4 października 2011

Przydatne narzędzia SEO - część 1

Wszyscy specjaliści zajmujący się search engine optimization korzystają z narzędzi usprawniających ich pracę. Narzędzia te można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich dostarcza informacji, dzięki którym można podejmować kluczowe decyzje dotyczące działań SEO. Druga grupa usprawnia pracę, dzięki czemu więcej czasu można poświęcić na kluczowe zadania mające wpływ na powodzenie projektu, a mniej na rutynowe zabiegi. W tym artykule postaramy się przybliżyć Wam dwa narzędzia, których używa się do zdobywania informacji oraz dwa usprawniające pracę.

Grupa 1  - Open Site Explorer

Pierwszym narzędziem, które chcemy przedstawić, jest Open Site Explorer. Jest to narzędzie stworzone przez SEOmoz, czyli firmę opracowującą najlepsze - naszym zdaniem - narzędzia na potrzeby search engine optimization. Korzystając z Open Site Explorer możemy poznać wskaźniki, takie jak...


Domain Authority – służy do przewidywania jak domena będzie radzić sobie w rankingach wyszukiwarek. Domain Authority to współczynnik najbardziej zbliżony do PageRank. Przybiera on wartość od 0 do 100 i jest aktualizowany raz na miesiąc. Współczynnik ten jest obliczany poprzez łączenie wielu innych SEOmoz’owych parametrów, takich jak liczba odnośników z domen, sumy wszystkich odnośników, mozRank, mozTrust, itd.

Page Authority – służy do przewidywania jak dana podstrona serwisu będzie sobie radzić w wyszukiwarkach.

• Kolejnym współczynnikiem prezentowanym w darmowym raporcie jest liczba domen linkujących do badanego adresu URL oraz ogólna liczba linków. Użytkownicy posiadający dostęp do płatnych raportów, mają również do dyspozycji dane z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook (ilość udostępnionych materiałów związanych z daną domeną oraz ilość Like’ów dotyczących danej domeny), Twitter oraz Google+.


Dodatkowym atutem tego narzędzia jest możliwość wykonywania porównań kilku stron. W ten sposób otrzymamy gotowe dane do porównania i zaplanowania dalszych działań SEO, które pozwolą nam benchmarkować nasze wyniki z konkurencyjnymi witrynami. Ogromną zaletą Open Site Eplorera jest możliwość otrzymywania listy backlinków do danej strony. Daje nam to prawdziwą kopalnię wiedzy na temat tego, czy i w jaki sposób pozycjonowany jest dany serwis. Narzędzie jest więc idealne do porównywania naszych wyników z innymi serwisami, podglądania ich backlinków, jak również do oceniania serwisów pod kątem ich jakości.


Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych

Kolejnym narzędziem, które przedstawimy jest Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych. Narzędzie to zostało dostarczone przez Google i oferuje bardzo ciekawą funkcjonalność, dzięki której możemy zidentyfikować popularne słowa kluczowe, na które warto pozycjonować stronę internetową. W narzędziu możemy ograniczać propozycje ze względu na lokalizacje geograficzne, jak również na rodzaje platform, na których dochodzi do wyszukiwań . Zastosowano podział na: komputery stacjonarne i laptopy oraz na urządzenia przenośne (WAP lub urządzenia przenośne z przeglądarkami stron internetowych z pełną funkcjonalnością). Korzystając z narzędzia mamy również możliwość wyboru trybu dopasowania: przybliżone, ścisłe oraz dokładne. W ten sposób możemy określić ilości wyszukań danej frazy w różnych konfiguracjach.

Grupa 2 - Quirk SearchStatus

Kolejnym typem narzędzia, które chcemy przedstawić w tym wpisie, jest Quirk SearchStatus. Jest to dodatek do przeglądarek FireFox oraz SeaMonkey, który w dużym stopniu usprawnia pracę SEO specjalisty. Znacznie przyspiesza czynności, które wykonuje się często i rutynowo.

  
Jak widać na powyższym zrzucie, Quirk pozwala nam na zbadanie strony pod kątem współczynników, takich jak: PageRank, Alexa Rank i mozRank. Narzędzie to dostarcza kilku innych przydatnych funkcji - jak np. Link Report, dzięki któremu możemy szybko ocenić ile linków wychodzi z danej strony oraz jaką mają wartość. Istnieje również możliwość podejrzenia zawartości pliku robots.txt oraz sitemap.xml.

Jest to oczywiście jeden z wielu dodatków tego typu. Zastosowana wtyczka często zależy od przeglądarki oraz konkretnych potrzeb danej osoby.

FireBug – w stronę źródła

Ostatnim usprawniającym pracę narzędziem, jakie zamierzamy przedstawić, jest FireBug. To dodatek do przeglądarki, który został stworzony dla twórców stron internetowych, jednak przydaje się on również w SEO.


Dzięki temu dodatkowi możemy podglądać kod źródłowy strony, jak również „badać” konkretne elementy serwisu. Z punktu widzenia SEO jest to ogromnie przydatne narzędzie, gdy podczas analizy witryny, często musimy zaglądać w jej kod źródłowy. Ogromnym atutem FireBug’a jest możliwość ustawiania skrótów klawiszowych według własnych preferencji, w ten sposób praca staje się znacznie szybsza.

--
Redakcja


Udostępnij:

6 komentarzy:

zibi pisze...

Ja dodałbym jeszcze http://www.google.com/insights/search/ chyba najlepsze narzędzie do porównywania popilarności fraz kluczowych.

BRoman pisze...

Jest to część pierwsza wpisów o narzędziach przydatnych w SEO. W przyszłości zamierzamy opisać kolejne narzędzia przydatne w SEO i bardzo prawdopodobne, że również omówimy Statystyki wyszukiwarki. Oczywiste jest, że wszystkie narzędzia przedstawiające dane na temat wyszukiwania w wyszukiwarkach są przydatne, jednak wszystkich narzędzi omówić się nie da, ze względu na ich ogromną ilość.

Michalzwro pisze...

Witam, ciekawi mnie dlaczego informacje na temat linków prowadzących do mojej strony różnią się w zależności od narzędzia jakim je sprawdzam, widzę inną wartość w OpenSiteExplorer i inną w YahooSiteExplorer.

BRoman pisze...

Taka sytuacja jest normalna. Linki prowadzące do Twojej strony nie są posegregowane pod względem siły, dlatego ich kolejność się różni. Z tego powodu musiałbyś przejrzeć całe listy linków prowadzących do Twojej strony, aby zobaczyć podobieństwa. YahooSiteExplorer prezentuje 1000 linków prowadzących do Twojej witryny, więc może tam niektórych brakować. OpenSiteExplorer prezentuje, dla niezarejestrowanych użytkowników, do 200 linków. Ponadto są to inne systemy, które korzystają z innych robotów. Skuteczność obu robotów różni się , co przekłada się na inne wyniki badania backlinków.

Zbigniew Grabowski pisze...

Są też osoby które blokują botom MajesticSEO albo OpenSiteExplorera indeksację witryny. Niektórzy idą o krok dalej i wycinają wszystko poza Googlebotem. Dochodzi jeszcze wspomniana wcześniej skuteczność poszczególnych botów. W efekcie końcowym żadne z tych narzędzi nie pokazuje całkowitej liczby backlinków.

BRoman pisze...

Nie ma idealnych narzędzi i z tego powodu należy korzystać z kilku dostępnych w Internecie. W tych przypadkach ważny jest benchmark wyników, który pozwoli uzupełnić dane i zyskać wiele informacji na temat skuteczności poszczególnych narzędzi SEO.