ma już sporą wartość w kontekście odwiedzin z wyszukiwarki.
 
Poniżej prezentujemy przeciętną liczbę wizyt z organicznych wyników wyszukiwania dla podstron konkretnego ogłoszenia, w odniesieniu do wieku podstrony. Wykres prezentuje dane dla 2000 ogłoszeń.

Na wykresie po raz kolejny możemy zaobserwować, że największą skuteczność mają najświeższe ogłoszenia. Dla ogłoszeń starszych niż 70 dni poziom ruchu jest dużo gorszy. Jednak, co ciekawe, strony docelowe młodsze niż 2 miesiące, generują tylko 1/3 całego ruchu w serwisie. Pozostała część to wynik witryn starszych niż 8 tygodni. Co jeszcze ciekawsze, za ruch w serwisie odpowiedzialne są także strony docelowe funkcjonujące w nim ponad 12 miesięcy.

Podobne wnioski można wysnuć patrząc na poniższą grafikę. Pokazuje ona procent stron ogłoszeń, które przynoszą przynajmniej jedną wizytę w miesiącu, w odniesieniu do ich wieku.

Spośród najnowszych stron około 40 – 50% przynosi przynajmniej jedną wizytę z Google. Tak więc na każde 2 opublikowane ogłoszenia jedno wybija się w Google na tyle, żeby przynieść ruch. Im starsza jest strona, tym mniejsza jest jej skuteczność. Jednak nawet wśród ogłoszeń umieszczonych w serwisie ponad rok temu, prawie 20% z nich wciąż pojawia się w SERP`ach, przynosząc serwisowi nowych użytkowników.

Dzięki powyższej analizie możemy stwierdzić, że świeża treść faktycznie jest bardzo istotna z punktu widzenia SEO, więc zjawisko nazwane ‘fresh site bonus’ występuje. Google chętnie promuje nowe podstrony w serwisie, pozwalając im na przyciągnięcie dużej liczby użytkowników. Z drugiej strony, przyznawany na początku bonus nie zawsze znika. Dla części stron możliwe jest utrzymanie wysokich pozycji, nawet jeżeli ich treści nie są wystarczająco nowe. Jak widać, ruch mogą przynosić strony (bądź co bądź tymczasowe) stworzone kilkanaście miesięcy temu.

--
Redakcja

23 września 2011

SEO KPIs & User Generated Content

Prezentacje Jacka Tkaczuka i Zbyszka Nowickiego z konferencji Search Marketing Expo, która odbywała się w dniach 19 - 20 września 2011, w Sztokholmie.


20 września 2011

Mobile SEO, a treść serwisu

Mobile SEO nie polega jedynie na dostosowaniu strony WWW do rozmiarów wyświetlaczy urządzeń przenośnych. Warto też zastanowić się nad treściami, jakie pojawią się w witrynie. Internauci często mają zupełnie inne oczekiwania wobec serwisów przeglądanych za pomocą chociażby smartfonów.

Bryson Meunier prezentuje na łamach serwisu Search Engine Land, jakich treści oczekują internauci od serwisów w wersji lajt. Przytaczając przykład firmy sprzedającej ubezpieczenia komunikacyjne, przedstawia różnice w zapytaniach generowanych przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych oraz komputerów stacjonarnych i laptopów.

Do wykonania badania wykorzystane zostało narzędzie do analizy słów kluczowych Google AdWords. Poprzez odpowiednie posegregowanie wyników, już na pierwszy rzut oka widać szanse, jakie niesie ze sobą dostosowanie treści serwisów mobilnych do zainteresowań Internautów korzystających z urządzeń przenośnych.


Słowa kluczowe zaprezentowane w tabeli zostały podzielone na generowane z urządzeń mobilnych i desktopowych. Dla potrzeb analizy najważniejsza jest jednak czwarta kolumna, pokazująca procentową liczbę wyszukań mobilnych, prezentując które słowa i frazy są bardziej użyteczne dla tego typu serwisów. Kolorem ciemnozielonym zostały oznaczone te frazy, których popularność w urządzeniach mobilnych wyniosła ponad 30%, względem całkowitej liczby tych fraz.

Za sprawą tabeli możemy zaobserwować, że użytkowników mobilnych znacząco interesują usługi związane z pomocą drogową. Widać to dzięki popularności takich haseł jak: towing, tow truck, towing service, roadside assistance, towing company, tow service. Zapytania te nawiązują do holowania, czyli usługi której użytkownik może bezpośrednio potrzebować będąc w trasie. Z punktu widzenia wyszukiwania mobilnego są to więc frazy, na które warto postawić duży nacisk planując mobile SEO, gdyż odpowiadają na zachowanie użytkowników urządzeń przenośnych. Niekoniecznie należy konstruować cały serwis właśnie pod kątem tych zapytań, lecz wyróżnienie ich w wersji lajt może dostarczyć nam więcej ruchu z kanałów mobilnych. Poprawie ma szansę ulec także użyteczność tego typu witryn. Odpowiednio modyfikując strukturę treści w wersjach mobilnych serwisu, zwiększamy jego szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Podobne analizy warto przeprowadzić przygotowując strukturę wersji lajt swojego serwisu. Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by użytkownikom mobilnym dostarczyć treści lepiej powiązane z ich potencjalnymi zainteresowaniami. Poprzez odpowiednią identyfikację potrzeb (odzwierciedloną między innymi za sprawą analizy słów kluczowych) oraz optymalizację treści, poprawiamy mobile SEO serwisu.

--
Redakcja

15 września 2011

Nowy Onet - recenzja SEO

Nowa odsłona portalu Onet wzbudziła duże zainteresowanie. Choć eksperci z branży interaktywnej raczej pochlebnie wypowiadają się o kolejnej wersji serwisu, mają też swoje zastrzeżenia.

Na łamach interaktywnie.com nowy Onet został oceniony pod kątem architektury, designu, użyteczności oraz SEO. Recenzję na temat optymalizacji portalu względem wyszukiwarek internetowych przygotowała Patrycja Tomczak z agencji Bluerank.

Poniżej fragment artykułu:

W przypadku tak dużego serwisu, kluczowymi elementami SEO, które decydują o jego widoczności w wyszukiwarkach, są często aktualizowane i unikalne treści, zoptymalizowana struktura stron, oraz wewnętrzne linkowanie pomiędzy powiązanymi stronami. I te właśnie elementy Onet ma opracowane w świetny sposób...

Czytaj dalej >>

--
Aneta Mitko

5 września 2011

Ścieżki konwersji oraz kampanie remarketingowe w E-commerce

Nasze prezentacje z IV edycji konferencji E-commerce MoneyCon, która odbyła się 30 sierpnia w Warszawie. Bluerank był patronem merytorycznym tego wydarzenia.