Analiza ścieżek konwersji - nowe możliwości Google Analytics
Analiza ścieżki konwersji, czyli sekwencji wizyt internauty, który ostatecznie wykonał pożądaną akcję w serwisie, to jedna z najważniejszych, nowych funkcji Google Analytics. Przykładowa ścieżka konwersji może wyglądać np. tak:
Poza podstawowymi informacjami możemy również uzyskać dużą ilość bardziej szczegółowych danych o zachowaniu potencjalnych klientów. Na przykład, jako agencję SEM, zainteresują nas poszczególne wyrażenia wpisywane przez internautę w wyszukiwarkę. Przykładowa ścieżka konwersji przedstawiająca wejścia z wyszukiwarek może więc wyglądać w następujący sposób:
(przykładowe dane oparte na realnym zachowaniu internautów w serwisie jednego z naszych klientów)
Będąc certyfikowanym konsultantem Google Analytics, mieliśmy możliwość zapoznać się z nowymi raportami jako jedni z pierwszych, korzystając z przywileju uruchomienia tej funkcji na wybranych kontach naszych klientów. Raporty te przynoszą bardzo wiele ciekawych informacji, których uzyskanie za pomocą Google Analytics wymagało do tej pory raczej zaawansowanych prac i konfiguracji - także od strony technicznej. Mamy nadzieję, że nowe funkcje będą niedługo dostępne poprzez API i będzie je można wdrożyć w aplikacje analityczne, takie jak na przykład BlueStat.
Dwie najważniejsze korzyści płynące z nowych raportów GA to:
- lepsze zrozumienie sekwencji wizyt i udziałów poszczególnych źródeł ruchu w procesie decyzyjnym prowadzącym do konwersji,
- możliwość obliczenia wartości sprzedaży przypadającej na każde źródło ruchu lub kampanię, wynikającej z uczestnictwa danego kanału w ścieżce konwersji.
Wbrew pozorom, wyniki uzyskane za pomocą nowych raportów Google Analytics mogą istotnie różnić się od tego, co można zobaczyć w standardowej konfiguracji narzędzia, która przypisuje wartości konwersji ostatniej wizycie użytkownika (poza małymi wyjątkami), kompletnie ignorując wizyty wcześniejsze. Pomiar wartości źródeł ruchu w ścieżkach konwersji, które nie zakończyły się bezpośrednią konwersją (inaczej mówiąc - wszystkie wizyty poza ostatnią), wymaga przyjęcia założeń i zbudowania modelu przypisania konwersji (ang. 'conversion attribution'). O tym już niebawem - w kolejnym artykule na ten temat :-)
--
Maciej Gałecki
0 komentarzy:
Prześlij komentarz