28 września 2011

SEO, a nowa treść (fresh site bonus)

Dla specjalistów SEO nie jest żadną tajemnicą, jak istotne jest pojawianie się nowej i unikalnej treści dla potrzeb pozycjonowania witryny. Wyszukiwarki promują serwisy, które są codziennie zasilane świeżym kontentem. Lepiej oceniają też te, na których regularnie pojawiają się nowe treści i podstrony (tzw. fresh site bonus). Choć wszyscy w branży zdają się to wiedzieć, postanowiliśmy sprawdzić , w jakim stopniu jest to prawda.  Jeszcze ciekawsze zdaje się być zagadnienie – co dzieje się ze starszymi treściami, wciąż obecnymi w serwisie? W jaki sposób są one postrzegane przez wyszukiwarkę?

Poniżej prezentujemy dane, które otrzymaliśmy poprzez analizę źródeł ruchu oraz stron docelowych zaprzyjaźnionego serwisu – www.morusek.pl Jest to portal ogłoszeniowy (tematyka - zwierzęta), na którym codziennie przybywa co najmniej 100 nowych ogłoszeń. Tego typu serwis jest więc, z powodu bardzo dużej rotacji  danych, idealnym miejscem do badania zachowań Google. Starsze ogłoszenia nie są usuwane, a jedynie archiwizowane i cały czas dostępne dla robotów wyszukiwarki.

Cykl życia landing page

Pierwszym fenomenem, jaki zaskoczył nas podczas obserwacji witryn zawierających oferty i ogłoszenia w perspektywie dłuższego czasu, jest zjawisko, które możemy nazwać cyklem życia strony docelowej. Każde umieszczone w serwisie ogłoszenie jest na początku wsparte znacznym zastrzykiem zainteresowania internautów. Świeżo opublikowana strona szybko osiąga wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, co przekłada się na ilość ruchu z organicznych wyników wyszukiwania oraz popularność danego ogłoszenia. Jednak po okresie około 1 – 2 tygodni, popularność ogłoszenia drastycznie spada, jego landing page generuje mniej więcej 10 – 15% początkowego ruchu.

Przykład można zobaczyć poniżej

Wykres pokazuje sumę ruchu pochodzącego z wyszukiwarki dla 333 podstron powstałych pod koniec maja 2011.


Jak widać, w maju, gdy ogłoszenia były najświeższe, poziom ruchu z Google osiąga swoje maksimum, ale szybko, praktycznie już po jednym / dwóch tygodniach spada do kilkunastu procent maksymalnej wartości.

Istotny jest fakt, że wspomniane zjawisko w niezwykle zbliżonym zakresie, można zauważyć w obrębie całego serwisu, niezależnie od tego, jakie wybierzemy daty i strony docelowe. W każdym przypadku poziom ruchu najpierw jest wysoki, a później spada do 10 – 15 % swojej maksymalnej wartości.

Na tym przykładzie można więc zaobserwować, że świeża treść jest faktycznie promowana przez wyszukiwarkę.  Nowe podstrony szybko pojawiały się w SERP`ach generując wysoki poziom ruchu. Kiedy ogłoszenia traciły na świeżości, ruch zaczynał spadać. 

Wiek treści w kontekście ruchu organicznego

Niezależnie jakie strony docelowe wybierzemy do analizy, niektóre z nich generują ruch nawet po kilku miesiącach od publikacji ogłoszenia. Zakres tego ruchu nie jest oczywiście zbyt duży, bo to zaledwie jedna dziesiąta początkowej mocy, jednak jeśli serwis zawiera tysiące tego typu podstron, suma wygenerowanego w ten sposób ruchu ma już sporą wartość w kontekście odwiedzin z wyszukiwarki.
 
Poniżej prezentujemy przeciętną liczbę wizyt z organicznych wyników wyszukiwania dla podstron konkretnego ogłoszenia, w odniesieniu do wieku podstrony. Wykres prezentuje dane dla 2000 ogłoszeń.

Na wykresie po raz kolejny możemy zaobserwować, że największą skuteczność mają najświeższe ogłoszenia. Dla ogłoszeń starszych niż 70 dni poziom ruchu jest dużo gorszy. Jednak, co ciekawe, strony docelowe młodsze niż 2 miesiące, generują tylko 1/3 całego ruchu w serwisie. Pozostała część to wynik witryn starszych niż 8 tygodni. Co jeszcze ciekawsze, za ruch w serwisie odpowiedzialne są także strony docelowe funkcjonujące w nim ponad 12 miesięcy.

Podobne wnioski można wysnuć patrząc na poniższą grafikę. Pokazuje ona procent stron ogłoszeń, które przynoszą przynajmniej jedną wizytę w miesiącu, w odniesieniu do ich wieku.

Spośród najnowszych stron około 40 – 50% przynosi przynajmniej jedną wizytę z Google. Tak więc na każde 2 opublikowane ogłoszenia jedno wybija się w Google na tyle, żeby przynieść ruch. Im starsza jest strona, tym mniejsza jest jej skuteczność. Jednak nawet wśród ogłoszeń umieszczonych w serwisie ponad rok temu, prawie 20% z nich wciąż pojawia się w SERP`ach, przynosząc serwisowi nowych użytkowników.

Dzięki powyższej analizie możemy stwierdzić, że świeża treść faktycznie jest bardzo istotna z punktu widzenia SEO, więc zjawisko nazwane ‘fresh site bonus’ występuje. Google chętnie promuje nowe podstrony w serwisie, pozwalając im na przyciągnięcie dużej liczby użytkowników. Z drugiej strony, przyznawany na początku bonus nie zawsze znika. Dla części stron możliwe jest utrzymanie wysokich pozycji, nawet jeżeli ich treści nie są wystarczająco nowe. Jak widać, ruch mogą przynosić strony (bądź co bądź tymczasowe) stworzone kilkanaście miesięcy temu.

--
Redakcja


Udostępnij:

3 komentarzy:

Bartłomiej Małysz pisze...

Google z pewnością promuje nowe wpisy. Co do tego nie mam wątpliwości, gdyż sam jeśli czegoś szukam to preferuję aktualne informacje. To chyba logiczne. Aczkolwiek, uważam, że Fresh site bonus na stronach z ogłoszeniami mógł wynik z tytułu promowania ich przez jakiś czas na stronie głównej serwisu. Jeśli nowo dodane ogłoszenie znajdzie się na stronie głównej serwisu to automatycznie uzyskuje większą moc z tytułu linka ze strony głównej. To logiczne. Po jakimś czasie inne ogłoszenia wypierają nasze ogłoszenie na xx stronę i wówczas nie otrzymuje ona już "tej mocy", gdyż jest na n-tej podstronie. Wiadomo, że strona główna zazwyczaj przekazuje najwięcej mocy.

Anonimowy pisze...

Zastanawiam się nad tym: zostało utworzone wtedy 333 podstron, po FSB, ranking spadł.... - czy kiedy (każda, lub konkretna) z nich zostałaby poprawiona, zredagowana - to nie uzyskałaby swej bonusowej mocy, lub zwyczajnie lepszego rankingu, że jest nowa (świeża)?


Proszę o komentarz.

Jacek pisze...

Myślę, że po zmianie tekstu czy daty w ogłoszeniu, ruch nie wróci do pierwotnego poziomu. FSB w przypadku serwisu ogłoszeniowego nie jest związany tylko z treścią, ale też (czy może przede wszystkim) z liczbą i jakością linków wewnętrznych. Nowsze ogłoszenie ma lepsze linki niż starsze - pojawia się na większej liczbie kategorii, podkategorii, regionów czy 'podobnych ogłoszeń' na stronach samych ogłoszeń.