12 marca 2015

Przyjazność stron WWW dla mobile ważnym czynnikiem rankingowym w mobilnej wersji Google

Od kilku lat ilość użytkowników urządzeń mobilnych sukcesywnie rośnie. Coraz więcej z nas korzysta ze smartfonów oraz tabletów również w celu wyszukiwania online. Oczywiste jest, że Google bierze pod uwagę tenże bardzo istotny trend i wdraża zmiany w swoim najważniejszym produkcie jakim jest wyszukiwarka. Od 21 kwietnia 2015 roku przyjazność serwisu dla urządzeń mobilnych będzie miała ogromne znaczenie dla rankingów serwisu w wynikach wyszukiwania na urządzeniach przenośnych.

Celem wyszukiwarki jest prezentowanie w wynikach wyszukiwania jak najlepszych stron, aby satysfakcja szukających była jak najwyższa. W tym celu Google ukierunkowywało webmasterów w stronę mobilności już od dłuższego czasu, aby ilość stron dobrze zoptymalizowanych pod kątem mobile była większa. Trend ten jest widoczny globalnie. W Internecie dostępnych jest mnóstwo wykresów przedstawiających wzrost udziału ruchu mobile, lecz spójrzmy na uśrednione dane naszych klientów.


Jak widać, od stycznia 2012 do stycznia 2015 udział ruchu z urządzeń mobilnych wzrósł o 30%! Należy zaznaczyć, że dynamika tego trendu jest różna w zależności od kraju. Przykładowo w USA udział ruchu desktopowego wynosi 50%, mobile 38%, a ruch z tabletów to 12%. Widzimy, że w USA stosunek ruchu desktop vs mobile to 50/50! Niektóre kraje europejskie również mogą pochwalić się ogromnym udziałem ruchu mobilnego. W Norwegii, desktop stanowi 56%, tablet 23%, a mobile  21% udziału całościowego ruchu. W Szwecji desktop to 54%, mobile  28%, a tablet  18%!
Również w Polsce ruch mobilny dynamicznie rośnie. W związku z tym należy przygotować serwis do poprawnego obsłużenia użytkowników urządzeń mobilnych. Jeszcze dwa lata temu (luty 2013) ruch mobilny (smartfone + tablet) w Polsce wynosił około 8%, a dziś stanowi już około 48% ogółu! (dane Statcounter)*

Mobile a Google
Google rzadko informuje webmasterów na temat tego co, kiedy i w jakim stopniu będzie miało wpływ na wyniki serwisów w wyszukiwarce. W przypadku Mobile wyszukiwarka zrobiła jednak wyjątek i poinformowała na łamach swojego bloga, iż zaczynając od 21 kwietnia, fakt przyjazności serwisu dla urządzeń mobilnych będzie miał znaczny wpływ na wyniki serwisu w mobilnych wynikach wyszukiwania. Zmiana ta będzie dotyczyła wyników wyszukiwania w każdym języku, co oznacza, że  przygotowanie serwisu przyjaznego urządzeniom mobilnym, ma ogromne znaczenie również w Polsce!

Czy Twoja strona jest gotowa na zmiany?
 Twój serwis, aby nie stracił ruchu lub jego części z urządzeń mobilnych, a nawet go zyskał, wyprzedzając konkurencję, musi być przyjazny urządzeniom mobilnym. Innymi słowy, jeśli posiadasz stronę dobrze przygotowaną pod urządzenia mobilne, możesz zaobserwować wzrost wizyt z tego typu urządzeń. Jeśli jednak Twoja strona nie jest „mobile-friendly”, to wkrótce możesz zaobserwować spadek wizyt z urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę, że już dziś w Polsce urządzenia mobilne generują duży udział ruchu, Twój serwis nie powinien pozostać niezoptymalizowany pod tym kątem. 

Jeśli nie wiesz, czy Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym, skontaktuj się z nami, sprawdzimy!

Co dalej?
Bluerank trzyma rękę na pulsie! W najbliższych tygodniach będziemy prowadzić testy wyników mobilnych i damy Wam znać, jak wyglądały wyniki przed i po zmianie 21 kwietnia. Będziecie mogli zobaczyć, jak kształtują się wyniki serwisów przyjaznych i nieprzyjaznych urządzeniom mobilnym. Stay tuned!

--
Roman Bębenista, Senior SEO Specialist


Udostępnij:

0 komentarzy: