W zeszłym tygodniu Guardian opublikował artykuł, w którym można przeczytać, iż na początku kwietnia irlandzki gigant lotniczy Ryanair dokonał odświeżenia strony internetowej. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie informacja o sporych spadkach pozycji dla wielu słów kluczowych.
Według danych podawanych przez firmę Intelligent Positioning, Ryanair nie jest obecnie widoczny w top100 dla milionów zapytań wykonywanych miesięcznie.
Co było przyczyną tak dużych spadków pozycji w przypadku serwisu Ryanair i jak można było ich uniknąć? Komentuje Mateusz Rzetecki, SEO Specialist w Bluerank:
To już kolejny przypadek, gdy korporacja, wydająca miliony na działania marketingowe, zapomina o podstawowych zasadach SEO. Problem Ryanaira wynikł z faktu, iż podczas uruchamiania nowej wersji serwisu nie przyłożono należytej uwagi do nowej struktury adresów URL niektórych podstron. Tym samym, w serwisie powstało wiele stron błędu 404, do których kieruje wiele linków zewnętrznych. Niestety rozwiązanie to powoduje, że serwis traci część mocy i tym samym notuje spadki w wynikach wyszukiwania Google. Podczas uruchamiania nowej wersji serwisu, zmiany CMS’a czy aktualizacji drzewa kategorii, należy pamiętać o konieczności utworzenia przekierowań starych podstron na nowe. Pisałem o tym jakiś czas temu w jednym z moich artykułów:
Zmiana CMS’a a SEO – o czym należy pamiętać.
Z artykułu The Guardian wynika , iż jest to tylko chwilowy problem i niedługo wszystko powinno powrócić do normy. Jednak 20 dni po starcie nowej wersji serwisu nadal widać, iż wciąż nie stworzono odpowiednich przekserowań.
Podobnych adresów można znaleźć bardzo wiele.
Jakie przełożenie miało to na widoczność serwisu w Google? Poniżej zaprezentowane zostały dane SEO Visibility z narzędzia SearchMetrics dla Google.pl.
Jak widać, już na początku kwietnia serwis zanotował spore spadki. Porównując wartość SEO Visibility z kwietnia 2014 do poprzedniego miesiąca, widać spadek o około 20%.
Aby jeszcze lepiej zapoznać się z całą sytuacją, przygotowałem zestawienie spadku pozycji dla 96 słów kluczowych dla których serwis w marcu 2014 znajdował się w na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Dla 96 badanych słów kluczowych aż w ponad połowie zanotowano spadki poza top10. Jest to niewątpliwie dotkliwy efekt błędu, którego można było łatwo uniknąć. Z doświadczenia mogę powiedzieć, iż jest to dość częste zjawisko występujące w przypadku stron www wielu firm.
--
Redakcja
2 komentarzy:
To chyba kopia z http://www.silesiasem.pl/ryanair-stracil-25-widocznosci-w-google-po-zmianie-strony-internetowej
No chyba nie :) Ostatnio sytuacja ta jest dosyć często komentowana w Sieci. Fakt, że używamy tych samych, najlepszych na rynku, narzędzi do sprawdzania backlinków i widoczności w wyszukiwarkach, nie sprawia, że nasze wpisy są takie same :)
Prześlij komentarz