9 kwietnia 2015

Dodatkowe informacje o produkcie w Google Analytics

Jeden z dziennikarzy portalu otrzymał prestiżową nagrodę i z dnia na dzień jego artykuły stały się bardziej poczytne. Znana szafiarka wrzuciła na swojego Instagrama zdjęcie w rudych, zamszowych botkach, co podniosło ich sprzedaż o połowę. Ogłoszono wymagania nowej gry komputerowej i klienci zaczęli kupować komputery z 4-rdzeniowymi procesorami. Można mnożyć przykłady sytuacji, w których metadane produktu lub jednostki treści (posta na blogu, pliku do pobrania) odgrywają dużą role w analizie i optymalizacji interakcji z Twoją witryną. Na szczęście w Google Analytics możesz łatwo włączyć rozszerzone informacje o produkcie do danych, z których korzystasz na co dzień.

Masz do dyspozycji 3 sposoby dodania metadanych do informacji, które gromadzi GA.

Enhanced e-commerce
Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub wykorzystujesz moduł e-commerce do śledzenia niesprzedażowej witryny (na przykład bloga czy strony firmowej z formularzem kontaktowym), możesz uaktualnić swoje dane właśnie do wersji enhanced. W ramach tego modułu w Analytics możesz przekazywać (poza standardową kategorią produktu i ceną) także markę, wariant i wartość rabatu. Możesz te pola zagospodarować dowolnie – jeśli sprzedajesz tylko produkty własnej marki możesz w tym miejscu zobaczyć na przykład rozmiar, datę publikacji czy informację o posiłkach dla wycieczki.


Aby skorzystać z rozszerzonego modułu e-commerce musisz zaimplementować na stronie kod śledzący Universal Analytics i rozbudować go o wtyczkę ec.js. Trzeba też włączyć tę funkcję w panelu Administratora (Ustawienia e-commerce w sekcji ,,Widok”) oraz umieścić na stronie finalizacji zamówienia kod według poniższego wzoru:

ga('create', 'UA-XXXXX-Y');//id konta, obecne na każdej podstronie
ga('require', 'ec');//uruchomienie wtyczki odpowiedzialnej za enhanced e-commerce
ga('ec:addProduct', {
  'id': 'P12345',//id lub sku produktu
  'name': 'Telewizor X',//nazwa produktu
  'category': 'Telewizory 3D',//kategoria
  'brand': 'Supermarka',//marka
  'variant': '50 cali',//wariant
  'price': '4000',//cena
  'quantity': 2//ilość zakupionych produktów
});
ga('ec:setAction', 'purchase', {
  'id': 'T12345',//id transakcji
  'revenue': '3920',//przychód – kwota zapłacona przez klienta
  'tax': '80',//podatek
  'shipping': '40',//dostawa
  'coupon': 'darmowa-dostawa'    // kupon wykorzystany w koszyku
});
ga('send', 'pageview');     // odsłona, z którą przesyłane są dane e-commerce

W ramach enhanced e-commerce te same dane możesz przekazywać też na innych poziomach interakcji z produktem – jego wyświetlenia, kliknięcia czy dodania do koszyka. Więcej na ten temat przeczytasz u nas już wkrótce.
A jeśli dane, które możesz przekazywać w module e-commerce, to dla Ciebie za mało lub w ogóle nie używasz tej części Analytics, możesz wykorzystać

wymiary niestandardowe.
Są one dostępne także dla klasycznej wersji Google Analytics, ale w Universal Analytics ich implementacja będzie o wiele szybsza i łatwiejsza. 
Wystarczy ustawić wymiar w panelu Administratora, w sekcji Usługa/Niestandardowe definicje/Niestandardowe wymiary. Tworząc nowy wymiar, definiujesz jego nazwę i zakres. Analytics sam nada numer indeksu wymiaru – masz ich do dyspozycji 25.
Poza zakresem Produktu możesz wybrać poziom Sesji, Użytkownika lub Hitu. Wszystko zależy od tego, jakie informacje chcesz przesyłać z danym wymiarem – na przykład ID zalogowanego klienta można przesłać dla zakresu Użytkownik, a długość odtworzonego video dla Hitu.
Zauważ, że Analytics podaje gotowe przykłady kodów ustawiających niestandardowe wymiary – wystarczy je skopiować zgodnie ze wskazówką. Te wartości możesz także wpleść w kod e-commerce lub enhanced e-commerce i odsyłać tak, jak poniżej – razem z nazwą produktu, marką czy ceną przy dodaniu do koszyka lub zakupie. Dodatkowe informacje będą wtedy dostępne w raportach e-commerce.



Import danych
W panelu Administratora w Universal Analytics znajdziesz jeszcze jedną funkcję, pozwalającą na wzbogacenie Twoich raportów. W części usługa jest dostępna opcja Importu danych, a w niej część ,,Dane produktu”. Aby ją wykorzystać, musisz mieć zaimplementowany enhanced e-commerce. Konfiguracja importu opiera się o pliki csv i zajmie Ci tylko kilka chwil – w pierwszym kroku decydujesz, jakie dane będą przekazywane.

Po kliknięciu w ,,Zapisz” można pobrać schemat pliku, do którego należy wyeksportować informacje o produkcie z Twojej bazy danych. Nagłówki pliku .csv ( a więc pierwsze wersy kolumn w .xls) muszą być takie same jak nazwy zaimportowanych danych, a więc np. ga:productSku, ga:productVariant, ga:productBrand. W Twoim arkuszu kalkulacyjnym powinno to wyglądać tak:
Plik z wartościami możesz przesłać samodzielnie lub z pomocą programisty używając interfejsu API Google Analytics. Jeśli zdecydujesz się na tę pierwszą metodę, wystarczy wybrać ,,Zarządzaj przesyłaniem” i przeciągnąć gotowy plik. Dane będą dostępne po upływie ok. 24 godzin – możesz je przeglądać (w zależności od wybranych wymiarów) w raportach e-commerce, jako wymiary dodatkowe lub w specjalnie utworzonym raporcie niestandardowym.
Czy warto?
Przekazanie wielu dodatkowych danych produktu do Google Analytics nie zajmie wiele czasu, a pozwoli Ci znacznie poszerzyć zarówno możliwości Twoich raportów, jak perspektywę podczas analizy skuteczności sprzedaży. Informacje o kolorach, markach, autorach czy specjalnych właściwościach pomogą nie tylko w sytuacjach niezrozumiałych wzrostów lub spadków zainteresowania określonymi segmentami asortymentu. Pozwolą też na bieżąco podejmować decyzje, które produkty eksponować i promować. Na przykład, jeśli czerwone szpilki są częściej oglądane, ale czarne częściej kupowane, warto umieścić na sliderze te czerwone, a na karcie produktu zaproponować ten sam model również w czarnej wersji.

--
Ola Lisiecka, Digital Analyst


Udostępnij:

0 komentarzy: