24 sierpnia 2016

Moda rozkręca się w Internecie!

Polacy coraz chętniej kupują ubrania przez Internet. Nic dziwnego, że kolejne marki odzieżowe decydują się na otwieranie e-sklepów albo intensyfikowanie swoich działań online. Sama obecność w Internecie to jednak zdecydowanie za mało. Marketerzy powinni zrozumieć i dostosować się do potrzeb nowoczesnego konsumenta. Omnichannel, personalizacja, customer experience to tylko niektóre pojęcia, z którymi warto się zaprzyjaźnić. 

Więcej na temat branży modowej na rynku e-commerce w naszej publikacji: ,,Moda rozkręca się w Internecie”.

Odzież to numer 1 w e-commerce
Najnowsze badanie “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wskazuje, że 72% klientów e-handlu kupuje odzież w Internecie, a 30% z nich na serwisach zagranicznych. Co roku rośnie zainteresowanie Polaków modą online. Kupowanie ubrań w Internecie stało się dużo prostsze, więc konsumenci przestają się bać. Co ważne, coraz więcej e-sklepów oferuje darmowe dostawy i zwroty, więc w zasadzie nie ma ryzyka, jeśli ubranie nie będzie dobrze leżeć.

Może się wydawać, że ubrania to jedynie pusta błahostka, 
ale mają one dużo ważniejszy cel niż tylko sprawianie, 
żeby było nam ciepło. One zmieniają to, jak postrzegamy świat 
i w jaki sposób świat postrzega nas. 
Virginia Woolf

Modowy zakupoholik
Przeciętny zakupoholik online to kobieta, w wieku 25-34 lata, z wyższym wykształceniem, o dobrej i średniej sytuacji materialnej. Jej średnie miesięczne wydatki z ostatniego miesiąca na odzież, dodatki i akcesoria to 89 zł. Oczywiście korzysta z kuponów rabatowych, a nawet jest w stanie zwiększyć swoje wydatki na zakupy w odpowiedzi na promocje.

Choć największą wagę Polacy przywiązują do ceny ubrania, to jednak zgodnie z najnowszymi trendami zaczyna liczyć się także pochodzenie, jakość oraz unikalność odzieży. Coraz bardziej skłaniamy się także w stronę marek premium, chcąc wyglądać jak nasz modowy wzór do naśladowania - Włosi.

Polacy wydają w e-sklepach związanych z modą średnio 207 zł podczas jednej transakcji, zaś średnia cena kupowanego produktu to 140 zł. 36% odwiedzin kończy się zakupem, średni czas pobytu na stronach odzieżowych wynosi ponad sześć minut. W ramach jednej wizyty e-klient generuje średnio 5,7 odsłony. Okazuje się, że klienci e-sklepów z branży modowej najczęściej nabywają blisko 2 produkty podczas jednych zakupów (E-commerce w Polsce 2015).

Wsparcie sprzedaży online
Ubrania kupuje się przeważnie pod wpływem impulsu, więc dobrze zaplanowana kampania w modelu performance może przynieść bardzo dobre rezultaty.

Źródło: IRCenter, Omnichannel marek odzieżowych, 2016.

Już nie tylko online się liczy, ale także mobile. Zanim zaczniemy działania reklamowe, upewnijmy się, że e-sklep jest dostosowany do wygodnego przeglądania oferty na smartfonach i tabletach. Już 41% badanych kupuję za pomocą smartfona, a 24% za pomocą tableta. Nie opłaca się utrudniać klientom procesu zakupowego.

Źródło: Gemius, E-commerce w Polsce 2016, 2015, 2014


Klient offline vs. klient online? STOP! 
Internet ma jeszcze jedną ważną moc: inicjuje chęć zakupu. Według badania Gemiusa 44% kupujących przegląda ubrania w Internecie, po czym kupuje je w sklepach stacjonarnych (efekt ROPO - Research Online Purchase Offline). Marki odzieżowe wciąż dzielą klientów na tradycyjnych - kupujących offline oraz tych kupujących online. Nie ma to sensu. Trzeba zwrócić uwagę, że są to często ci sami klienci, tylko na różnych etapach ścieżki zakupowej.

Co więcej, nie opłaca się tworzyć wewnętrznych podziałów na specjalistów od offline i online. Łączenie zespołów może przynieść tylko i wyłącznie więcej innowacyjnych projektów, lepiej dopasowanych do klientów.

Na podejściu omnichannel można dodatkowo zyskać. Wystarczy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i wejść w ich buty. Przykład? Klientka wychodzi ze sklepu bez zakupów, mimo że miała w ręku wybrane produkty, bo nie chce jej się czekać w długiej kolejce do kasy. W świecie digitalu – klientka skanuje metkę tego produktu za pomocą swojego smartfona i kupuje go online z dostawą do domu w tej właśnie chwili.

Podsumowanie
Można udawać, że moda nas nie dotyczy, ale koniec końców każdy kupuje ubrania…

Szata czyni człowieka. Nadzy ludzie mają mały 
albo żaden wpływ na społeczeństwo.
Mark Twain

Marketerzy z firm odzieżowych powinni skupić się na rozwijaniu sprzedaży w modelu omnichannel oraz budowaniu pozytywnych doświadczeń klienta, czyli poprawie customer experience. Najgorętszymi trendami w najbliższych latach będą personalizacja przekazu oraz wirtualna rzeczywistość. Warto już teraz bliżej zapoznawać się z tymi tematami. Nowoczesnej technologii nie należy się bać, ona może nam tylko pomóc w realizacji kolejnych celów biznesowych.

Więcej na temat branży modowej na rynku e-commerce w naszej publikacji: ,,Moda rozkręca się w Internecie”.

Autor:
Magdalena Zasuń, Digital Strategy Specialist


Udostępnij:

0 komentarzy: