Blueffect – I Ogólnopolski Kongres Efektywności za nami. Wydarzenie przyciągnęło uwagę wielu osób zainteresowanych tematyką biznesowego wykorzystania analityki webowej. Wystąpienia polskich i zagranicznych prelegentów pozwoliły uczestnikom konferencji zapoznać się z najnowszymi światowymi trendami w analityce internetowej. Poniżej wybrane prezentacje przedstawione na Kongresie.
Maarten Berge (iProspect) w swojej prezentacji pokazał, iż firmy posiadające dane i statystyki dotyczące aktywności użytkowników, często nie wiedzą, jak z nich skorzystać. Brak wiedzy - jak analizować pozyskiwane dane, prowadzi do problemów związanych z wyciąganiem właściwych biznesowych wniosków. W drugiej części swojego wystąpienia Maarten Berge zaprezentował case study. Prelegent przedstawił bardzo ciekawy sposób wykorzystania analizy w czasie rzeczywistym (robionej za pomocą narzędzia Google Analytics) do zmierzenia efektów emisji reklamy telewizyjnej i reakcji użytkowników.
Geddy van Elburg z Ionmoon podczas dwóch wystąpień oczarowała publiczność swoją energią, optymizmem i zaangażowaniem. Uczestnikom Kongresu zdradziła, jak radzić sobie w sytuacji, gdy w firmie nie ma analityka - specjalisty. Kolejni prelegenci chętnie odwoływali się do wniosków, jakie przedstawiła w swoim wystąpieniu. Van Elburg zasugerowała, że skuteczna analityka webowa nie polega na przeliczaniu danych, a na wykorzystaniu tych informacji do rozpoznania i zinterpretowania zachowań internautów. Analityk webowy zajmuje się ludźmi – ich potrzebami, przyzwyczajeniami, upodobaniami, a liczby pozyskiwane z aplikacji to jedynie droga do celu. Trafnie zilustrują to zjawisko przytoczone przez prelegentkę cytaty: „
Analysing websites is not only about data. It is about human behaviour.” oraz “
The biggest challenge for any web analyst is translating data into actionable insights.”.
Geddy van Elburg przedstawiła również stary oraz obecny model lejka zakupowego.
W swojej drugiej prezentacji podczas Blueffect, Geddy van Elburg położyła nacisk na wyjaśnienie problemu, jaki stanowią różnice prawne dotyczące plików cookies w krajach europejskich. Geddy opowiedziała o problemach wynikających z braku świadomości w sposobie i celu działania "ciasteczek", na przykład o strachu wśród użytkowników, który skutkuje mniejszą ilością zakupów dokonywanych online. Jeśli właściciel serwisu rozpoczyna działalność w innych krajach, powinien przed wejściem na nowy rynek sprawdzić obowiązujące tam prawo. Problemem może być brak jednoznacznego określenia czym jest "targetowanie na użytkowników" z danego kraju. Obecnie przyjmuje się, że jeśli wchodzimy na rynek angielski z reklamami dla angielskich użytkowników i jeśli posiadamy angielski content oraz domenę ".co.uk" - to jest to rozumiane jako ”targeting”. Jeśli jednak mamy tylko content w języku angielskim, to nie jest to rozumiane jako ”targeting”. Jeśli zmiana prawa doprowadzi do ujednolicenia przepisów, to użytkownicy będą czuć się bezpieczniej i prawdopodobnie wzrośnie poziom sprzedaży online. Geddy zachęcała również do zapoznania się ze stroną
www.digitalanalyticsassociation.org, gdzie można znaleźć wiele ciekawych informacji na ten temat.
Pavel Jasek z czeskiej agencji Dobry Web, przedstawił bardzo ciekawy sposób na zastosowanie strategii cross-sellingu na bazie danych dostępnej poprzez aplikację Google Analytics. Osoby zainteresowane skorzystaniem z rozwiązania, które genialnie sprawdza się w serwisie Amazon, powinny rozpocząć od analizy danych historycznych z Google Analytics. Następnie warto ocenić potencjalne zyski z połączenia produktów i na początek spróbować implementacji dla najpopularniejszych towarów w serwisie. Pavel Jasek przedstawił również narzędzia pozwalające na automatyzację procesów generujących połączenia między produktami.
Lasse Larvanko (Tulos) przestawił rozwój i perspektywy analityki webowej. Jego zdaniem analityka pierwszego stopnia to zliczanie ruchu, klików, a zmiany w serwisie na podstawie wyciągniętych wniosków wprowadzane są co 3 - 6 miesięcy. Analityka drugiego stopnia to śledzenie pieniędzy, obliczanie ROI i wprowadzanie zmian w serwisie, co 3 - 6 dni. Obecne trendy w analityce prowadzą nas do wnikliwej obserwacji ludzi, mierzenia ich aktywności i odczuć, a ponadto, permanentnego dostosowywania serwisów do preferencji użytkowników. Lasse w swojej prezentacji odniósł się do słów Johanna Wolfganga von Goethe:
"Knowing is not enough; We must apply. Willing is not enough; We must do!". By zobrazować ogromną wartość częstych zmian w serwisie, Lasse przedstawił wiele przykładów małych zmian, które przyniosły bardzo pozytywne efekty.