Rel="Canonical" w praktyce – case study
Tag [rel="canonical"] został wprowadzony przez Google i inne ważne wyszukiwarki w lutym 2009 r. Od tego czasu pojawiło się wiele głosów za i przeciw jego stosowaniu.
Wiele osób twierdzi jednak, że stosowanie [rel="canonical"] ma również wady - jest to jedynie podpowiedź dla wyszukiwarek, a nie dyrektywa... nie działa tak samo, jak przekierowanie 301 i nie przenosi link popularity. Zrobiliśmy mały test aby sprawdzić, jak [rel="canonical"] wpływa na indeksację i obecność podstron w wynikach wyszukiwania.
Weźmy pod uwagę serwis ogłoszeniowy Morusek.pl. Konieczność wprowadzenia [rel="canonical"] pojawiła się, gdy Google zaczął indeksować URLe z kanałów RSS (www.morusek.pl/rss/polska/wszystkie.xml), które zawierają parametr [?utm_source=rss] w celu określenia źródła ruchu w Google Analytics. Wtedy to (24 czerwca 2009) na stronach ogłoszeń zawierających ten parametr wprowadzno tag [rel="canonical"] wskazujący na URLe bez [utm_source] jako te ważniejsze (na przykład: www.morusek.pl/ogloszenie/4588/Labradory-czarne-/?utm_source=rss).
Wnioski
Pierwszym wnioskiem po badaniu jest to, że Google nie usuwa z indeksu stron zawierających [rel="canonical"].
Co więcej, obie strony - ta z i bez [rel="canonical"] - były (i nadal są) wyświetlane obok siebie przy odpowiednim zapytaniu z "site:" (www.google.com/search?q=site%3Awww.morusek.pl%2Fogloszenie%2F1942%2FBaca-Moskiewski-Strozujacy-%2F).
Z drugiej jednak strony, przy tworzeniu wyników wyszukiwania Google mając do wyboru stronę z [rel="canonical"] i tę, która jest wskazana przez [rel="canonical"], wyświetla tylko tę drugą. Wniosek taki wypływa po analizie list wyników wyszukiwania na hasła będące tytułami zaindeksowanych stron zawierających [utm_source].
Wiemy, że Google zaindeksował stronę www.morusek.pl/ogloszenie/1942/Baca-Moskiewski-Strozujacy-/?utm_source=rss. Zadajemy wyszukiwanie frazy "Baca, Moskiewski Stróżujący - Wrocław". Jak widać, jedyną stroną z Morusek.pl, która się wyświetla, jest ta bez parametru [utm_source].
Przebadano tak ponad 40 fraz. Dla żadnego z zapytań nie wyświetlała się strona z [utm_source], czyli ta zawierająca [rel="canonical"].
Podsumowanie
Jak widać, [rel="canonical"] warto używać, aby wskazywać wyszukiwarkom stronę ważniejszą, tę która ma się znaleźć w indeksie wyszukiwania. Jednak wciąż nie mamy pewności, w jakim stopniu i czy w ogóle, przenoszone jest link popularity... dlatego wykorzystanie [rel="canonical"] musi być uzasadnione (tylko wtedy, gdy inne metody nie są możliwe do zastosowania).
--
Jacek Tkaczuk
2 komentarzy:
W tym konkretnym przypadku mogliście skorzystać funkcji Google Analytics podmieniającej ? na #.
W URL byłoby wówczas:
/#utm_source=rss
I GoogleBot nie indeksowałby tego co za hashem.
Tak, oczywiście. Google nie indeksuje hashów.
Zabieg z rel="canonical" miał na celu przetestowanie samego tagu, a nie rozwiązanie problemu.
Prześlij komentarz