24 lutego 2016

Google zmniejsza ilość reklam na stronach wyników wyszukiwania

Google zaczął rezygnować z prawej kolumny reklam AdWords na stronach wyników wyszukiwania. Co to oznacza dla reklamodawców i jakie będzie miało konsekwencje w prowadzeniu kampanii SEM?

Do tej pory reklamodawcy mogli wyświetlać poprzez AdWords swoją reklamę na pierwszych 3 pozycjach nad wynikami organicznymi lub na 8 pozycjach po ich prawej stronie. Dodatkowo reklamy mogły pojawiać się na samym dole pod wynikami organicznymi. Jednak kilka dni temu Google potwierdziło, że porzuca prawą kolumnę reklamową na rzecz linków sponsorowanych na górze i u dołu strony.

Jak dowiedział się Search Engine Land, docelowo użytkownicy będą widzieć reklamy tylko nad wynikami organicznymi. Do znanych nam 3 miejsc dojdzie czwarta pozycja dla „najbardziej komercyjnych słów kluczowych”. Mowa tu o słowach z branż silnie konkurencyjnych jak kredyty, ubezpieczenia czy hotelarstwo w dużych miastach. Wyjątkami od tej reguły mają być:
zapytania powodujące wyświetlenie listy produktów z Product Listing Ads;
reklamy dla Panelu wiedzy;

Zmiana prawdopodobnie jest podyktowana unifikacją wyników wyszukiwania dla urządzeń mobilnych (w których z racji wielkości ekranu nie ma miejsca na prawą kolumnę z tekstami reklam) i urządzeń stacjonarnych. Co ciekawe, Google prowadziło już testy podobnych układów już od 2010 roku, zatem teraz jedynie widzimy efekty tych badań.

Co oznacza ta aktualizacja dla klientów AdWords?
Najprawdopodobniej ulegną zmianie stawki CPC oraz wyniki CTR. Jako że miejsce na wyświetlenia reklam mocno się zmniejszy, reklamodawcy będą musieli mocniej koncentrować się na wyniku jakości swoich reklam oraz stawkach, aby uzyskać taki ranking reklamy, który pozwoli na jej emisję wśród mniejszej liczby miejsc.

Zmiana może być odczuwalna przez wielu pośredników (np. porównywarki cenowe czy serwisy typu Ask.com), których strategia kupowania ruchu zakłada często emisję reklam na niskich pozycjach, co skutkuje relatywnie mniejszymi stawkami od tych, które są charakterystyczne dla ścisłej czołówki pozycji.

Dajcie znać w komentarzach, czy zaobserwowaliście już zmianę w ilości reklam AdWords i dla jakich zapytań.

Autor:
Dawid Dutkiewicz, Programmatic Media Specialist


19 lutego 2016

Jak zostać milionerem w wynikach wyszukiwania? [Case study]

Chcesz wypromować portal tematyczny, ale dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w świecie Internetu? Zobacz, jak w dwa lata dzięki wytężonej pracy zyskać milion wizyt w serwisie z poziomu organicznych wyników wyszukiwania. 

Wylecz.to jest portalem z branży medycznej, który powstał w grudniu 2013 roku. W tym samym czasie Bluerank rozpoczął optymalizację serwisu. W wyniku podjętych działań, wylecz.to jest obecnie jednym z wiodących serwisów informacyjno-edukacyjnych w branży medycznej.

Nasz cel: znaleźć się w gronie liderów rynku edukacyjno-medycznego  
Serwis wylecz.to ma za zadanie pogłębić relację pomiędzy jego użytkownikami a lekarzami. Klientowi zależało, by w dotarciu do potencjalnie zainteresowanych użytkowników wykorzystać Internet. Naszą współpracę rozpoczęliśmy od audytu SEO. Przedstawiliśmy klientowi rozwiązania zarówno techniczne, jak  i treściowe, dopasowane do specyfiki jego biznesu. Naszym celem było zoptymalizowanie serwisu wylecz.to tak, by użytkownicy mogli łatwo do niego trafić z poziomu wyników wyszukiwania. Ważne było także, by serwis został pozytywnie oceniony przez roboty Google, a w efekcie znalazł się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy kluczowe.

Kamienie milowe – content marketing
W ramach naszych stałych działań wspieramy redakcję serwisu w zakresie analizy słów kluczowych i optymalizacji treści. Obrana przez nas strategia content marketingowa polega na tworzeniu i publikowaniu także na serwisach zewnętrznych wartościowych i unikalnych artykułów o tematyce edukacyjnej.

Dzięki temu odnotowaliśmy znaczące  przyrosty ruchu organicznego m.in. dla frazy „kaszel palacza”. Działania prowadziliśmy  zarówno w obrębie serwisu, jak i w źródłach zewnętrznych. W efekcie artykuł na temat kaszlu palacza od kilkunastu miesięcy zajmuje niezachwianą 1 pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google dla zapytania "kaszel palacza".

Podobna sytuacja ma miejsce dla innych kluczowych fraz, które dzięki realizowanej strategii content marketingowej generują duże ilości ruchu organicznego. Czołowe pozycje generują także frazy ,,kaszel po papierosach” oraz ,,cytyzyna”.

W ramach współpracy z serwisem przeprowadziliśmy także szkolenie dla redaktorów wylecz.to, by mogli samodzielnie przygotowywać treści atrakcyjne zarówno z punktu widzenia wyszukiwarki, jak i użytkowników.

Poszukiwanie trendów
Poza naciskiem na analizę słów kluczowych i przygotowywaniem unikalnych i ciekawych dla użytkowników treści, skoncentrowaliśmy się także na szybkim odpowiadaniu na trendy zapytań. Gdy w danym okresie pojawiało się wzmożone zainteresowanie jakimś tematem, tworzone były treści zgodne z oczekiwaniami użytkowników.

Przykładem takiego hasła jest halitoza, gdzie liczba wyszukań dynamicznie wzrosła w drugiej połowie 2015 roku. Na tą frazę serwis wylecz.to zajmuje aktualnie 4 pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Poniżej wykres z Google Trends:


Efekty działań SEO – wspólny sukces
Po dwóch latach od momentu startu nowego serwisu i rozpoczęcia naszych działań, miesięczna liczba wizyt organicznych w serwisie wylecz.to przekroczyła milion!


Porównując grudzień 2014 do grudnia 2015  ruch organiczny wzrósł o blisko 300%. Od momentu uruchomienia projektu, systematycznie wzrasta też widoczność SEO serwisu, poniżej wykres widoczności z narzędzia Searchmetrics:
Należy zauważyć, że serwis przeszedł też z sukcesem wszystkie aktualizacje algorytmu wyszukiwarki.  Świadczy to o tym, że wylecz.to jest postrzegany przez Google jako miejsce wartościowe, do którego warto kierować użytkowników. W rezultacie serwis jest coraz wyżej wyświetlany w wynikach wyszukiwania na coraz większą liczbę fraz. 
Pozycje 268 monitorowanych fraz, w okresie od grudnia 2015 do grudnia 2014 możemy odnotować następujące wzrosty pozycji Serwisu w wynikach wyszukiwania:
- wzrost o 211% dla fraz widocznych w top20
- wzrost o 163% dla fraz widocznych w top10
- wzrost o 186% dla fraz widocznych w top5
Ponieważ zakres prowadzonych prac skupionych na promowaniu Serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania i dalszej jego optymalizacji jest szeroki, a współpraca układa się bardzo dobrze, oczekujemy dalszego wzrostu pozycji promowanych frazy oraz przyrostu ruchu organicznego!
Trzeba przyznać, że osiągnięcie tak imponującego wyniku nie byłoby możliwe bez wzajemnego zaufania i partnerskiej relacji. Wszystkie rekomendacje i zalecenia wdrażane są przez klienta bardzo sprawnie, a pojawiające się wątpliwości są konsultowane i rozwiązywane na bieżąco. 
Współpraca przynosi świetne efekty, przyczynia się do wzrostu wartościowego ruchu w serwisie oraz pozyskania konkretnych korzyści biznesowych przez naszego klienta. Jako agencja doceniamy to, że klient rozumie nasze podejście do SEO i jest świadomy działań, które wspólnie realizujemy. 

Autor:
Katarzyna Szymańska, Account Manager, Bluerank