15 czerwca 2009

Google Website Optimizer dla każdego

Dzięki temu, że Google Website Optimizer jest prosty w obsłudze i darmowy, można go wykorzystywać nie tylko przy dużych projektach, gdzie koncentrujemy się na stronach docelowych i gdzie skutki poprawy konwersji liczy się w tysiącach złotych. Optymalizator witryn możemy też dowolnie wykorzystywać w małych projektach, do badania drobnych zmian – swoistej zabawy z różnymi formami przycisków, linków i treści. Oczywiście zabawa ma swój cel. Analizując skuteczność przycisków w miejscach mało ważnych biznesowo, zyskujemy doświadczenie, które może być wykorzystane tam, gdzie liczy się każdy procent konwersji.

Poniżej przedstawiamy case study z optymalizacji wybranych elementów serwisu psy.elk.pl przy wykorzystaniu narzędzia, jakim jest Google Website Optimizer.

Google Website Optimizer Case Study #1


Testowana strona --> www.psy.elk.pl/ogloszenia (lista ogłoszeń)
Cel testów --> Zwiększenie skuteczności linku „Dodaj ogłoszenie” (wzrost zainteresowania użytkowników formularzem darmowego dodawania ogłoszeń)
Liczba kombinacji --> 3
Czas trwania eksperymentu --> 8 dni
Przy liczbie użytkowników dziennie --> 750


Zainteresowanie skutecznością linku „Dodaj ogłoszenie” wypłynęło z analizy podsumowania nawigacji dla w/w strony. Według Google Analytics, spośród wszystkich użytkowników, którzy odwiedzali stronę z ogłoszeniami tylko 1,35% przechodziło na formularz dodawania ogłoszenia. Oczywiście mogło to wynikać z ogólnego zainteresowania użytkowników opcją dodawania ogłoszenia, tak czy inaczej jednak postanowiono wykorzystać aplikację Google Website Optimizer do zwiększenia tego współczynnika.


Zdefiniowano dwie dodatkowe wariacje linku dodawania ogłoszenia – buton, czyli prosty różowy przycisk (grafika) zamiast biednego linku, oraz link oryginalny pisany czcionką większą o kilka pikseli.


Kolejno: Oryginał / Button / Większa czcionka

Po kilku dniach prowadzenia eksperymentu na wyraźne prowadzenie wyszedł button (konwersja 2,35%), który okazał się prawie dwukrotnie bardziej skuteczny od oryginału (konwersja 1,25%).


Wyniki podane przez Google Website Optimizer potwierdzają statystyki z Google Analytics. Po miesiącu od pozostawienia wersji zwycięskiej, odsetek przejść na formularz dodawania ogłoszenia wzrósł z 1,35% do 2,28%.


Google Website Optimizer Case Study #2

Testowany element --> link „dodaj zdjęcie” na stronach ze zdjęciami psów
Cel testów --> Zwiększenie skuteczności linku (wzrost liczby dodawanych zdjęć)
Liczba kombinacji --> 4
Czas trwania eksperymentu --> 15 dni
Przy liczbie użytkowników dziennie --> 1000

Testowane wersje


Kolejno: Oryginalna / Kapitaliki / Button / Button szeroki

Wyniki


Podsumowanie

Jak widać, eksperymenty dotyczą tylko drobnych zmian, w których testowany był jeden przycisk i w których konwersja nie ma bezpośredniego wpływu na zyski, jednak dzięki dostępności Google Website Optimizera, nawet takie eksperymenty warto szybko i w prosty sposób przeprowadzić, a wnioski i doświadczenia zawsze się przydają.

--
Jacek Tkaczuk


Udostępnij:

2 komentarzy:

Anonimowy pisze...

a czy liczba dodanych ogłoszeń i dodanych zdjęć się zwiększyła...jeśli tak to o ile?

bo jeśli to nie było badane to bardzo marne to badanie...

na stronę formularza można i 10% ruchu skierować, ale po co jak nie dodają nic więcej?

Anonimowy pisze...

Analiza skuteczności samego formularza to już zupełnie inna kwestia i też nalezy o nią zadbać. Ale tak czy inaczej jeżeli zwiększymy zauważalność formularza jest duża szansa, że przy utrzymaniu jego skuteczności liczba konwersji się zwiększy.

W w/w przykładzie całkowita konwersja (dla działu ogłoszenia) wzrosła z około 0,78% do około 0,85%. Niestety liczba dodawanych ogłoszeń pozostała na tym samym poziomie ponieważ zmalał cały ruch w tej sekcji.