15 listopada 2012

Google Webmaster Tools, jako źródło informacji o technicznej kondycji serwisu

Ustalając rankingi stron Google bierze pod uwagę wiele czynników. Jednym z nich jest kondycja techniczna serwisu, poprzez którą rozumie się wiele kwestii związanych z budową serwisu oraz jego działaniem. Google Webmaster Tools jest narzędziem, które pozwala zidentyfikować istotne problemy techniczne w obrębie witryny. W jednym z wcześniejszych artykułów zaprezentowaliśmy wstęp i podstawowe funkcje tego narzędzia. Dziś omawiamy te elementy GWT, które przydadzą się do technicznej analizy kondycji serwisu.

Posiadanie w serwisie duplikatów stron wpływa negatywnie na jego pozycje w rankingach wyszukiwarki. Aby zidentyfikować prawdopodobną duplikację, można posłużyć się danymi z narzędzi dla webmasterów i porównać liczbę stron ze zgłoszonej sitemapy, z ilością stron zaindeksowanych przez Google.


Aby test był miarodajny mapa strony musi zawierać komplet adresów serwisu.
Ilość zaindeksowanych stron w Google, możemy sprawdzić na dwa sposoby. Pierwszy sposób to wykorzystanie komendy „site:” w wyszukiwarce:


Inny sposób to sprawdzenie liczby zaindeksowanych stron w Google Webmaster Tools w zakładce „Stan indeksowania”.


W ten sposób możemy otrzymać orientacyjną informację na temat tego, czy mamy problem z duplikacją stron w serwisie, jak dużo duplikatów stron zostało już zaindeksowanych przez wyszukiwarkę i do jakiej ilości stron powinno się zamknąć dostęp robotom Google.

Ważnym elementem podczas oceny technicznej kondycji witryny jest sprawdzenie występowania błędów indeksacji. Zapewnienie robotom bezproblemowego dostępu do podstron serwisu jest konieczne, jeśli chcemy by dane treści pojawiły się w wynikach wyszukiwania. Identyfikacja stron, które mają problemy z indeksacją,  jest możliwa dzięki funkcji  „Błędy indeksowania” znajdującej się w dziale „Kondycja”.


Bardzo cenne informacje podczas analizy błędów znajdują się również w szczegółach adresu powodującego błąd. Znaleźć tam można dokładne informacje o błędzie oraz linki do danego adresu (z map witryn oraz ze stron). Analiza tych informacji pozwoli określić istotność poszczególnych błędów oraz sposoby na ich naprawę.

Udoskonalenia HTML

Inną pożyteczną funkcją są „Udoskonalenia HTML”. Zakładka ta pozwala na identyfikację stron, które mogą powodować spadek użyteczności serwisu, jak również pogorszenie rankingów stron. W dziale tym możemy zapoznać się z problemami związanymi z wielokrotnym wykorzystywaniem tego samego meta opisu oraz tytułu strony lub ze zbyt krótkimi lub długimi formami tych elementów. Google poinformuje nas również jeśli uzna, że niektóre tytuły nie mają charakteru informacyjnego lub jeśli niektóre podstrony nie posiadają tytułów w ogóle.

Narzędzie to nie tylko informuje o problemie, lecz również podaje adresy - gdzie problem występuje. Po wybraniu pierwszego meta opisu, otrzymujemy listę adresów, gdzie jest duplikowany.

Narzędzie pozwala na prostszą identyfikację schematów błędów, co pozwoli na łatwiejsze określanie sposobów naprawy.

Dane strukturalne

Jest to nowa funkcja GWT, która pozwala na testowanie działania danych strukturalnych w serwisie. Informacje w tym dziale znajdziesz tylko w przypadku, gdy serwis wykorzystuje schema.org lub microdata. Po kliknięciu na dany typ ustrukturyzowanych danych, zaprezentowana zostanie lista stron, gdzie został on wykorzystany.

W celu sprawdzenia działania tych elementów i identyfikacji ewentualnych problemów, należy wykorzystać Narzędzie do testowania danych strukturalnych. Dzięki niemu można sprawdzić jak dane strukturalne będą prezentować się w wynikach wyszukiwania.

Złośliwe oprogramowanie

W przypadku wykrycia złośliwego oprogramowania w serwisie, Google poinformuje webmastera poprzez wiadomość. W zakładce „Złośliwe oprogramowanie” (w dziale „Kondycja”) można znaleźć listę przykładów adresów URL, które zostały ocenione jako zawierające złośliwy kod. Zdarza się to niezwykle rzadko, lecz o kwestię bezpieczeństwa naprawdę warto zadbać.

Sprawdzając nasz serwis powinniśmy zobaczyć komunikat:

Jeśli jednak zdarzy się, że złośliwe oprogramowanie zostało wykryte na naszej stronie, należy na początku sprawdzić, co mogło wzbudzić podejrzenia wyszukiwarki. Aby zobaczyć kod, jaki Googlebot widzi odwiedzając witrynę, można skorzystać z narzędzia „Pobierz jako Google” (dział „Kondycja”).


Podsumowując, Google Webmaster Tools to potężne narzędzie, za sprawą którego można uzyskać wiele informacji przydatnych podczas analizy technicznej kondycji witryny. Regularne korzystanie z  narzędzi dla webmasterów to dobry sposób na zapobieganie potencjalnym problemom. Zalecane jest również skorzystanie z opcji otrzymywania wiadomości na adres e-mail, co pozwoli na szybkie wychwycenie zaistniałego problemu z witryną.

--
Roman Bębenista, SEO Specialistw Bluerank


Udostępnij:

4 komentarzy:

gripek pisze...

Nie wiem czy większość się ze mną zgodzi ale jeszcze niecały rok temu GWT było stosunkowo "okrojonym" narzędziem a przedstawiane tam dane były mocno zniekształcone.

Jednak od jakiegoś czasu widać jak GWT "został wskrzeszony" i nie służy już tylko przesyłania zgłoszeń dotyczących wyindeksowania niektórych podstron w serwisie :-)

BRoman pisze...

Dzięki Narzędziom dla webmasterów jakość stron dostępnych w Internecie jest coraz wyższa, co przekłada się na lepsze wyniki wyszukiwania.

Udostępniane w ostatnim czasie nowe narzędzia działają na korzyść zarówno webmasterów jak i wyszukiwarki. Webmasterzy mają okazję usprawniać swoje serwisy, zaś Google może prezentować użytkownikom w wynikach wyszukiwania wysokojakościowe treści.

Miejmy nadzieję, że intensywny rozwój GWT będzie trwał :)

promotor pisze...

Fakt GWT zaczyna działać coraz lepiej, a wszystkie nowe udostępniane funkcje, pomagają w lepszym zrozumieniu serwisu.

Lury pisze...

Ja mam nadzieje, ze google w koncu wezmie sie za api gwt. Gdy kos z tego korzysta raz na miesiac dla 5stron to moze jest fajne, ale gdy trzeba klikac po 6 ekranach codziennie dla 40serwisow to jest slabo.