21 lutego 2012

Zdradzamy jak wykorzystać Pinterest.com do działań SEO

Pinterest.com to serwis społecznościowy, który obecnie cieszy się najszybszym wzrostem popularności wśród internautów z USA. W maju ubiegłego roku notował około 400 tys. wejść miesięcznie, a zaledwie po kilku miesiącach (w styczniu 2012) liczba ta wzrosła do ponad 11 mln. W chwili obecnej najwięcej użytkowników serwisu pochodzi ze Stanów Zjednoczonych,  jednak powoli zdobywa on popularność również w Europie. Dlaczego zdecydowaliśmy się o nim napisać? Ponieważ jest to źródło wartościowych linków, które z powodzeniem mogą zostać wykorzystane do prowadzenia działań SEO.

Czym jest Pinterest.com?

Serwis ten umożliwia dzielenie się z innymi ciekawymi materiałami znalezionymi w Sieci, głównie są to grafiki, ale możemy dodawać również filmy. Każdy użytkownik ma możliwość utworzenia tak zwanych ”Boards” czyli tablic, na których umieszcza swoje "Pins” czyli piny. Dzięki temu mamy możliwość gromadzenia ciekawych znalezisk, grupowania ich oraz powrotu do nich w każdym momencie.


Pinterest.com umożliwia dodanie pinów na trzy sposoby:

- upload obrazka przez użytkownika,
- "Re pin” czyli dodanie dowolnego obrazka z tablicy innych użytkowników,
- "Pin it” czyli czerpiący wzory z innych serwisów społecznościowych przycisk, umożliwiający automatyczne dodanie obrazka z dowolnej strony WWW.

Autorzy serwisu udostępnili również skrót w przeglądarce „Pin it” bookmarklet, który daje ten sam efekt.

Według danych podawanych przez Hitwise, w chwili obecnej 58% odwiedzających serwis to kobiety, a 59% to osoby w wieku 25 - 40 lat.

Autorzy serwisu pozwolili sobie również na ograniczenie szybkości przyrostu nowych użytkowników poprzez brak natychmiastowej rejestracji. Aby dołączyć do Pinterest.com musimy przesłać swój adres e-mail, co pozwoli nam na dopisanie się do listy oczekujących. Innym rozwiązaniem może być otrzymanie zaproszenia od użytkownika serwisu.

Pinterest.com - nowe możliwości promocji

Pinterest.com ze względu na szybki wzrost popularności i umocnienia się domeny (wzrost domain authority) stał się doskonałym miejscem na reklamę oraz prowadzenie działań SEO. Z marketingowego punktu widzenia najważniejszy jest fakt, iż każdy „Pin” połączony jest z serwisem źródłowym, z którego pobrana została grafika lub film. W przypadku np. sklepów internetowych daje to ogromne możliwości promocji produktów wśród użytkowników. Pomimo, iż serwis nie jest jeszcze zbyt popularny nad Wisłą, warto już teraz zainteresować się jego możliwościami.

Przygotowaliśmy dla Was kilka porad jak dokonać optymalizacji swojego profilu, tablic i pinów, aby wyciągnąć z serwisu możliwie najwięcej korzyści.

•     Profil publiczny – tworząc konto w serwisie pamiętaj o ustawieniu statusu Visibility na OFF, dasz tym samym robotom wyszukiwarek możliwość dotarcia do twojego profilu i jego indeksacji.


•    Kilka słów o sobie, twojej firmie – tworząc swój opis staraj się używać ważnych dla Ciebie słów kluczowych, opis będzie znajdował się tuż pod Twoim zdjęciem na stronie głównej profilu.
•    Link do Twojej strony WWW – podczas tworzenia profilu masz możliwość dodania odnośnika do Twojej strony WWW, który będzie opatrzony atrybutem do-follow i będzie znajdował się na stronie głównej profilu.


•    ”Boards” – staraj się tworzyć tablice zawierające w nazwie słowa kluczowe odpowiadające Twojej branży.
•    ”Pins” - dodając „Pin” pamiętaj o opisie, który powinien zawierać słowa kluczowe oraz adres do Twojej strony. Koniecznie dodawaj hashtagi i kategorie, które ułatwią innym użytkownikom wyszukiwanie Twoich „Pinów”
•    Adresy źródła w każdym ”Pinie” – w chwili obecnej dodając materiały do serwisu, mamy możliwość umieszczenia do trzech linków prowadzących do źródła grafiki lub filmu. Może być to adres bezpośredni do danego pliku lub do podstrony, na której znajduje się dany materiał.

•    Ceny produktów – jeśli dodajesz np. produkty ze swojego sklepu internetowego, pamiętaj o podaniu ich ceny. Pozwoli to na wyświetlanie się twoich ”Pinów” w kategorii ”Gifts”, która prezentuje wszelkiego rodzaju produkty w określonych przedziałach cenowych.


•    Dołącz do społeczności – aby Twoje materiały dotarły do jak największej liczby potencjalnych klientów, skup się na samej społeczności serwisu. Głosuj na powiązane tematycznie treści innych użytkowników poprzez klikanie “♥ Like” lub ”Re Pin”. Staraj się brać aktywny udział w życiu serwisu.
•    Promuj swoje wpisy – dzięki połączeniu swojego konta na Pinterest.com z innymi serwisami np. Facebookiem lub Twitterem, masz możliwość promocji swoich materiałów poprzez większą liczbę kanałów.
•    ”No spam” – czyli najważniejsza zasada, jeśli nie chcesz zostać znienawidzony przez resztę społeczność Pinterest.com. Nie dodawaj wyłącznie materiałów mających na celu promocję Twojej strony.

Podsumowanie

Pinterest.com to serwis społecznościowy cieszący się obecnie najszybszym wzrostem popularności wśród mieszkańców USA. Dzięki dużemu zainteresowaniu, jakie wzbudza, stał się on ostatnimi czasy bardzo dobrym miejscem na promocję witryn internetowych, firm, czy sklepów. Największym minusem serwisu jest fakt, iż nie nadaje się on do promocji produktów ze wszystkich branż. Jego użytkownicy są nastawieni raczej na rzeczy modne i zabawne, użyteczność jest tu zdecydowanie na drugim planie. Stąd też wniosek, że nie każda marka będzie tu pasować i nie wszyscy będą mieli okazję przekonać się o jego marketingowych możliwościach. Chyba, że wymyślimy fortel pozwalający na zaciekawienie internautów swoją ofertą.

Wszystkim chcącym rozpocząć swoją przygodę z Pinterest.com życzymy powodzenia, naprawdę warto spróbować.

--
Mateusz Rzetecki - Junior SEO Specialist w Bluerank


Udostępnij:

19 komentarzy:

FoldPage Gdynia pisze...

Nie słyszałem jeszcze o tym serwisie, a wygląda na prawdę obiecująco. Trzeba się mu przyjrzeć i logować, bo zaraz pewnie będzie wielki boom popularności:)

Rzeczoznawca pisze...

Hmmm. Ciekawe. Pierwszy raz słyszę o tym serwisie. Już wysłałem zgłoszenie - trzeba potestować temat.

Pozdrawiam: http://www.rzeczoznawca-olsztyn.pl/

Julian pisze...

To jak w końcu ma być visibility na on czy na off? Bo z tego co napisaliście wynika że przy takich ustawieniach wyszukiwarki będą zablokowane...

bluerank pisze...

Visibility powinno być ustawione na OFF, tak jak jest napisane w tekście. Ten przycisk dotyczy zdania "Ukryj profil przed wyszukiwarkami", czyli wyłączamy ukrywanie profilu.

Zgadzamy się, że ta funkcja jest mało intuicyjna.

sitesbook pisze...

z tego co rozumiem to nie mamy możliwości wyboru odpowiedniego anchora dla naszego linku.

bluerank pisze...

Niestety nie mamy takiej możliwości.

Wojtek pisze...

Dobrze, że w końcu zaczynają pojawiać się wpisy nt. Pinterest.
Sprawę szerzej opisałem tutaj: http://wojtektylus.com/jak-wykorzystac-pinterest-przy-promocji-marki/

Pozdrawiam

Mariusz z techformator.pl pisze...

Jak długo oczekuje się na mail z zaproszeniem?
Wysłałem 3 dni temu i cisza :/

bluerank pisze...

Z tego co nam wiadomo, może to potrwać kilka dni. W naszym przypadku otrzymaliśmy zaproszenie po 3 dniach.

Wojtek pisze...

Fajnie, że zaczyna się pisać o Pinterest, jego możliwości promocji marki są wielkie. Warto jednak nie zapominać o tych, którzy nie życzą sobie by ich prace trafiały na czyjeś tablice często podpisane jako inny autor.
Takie osoby w prosty sposób mogą zabezpieczyć się przed tym, oczywiście nie jest to definitywna blokada no ale zawsze to coś ;)
Więcej na: http://wojtektylus.com/jak-zablokowac-pinterest-na-swojej-stronie/

Wojtek pisze...

Niestety dziś przekonałem się na własnej skórze, że Pinterest jest również rajem dla smamerów :/

http://wojtektylus.com/sila-spamu-na-pinterest/

Anonimowy pisze...

No tak za chwilę to będzie tego setki tzn. serwisów społecznościowych już jest facebook, twitter, pinterest, flicr, google+ i już reszty nie pamiętam ale wierzcie mi że robi się z tego niezłe zamieszanie. Ja na swojej stronie slippers shop zamieściłem tylko dwa i nie zamierzam więcej.

Dawid pisze...

W sumie pierwsze słyszę. Z chęcią się przekonam jak to będzie wyglądało ;)

planeta kobiet pisze...

Już jakiś czas temu wzięli się tam za największych spamerów;)

Anonimowy pisze...

Jakoś jestem bardzo sceptycznie do tego nastawiony, ale zobaczymy. Za jakiś czas zgubimy się w natłoku tych wszystkich serwisów społecznościowych :-(

Krystian pisze...

Dzięki wielkie za info.

Fotograf gdańsk pisze...

Serwis stał się bardzo ograniczony, duża ilość wpisów zostaje odrzucona. Widać że duża ilość spamerów znalazło się na tym portalu.

Mateusz pisze...

Nie spotkałem się jeszcze z odrzucaniem wpisów w serwisie, co do spamerów to muszę się zgodzić:) Pinterest cały czas posiada jednak duży potencjał jeśli chodzi o promocję brandu i jego wpływ na SEO. Niestety cały czas króluje na zachodzie nie u nas.

Lovemyweb pisze...

Hej, duzo ciekawych info ale troche malo konkretow, zastanawiam sie czy warto linkowac swoje piny, czy jest szansa zobaczyc je w wynikach orgarnicznych google?