Wyszukiwanie ogłoszeń w mobilnej Europie
Raport Bluerank
Internet mobilny oraz korzystanie z wyszukiwarek za pomocą urządzeń przenośnych to tematy, które wciąż zyskują na zainteresowaniu, także ze względu na rosnącą dostępność tych urządzeń. Specjaliści od marketingu już nie twierdzą, że rewolucja mobilna rozpocznie się lada moment, gdyż wiedzą, że ona rozpoczyna się właśnie teraz. To nie domysły, lecz potwierdzony badaniami i statystykami trend przekładający się na szybki wzrost liczby urządzeń mobilnych oraz ich użytkowania w trybie online. Nawet przedstawiciele Google podkreślają, że z wyszukiwania mobilnego korzysta coraz więcej osób. Ten trend będzie się rozwijać.
Pomimo jednoznacznych wskaźników powszechnie uważa się, że sektor ogłoszeniowy nie jest obszarem, który mógłby zostać efektywnie zagospodarowany przez urządzenia mobilne. Kto kupiłby samochód lub dom wyszukując go wcześniej za pomocą smartphona? Kto zamieściłby takie ogłoszenie za pomocą iPhona? Jednak sektor ogłoszeniowy nie może być dalej obojętny wobec rynku mobilnego. Przeprowadziliśmy badanie za pomocą narzędzia do analizy słów kluczowych Google AdWords, by ustalić popularność wyszukiwań mobilnych dla markowych słów kluczowych zakwalifikowanych do sektora ogłoszeniowego (na podstawie największych, europejskich portali ogłoszeniowych).
Najważniejsze wnioski
Za pomocą narzędzia do analizy słów kluczowych Google Adwords można zweryfikować popularność wybranych wyszukiwań, segmentując je według następującego klucza: osoby używające tabletów, osoby korzystające z telefonów komórkowych bazujących na WAP oraz osoby preferujące urządzenia przenośne wyposażone w przeglądarkę z pełnym dostępem do stron internetowych (jak na przykład iPhony). Zauważyliśmy, że popularność mobilnych wyszukiwań witryn ogłoszeniowych zmienia się w całej Europie. Rynek mobilny najlepiej rozwinął się w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwajcarii i Danii. Ponad 5% wyszukiwań związanych z sektorem ogłoszeniowym jest w tych krajach generowanych przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Z drugiej strony, kraje w których współczynnik ten wynosi nie więcej niż 2% to Węgry, Słowenia, Portugalia, Finlandia i Belgia.
Ponadto, jesteśmy w stanie podzielić mobilną Europę na kraje, w których dominują smartphony oraz kraje, w których użytkownicy łącząc się z Internetem wciąż częściej używają telefonów komórkowych. Można powiedzieć, że granica układa się w tym przypadku na linii północ - południe. Po stronie zwolenników samrtphonów znajdują się: Szwecja, Norwegia, Dania, Niemcy, Wielka Brytania, Irlandia, Holandia, Belgia, Francja, Szwajcaria, Austria oraz częściowo Hiszpania. Oczywiście ta umowna granica będzie powoli przesuwać się na wschód, gdyż dalszy rozwój smartphonów jest raczej nieunikniony. Prawdopodobnie niedługo całkowicie zdominują one tradycyjne telefony komórkowe.
Mimo że popularność mobilnych wyszukiwań dla większości europejskich krajów powiązanych z rynkiem ogłoszeniowym jest całkiem pokaźna, niezbyt wiele serwisów ogłoszeniowych zostało zoptymalizowanych i dostosowanych do wymagań urządzeń przenośnych. Jeszcze mocniej dziwi fakt, iż prawie żaden nie wziął pod uwagę wytycznych obejmujących mobile SEO. Ze 164 testowanych serwisów, zaledwie 22 posiadały wdrożoną, osobną wersję lajt stworzoną stricte na potrzeby urządzeń przenośnych – to jedynie 13%. Co ciekawe, tylko jeden serwis był w pełni zoptymalizowany na potrzeby wyszukiwań mobilnych, biorąc pod uwagę takie kwestie mobile SEO, jak na przykład indeksacja i duplikacja treści.
Wzrost rynku mobilnego, w tym wyszukiwań mobilnych, jest nieuchronny. Telefony służą już nie tylko do dzwonienia, SMSowania, czy grania. Pełnią też rolę kieszonkowej wyszukiwarki, a tendencja ta będzie się pogłębiać także w sektorze ogłoszeniowym, jednak niezależnie od tego, jak zaawansowane technicznie staną się smartphony, wciąż pozostaną one urządzeniami o małych rozmiarach, a tradycyjne, zaprojektowane na rozmiar pulpitu strony internetowe, nigdy nie będą w 100% pasować do małych wyświetlaczy. Możliwe więc, że posiadanie dwóch serwisów – tradycyjnego oraz jego odpowiednika w wersji lajt, stanie się niedługo standardem, do którego wszyscy będą dążyć.
Metodologia
Badania zostały przeprowadzone dla 187 fraz – nazw serwisów ogłoszeniowych z wybranych krajów, a także tłumaczeń dla frazy „ogłoszenia”. Serwisy zostały wyselekcjonowane pod kątem największej popularności w danym kraju, na podstawie ilości użytkowników wygenerowanych za pomocą narzędzia Google AdPlanner.
Podczas analizy korzystaliśmy z danych generowanych przez narzędzie do analizy słów kluczowych Google AdWords po zastosowaniu stosownych filtrów oraz odpowiednich ustawień odnośnie kraju i języka.
--
Redakcja
0 komentarzy:
Prześlij komentarz