Wizerunkowa kampania SEO / SEM
Przedmiot kampanii --> DOZ.pl
Celem wizerunkowej kampanii SEO / SEM było zwiększenie świadomości i rozpoznawalności marki DOZ wśród internautów oraz popularyzacja portalu doz.pl, a co za tym idzie – wzrost jego oglądalności (zwiększenie zasięgu dotarcia do grup docelowych) oraz wykreowanie wizerunku DOZ, jako największej sieci aptek w Polsce, oferującej bogatą ofertę produktów online i offline, jak również wiedzę medyczną i farmaceutyczną niezbędną pacjentom.
Na kampanię złożyły się działania SEO (rozpoczęte w marcu tego roku) oraz kampania SEM (której początek przypadł na lipiec 2008). Zarówno optymalizacja kodu źródłowego, pozycjonowanie serwisu www.doz.pl, jak i kampanie linków sponsorowanych, które go promują, prowadzone są do chwili obecnej, jednak dane zawarte w niniejszym case study obejmują okres do końca września br.
Opracowana dla DOZ strategia internetowa oparta jest przede wszystkim na search engine optimization oraz dodatkowo - serach engine marketing, jako działaniach
- optymalnych dla projektów nowych (wysoka skuteczność przy stosunkowo niskich kosztach),
- działaniach przygotowujących grunt do przyszłych kampanii prosprzedażowych.
Podjęte w ramach SEO / SEM działania to
- optymalizacja struktury i treści serwisu www.doz.pl z uwzględnieniem wymogów wyszukiwarek,
- SEO PR (redakcja i publikacja online kilkudziesięciu tekstów o tematyce medyczno – farmaceutycznej, popularyzujących strony serwisu www.doz.pl),
- emisja tekstowych linków sponsorowanych o charakterze wizerunkowym, na stronach z wynikami wyszukiwania oraz w sieci kontekstowej Google.
Uzyskane rezultaty ilustrują poniższe wykresy (prezentowane tu dane zebrano dzięki Google Analytics, Google Trends, Google Insights for Search), a także fragmenty raportów generowanych w Google Adwords, oraz informacje pochodzące z wyników badań PBI.
Odnotowano znaczący wzrost ilości wizyt na stronie… z wyników organicznych, generowanych przez zapytania zawierające hasła brandingowe.
- Dla ‘DOZ’ --> 1 286,33% więcej wizyt we wrześniu niż w lutym 2008.
- Dla ‘Dbam o Zdrowie’ --> 197,61% więcej wizyt we wrześniu niż w lutym 2008.
Zdecydowany wzrost zainteresowania (od II kw. 2008) użytkowników Google.pl, jak również ciągle rosnący (i o wiele większy w porównaniu z frazami branżowymi ‘apteka online’ czy ‘apteka on-line’) potencjał fraz ‘doz’ i ‘dbam o zdrowie’ (wskazujących bezpośrednio na markę) dowodzi, iż realizowana strategia działań reklamowych w wyszukiwarkach jest nie tylko efektywna, ale pozwala także na definiowanie bardziej ambitnych celów w przyszłości.
Serwis www.doz.pl regularnie odnotowuje coraz większą oglądalność… także generowaną przez hasła tematyczne, związane z prezentowaną na stronach portalu wiedzą (baza artykułów poświęconych różnego rodzaju schorzeniom). Dla przykładu… zapytanie ‘nadczynność tarczycy’ wygenerowało we wrześniu br. o 2 005,93% wizyt więcej niż w lutym.
Jak wynika z porównania trendów dla doz.pl i dwóch największych serwisów konkurencyjnych - domzdrowia.pl oraz cefarm24.pl, wzrost zainteresowania serwisem www.doz.pl, odnotowany w ciągu ostatnich miesięcy, nie wynika z ogólnego wzrostu zainteresowania całą branżą medyczno – farmaceutyczną. Jest to efekt działań SEO / SEM prowadzonych dla DOZ od marca br.
Wyniki działań SEO / SEM realizowanych dla marki DOZ, zostały również dostrzeżone przez źródła zewnętrzne. DOZ pojawił się w czerwcowym zestawieniu najpopularniejszych witryn komercyjnych w Polce (Megapanel PBI / Gemius) - w części dot. sklepów internetowych oraz serwisów aukcyjnych - wśród 15 największych podmiotów e-commerce. Na chwilę obecną powyższe wyniki nie odzwierciedlają jednak pełnego sukcesu, ponieważ liczba użytkowników doz.pl jest znacznie większa, niż w czerwcu.
Brandingowa kampania linków sponsorowanych, realizowana w Google dla www.doz.pl od lipca br. jako wsparcie głównych działań SEO, także odnotowuje coraz lepsze wyniki. CTR kampanii w drugim miesiącu jej trwania, tj, we wrześniu br. wynosił blisko 21%.
--
Aneta Mitko
7 komentarzy:
Je bym się przyczepił tej skuteczności w raporcie. Piszesz że kampania trwała od marca, a na Google Trends równomierny trend wzrostowy jest zauważalny już od początku roku, więc być może inne czynniki mocno wypływały na popularność strony.
Inne, znaczy jakie?
Trudno odnieść się do Twojego komentarza, bo nie znamy (i nie poznamy już :) wyników portalu w okolicznościach, gdyby doz.pl nie rozpoczął z nami współpracy.
Na dzień dzisiejszy możemy powiedzieć tyle, że cieszy nas utrzymywanie się tego trendu oraz, że DOZ nie prowadził w tym okresie żadnych działań reklamowych...
Niezaprzeczalny jest jednak wzrost ruchu z jednego z wybranych haseł - ‘nadczynność tarczycy’, które to hasło wygenerowało we wrześniu br. o 2 005,93 proc. wizyt więcej niż w lutym. Określone wskaźniki biznesowe pozostałych słów kluczowych, jak również jakości ruchu, o których niestety nie możemy mówić, wskazują na duży udział Bluerank w ogólnym sukcesie Klienta...
Pozdrawiam
Tomek O.
Nie znam się na marketingu w wyszukiwarkach w ogóle ale słyszałem, że SEM = SEO + PPC.
Pytanie: kiedy rozpoczęła się kampania PRowa DOZu?
Tak. Obecnie SEM to zarowno dzialania SEO (optymalizacja i pozycjonowanie), jak i PPC (kampanie linkow sponsorowanych). Wczesniej jednak uzywano szerokiego dzis terminu "search engine marketing" wylacznie w odniesieniu do reklamy w wyszukiwarkach. Terminologia dopiero sie zaczyna normowac... stad moga jeszcze wynikac male niescislosci i nawiazania do poprzednich przyzwyczajen.
I jeszcze druga czesc pytania...
Na kampanie wizerunkowa marki DOZ.pl zlozyly sie dzialania SEO (rozpoczete w marcu 2008) oraz dzialania PPC (realizowane od sierpnia 2008).
Jeśli się nie mylę to gdzieś ok. lipca 2008 rozpoczęła się dość duża kampania PRowa [public relations] DOZ.
http://www.goldenline.pl/forum/ehealth/414390
Chyba eksperci SEM potrafią skorelować wpływ wielu informacji prasowych na świadomość marki, ilość wyszukiwań, a także klikalność linków.
Nie podważam efektów dobrej roboty Bluerank ale warto pokazywać szerszy kontekst, szczególnie jeśli jest ważny.
Mirku,
nie nazwałbym raczej działań PR jako kampanii.
Oczywiście nie chodzi o to że nie doceniam działu PR ale ich zaangażowanie nie jest raczej okresowe a bardziej całoroczne.
Patrząc na wyniki w okresie, o którym wspominasz są widoczne dłuższe/krótsze piki jednak nie zmieniają one istotnie ogólnego trendu wzrostowego.
W omawianym casie koncentrowaliśmy się na korelacji całościowego ruchu organicznego i brandingowego. Naszym zdaniem ten wpływ jest istotny.
Patrząc w szerszym kontekście nie wyobrażam sobie tak naprawdę działań i sukcesu SEO bez współpracy/wsparcia PR (SEO PR) ;)
Prześlij komentarz