23 lipca 2014

Udział ruchu mobilnego rośnie, ale nierówno

Dynamika rozwoju branży mobilnej w Polsce jest ogromna. Świadczą o tym zarówno nasze prywatne doświadczenia, jak i cyklicznie pojawiające się raporty, jak na przykład publikacja Jestem Mobi „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014”. Według tego badania smartfony posiada już 44% Polaków, a ich sprzedaż osiąga wartość około 8 mln egzemplarzy rocznie.

Teoretycznie tak duży udział urządzeń przenośnych powinien wpływać na charakterystykę korzystania z serwisów www. Innymi słowy, coraz więcej użytkowników korzystających z serwisów internetowych powinno łączyć się z nimi przy pomocy urządzeń przenośnych.

Jak jest w rzeczywistości?
Faktycznie udział ruchu mobilnego rośnie, jednak bardzo nierówno i w dużym stopniu zależy od rodzaju serwisu.

Badanie przeprowadziliśmy korzystając z danych z systemu Google Analytics dla około 30 witryn o łącznym ruchu ponad 20 milionów wizyt/mc*. Wyniki badania są następujące:

*Dane dotyczące podziału wizyt według rodzaju urządzenia dostępne są w panelu Google Analytics w zakładce Odbiorcy -> Ruch mobilny -> Ogółem.
Jak widać, udział ruchu mobilnego waha się w zależności od rodzaju serwisu – od niecałych 10% dla serwisów firm oferujących usługi w zakresie finansów i ubezpieczeń, do prawie 25% w przypadku witryn o charakterze informacyjnym. Rozczarowywać może niski udział mobile dla serwisów e-commerce, czyli sklepów internetowych. Jednak z drugiej strony dokonywanie zakupu przy pomocy niewielkiego smartfona może sprawiać duże trudności.
Co ciekawe, w przypadku sklepów internetowych stosunek tabletów do smartfonów (1 do 1,875) jest większy niż w pozostałych branżach (np. dla serwisów informacyjnych jest to 1 do 3,7). Najwidoczniej większe ekrany tych urządzeń lepiej nadają się do przeglądania produktów.
Interesująca jest również zbieżność tych danych z informacjami zaprezentowanymi w raporcie Generation Mobile (co prawda jeszcze z zeszłego roku). Według tych badań 51% użytkowników smartfonów wykorzystuje te urządzenia do przeglądania serwisów informacyjnych, a jedynie niecałe 10% za ich pośrednictwem dokonuje zakupu. Najwidoczniej wciąż smartfony służą przede wszystkim do komunikacji i korzystania z multimediów.
Źródło: http://antyweb.pl/rynek-mobilny-w-polsce-raport-generation-mobile-2013/

Niezależnie od rodzaju serwisów, wszędzie widać ogromny wzrost ruchu mobilnego w stosunku do zeszłego roku:
Porównując styczeń ubiegłego roku do czerwca 2014 widać, że udział ruchu mobilnego wzrósł mniej więcej trzykrotnie.  Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju rynku urządzeń mobilnych (penetracja rynku w 2015 roku być może dojdzie do 60% ) oraz wzrost świadomości użytkowników smartfonów, możemy przypuszczać, że za rok udziały ruchu mobilnego w niektórych kategoriach przekroczą 40%. 

--
Jacek Tkaczuk, SEO Director


Udostępnij:

0 komentarzy: