9 października 2015

Jak korzystać z Google Tag Assistant Recordings?

Google Tag Assistant Recordings jest nową funkcją rozszerzenia Google Tag Assistant do przeglądarki Chrome. Służy do szybkiej weryfikacji wdrożenia na stronie, rozpoznaje ewentualne źródła błędów w usługach oraz umożliwia ich usunięcie. Oprócz sprawdzenia poprawności implementacji kodu śledzenia może również służyć do weryfikacji tagów w innych usługach Google, takich jak Tag Manager czy AdWords.

Poniżej przedstawiamy dlaczego warto zacząć pracować z Google Tag Assistant Recordings oraz w jaki sposób z niego korzystać.

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Assistant Recordings?
W celu weryfikacji wdrożenia najczęściej korzystamy z opcji podglądu w Tag Managerze lub raportów na żywo w Google Analytics. Obie te opcje mają jednak swoje wady.

Podczas korzystania z podglądu w Tag Managerze możemy mieć problem ze sprawdzeniem poprawności tagów, kiedy wykonywane przez nas działanie powoduje przeładowanie się strony. Natomiast śledzenie naszych działań i weryfikacja ich poprawnego zliczania w raportach na żywo w Google Analytics jest utrudnione, jeśli nasza witryna generuje bardzo duży ruch i trudno wyodrębnić z niego tylko nasze interakcje.

Google Tag Assistant Recordings rozwiązuje powyższe problemy i ma kilka dodatkowych możliwości ułatwiających jeszcze szybsze sprawdzenie poprawności implementacji kodów śledzenia oraz tagów.

Gdy nagrywanie jest włączone, Google Tag Assistant rejestruje ścieżkę użytkownika i zapisuje wszystkie interakcje na stronach, nawet jeśli nie wszystkie kroki odbywają się w domenie głównej lub są tworzone dynamicznie. Po zakończeniu nagrywania, wszystko znajduje się w raporcie zawierającym dane wygenerowane tylko przez Ciebie, nie ma w nim żadnych informacji na temat aktywności innych użytkowników. Jeśli nie możemy od razu przeanalizować raportów z nagrania, możemy je zapisać i zrobić to w dowolnym innym momencie, dzięki czemu nie musimy powtarzać poszczególnych kroków z nagrania. Gdy w narzędziu zostały wykryte jakieś błędy, możemy skonfigurować nasze usługi i zobaczyć efekty tych zmian ponownie analizując nagranie z nową konfiguracją.

Instalacja Google Tag Assistant Recordings
Jeśli nie korzystałeś wcześniej z rozszerzenia Google Tag Assistant należy je dodać do przeglądarki Chrome. Znajdziesz je na stronie: https://chrome.google.com/webstore/. Wybierz rozszerzenie Tag Assistant (by Google), a następnie „+ DODAJ DO CHROME”.


Po zainstalowaniu rozszerzenia Google Tag Assistant na pasku rozszerzeń przeglądarki Chrome pojawi się jego ikona: 


Rozpoczęcie pracy z Google Tag Assistant Recordings
Przejdź do witryny, którą chcesz śledzić. Wybierz ikonę Tag Assistant na pasku rozszerzeń, a następnie przycisk „Record”.
Od tego momentu każdy ruch na stronie jest nagrywany. Wykonaj akcje, które chcesz przetestować. Jeśli już wszystko wykonasz przejdź ponownie do Tag Assistant i kliknij „STOP”.
Narzędzie pokaże podsumowanie bieżącego nagrania: liczbę śledzonych stron oraz odpalonych tagów. Wybierz „Show Full Report”, aby przejść do interfejsu raportowania Tag Assistant Recordings.
Możemy wybrać spośród dwóch typów szczegółowych raportów. 
Raport Tag Assistant pokazuje tagi, które uruchomiły się na odwiedzonych stronach w trakcie nagrywania sesji. Oprócz wyświetlenia podstawowych informacji na temat odwiedzonych stron (adres URL, czas ładowania strony) prezentuje tagi, które zostały na niej uruchomione (wraz ze szczegółami), a także wszelkie błędy implementacji lub sugestie dotyczące ich poprawienia.
Jeśli masz dostęp do odpowiedniej usługi lub widoku na swoim koncie Analytics możesz również obejrzeć dane Google Analytics Report. Po przejściu do tej zakładki musimy wybrać interesujące nas widoki, a następnie kliknąć „OK”.
Raport Google Analytics prezentuje jak nagrane dane wyglądałyby w poszczególnych raportach dla tego widoku. Dodatkowo na samym końcu raportu widzimy sekcję Flow. Tutaj możemy zobaczyć każdą z załadowanych stron oraz działania i zdarzenia na tych stronach. Dzięki tym danym możemy szybko zidentyfikować i rozwiązać ewentualne problemy związane z niepoprawną implementacją.
Nowa funkcja rozszerzenia Google Tag Assistant z pewnością ułatwi pracę wszystkim tym, którzy podejmują decyzje marketingowe na podstawie danych Google Analytics lub zajmują się implementacją kodów i usług na stronie. 
Jeśli jeszcze nie korzystałeś z Google Tag Assistant i nowej opcji nagrywania sesji, koniecznie wypróbuj! :)

Autor:
Kamila Celeban, Junior Digital Analyst


Udostępnij:

2 komentarzy:

radaro pisze...

"jeśli nasza witryna generuje bardzo duży ruch i trudno wyodrębnić z niego tylko nasze interakcje" - to akurat może rozwiązać poprzez filtr na nasze IP w osobnym profilu w GA. Z kolei jesli mamy bardzo duży ruch wewn. to ewentualnie np poprzez wygenerowanie cookiesa i pokazywanie danego tagu tylko osobom z tym cookiesem w celu testów, później usunięcię tego cookiesa z reguły w GTM i git.
Fajny art - faktcznie fajnie rozwinął się ten tag assistant

Anonimowy pisze...

Każdy ma swoje wypróbowane sposoby działania, a takie narzędzia jak Google Tag Assistant z pewnością wyraźnie ułatwiają codzienną pracę.