Co zmieniło się w mobilnych wynikach wyszukiwania?
Kilka tygodniu temu pisaliśmy o zmianie algorytmu wyszukiwarki mobilnej, która została zapowiedziana przez Google na 21 kwietnia 2015. Wdrażanie tej aktualizacji rozpoczęło się wczoraj, lecz z pewnością nie jest to zmiana, która w jeden dzień spowoduje rewolucję w mobilnych wynikach wyszukiwania. Google poinformował, że pełne wdrożenie może zająć nawet do kilku tygodni.
Czy jest to ważny update?
I to jak! Ruch mobilny w Polsce rośnie bardzo dynamicznie. W lutym 2013 roku wynosił około 8%. Dziś stanowi on już około 48%! (dane Statcounter)*. W związku ze światowym trendem rosnącego wykorzystania telefonów komórkowych i tabletów do wyszukiwania, wyszukiwarka zdecydowała się na podjęcie czynności mających na celu zwiększenie jakości serwisów prezentowanych w mobilnych wynikach wyszukiwania. Serwisy, które są przyjazne urządzeniom mobilnym będą miały lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, a serwisy nieprzystosowane do obsługi na urządzeniach mobilnych, mogą dobre pozycje stracić.
Czy już widać zmiany?
Jeszcze nie :) Monitorujemy rankingi wielu serwisów, mobilnych (wersje responsywne, wersje osobne m.) oraz niemobilnych i jak na razie nie widać większych zmian w pozycjach, które mogłyby oznaczać wdrożenie w polskiej wersji mobilnego Google.
Nie mam strony mobilnej. Czy wszystko stracone?
Oczywiście, że nie! Przy każdych odwiedzinach Googlebota mobilnego, Twój serwis będzie sprawdzany pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych. W momencie, gdy wdrożysz zmiany w swoim serwisie sprawdź poprzez to narzędzie, czy już można nazwać go „mobile-friendly". Jeśli przejdziesz test, możesz przyspieszyć analizę serwisu, np.: poprzez wykorzystanie narzędzia „Pobierz jako Google”. Algorytm ten ocenia każdą podstronę osobno. Jeśli do tej pory przygotowałeś tylko część Twojej strony mobilnej, opublikuj ją – dostosowana pod kątem mobile podstrona już zacznie korzystać z aktualizacji. O tym, jak dostosować stronę do urządzeń mobilnych, przeczytasz w artykule Czarka Ciechanowskiego.
Pracujemy nad badaniem wpływu przyjazności serwisu na pozycje w mobilnych wynikach wyszukiwania. Posiadamy dane przed aktualizacją i będziemy zbierać dane „po”. Już niedługo przedstawimy Wam, jak poradziły sobie strony responsywne oraz osobne wersje „m.”, a także jakie straty zanotowały strony nieprzyjazne urządzeniom mobilnym. Dowiecie się też, czy do zmiany przygotowani byli liderzy e-commerce w Polsce. Stay tuned!
--
Roman Bębenista, Senior SEO Specialist
0 komentarzy:
Prześlij komentarz