Coraz częściej spotykam się z sytuacją, w której firmy chcą realizować działania content marketingu, jednak nie do końca rozumieją, na czym one polegają. Panuje powszechne przekonanie, iż działania te opierają się na publikowaniu dużej ilości płatnych artykułów w serwisach zewnętrznych, co z kolei ma wpływać na zwiększenie rozpoznawalności brandu i przekładać się na wzrost dochodów. Zbyt mała znajomość tematu sprawia, że osoby zainteresowane CM nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo rozbudowane są takie działania.
Czym tak naprawdę jest content marketing?
Najprościej mówiąc, content marketing to zaawansowana strategia rozpoczynająca się na etapie planowania i tworzenia angażującej odbiorcę treści, np. w postaci artykułów, e-booków, filmów video czy też infografik. Nie mówię tu o reklamach, a o wartościowej - z punktu widzenia internauty - informacji, której poszukuje on w Sieci. Dzięki odpowiedzi na potrzeby potencjalnych klientów jesteśmy w stanie osiągnąć o wiele lepsze rezultaty niż w przypadku agresywnych reklam, zarzucania użytkowników pop-upami i wysyłki dziesiątek maili każdego miesiąca.
Content marketing to nic innego jak strategia polegająca na budowaniu naszej obecności w Sieci w taki sposób, aby to użytkownicy sami trafili na nasze treści, a następnie zapoznali się z naszą oferta i traktowali jak specjalistów w swojej dziedzinie.
Content marketing a SEO
Stworzenie interesującej, a przede wszystkim angażującej, treści - niezależnie czy to w postaci artykułu, czy w bardziej rozbudowanej formie - daje również możliwość pozyskania wielu wartościowych linków. To z kolei - jak wiemy - jest integralną częścią działań SEO i ma pozytywny wpływ na nasz ranking w naturalnych wynikach wyszukiwania.
„Po linku do banku”, czyli wydany przez nas w 2008 roku raport o SEO i SEM w polskiej bankowości, wygenerował 51 linków z 21 unikalnych domen.
Wzmianki o raporcie pojawiły się między innymi w takich serwisach, jak: interaktywnie.com oraz di.com.pl. Opublikowany natomiast niedawno raport IAB
http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/przewodnik-content-marketingu/ na temat content marketingu, doczekał się już wielu wzmianek w Sieci, w takich serwisach jak
mensis.pl,
o-m.pl czy też
digitalmarketing.netsprint.eu oraz w tej chwili na blogu
bluerank.blogspot.com :) Oprócz korzyści w postaci odnośników do Waszego serwisu, dzięki dobremu contentowi zyskuje się także coś znacznie ważniejszego - budujecie zaufanie internautów do swojej marki / firmy. Udowadniacie, że jesteście specjalistami w danej dziedzinie, co jeszcze bardziej uwiarygodnia Was w oczach potencjalnych klientów.
Nastaw się na ciężką pracę
No właśnie! Zaplanowanie, a następnie przygotowanie wartościowych treści to często nie lada wyzwanie. Niekiedy będzie to wymagało dużego nakładu finansowego lub zaangażowania czasowego. Przygotowanie materiałów, a następnie ich opracowanie w postaci np. raportu to kilkadziesiąt lub nawet więcej godzin pracy. Stworzenie infografiki czy też filmu video również nie trwa dwa dni. Niestety, nikt nie mówił, że będzie łatwo. Możecie być jednak pewni, że tego typu działania będą procentowały jeszcze przez długi czas. Materiały te nigdy nie znikną z Internetu, a z czasem mogą tylko zyskiwać na popularności.
Treść to nie wszystko – liczy się także zasięg!
Niekiedy stworzenie wartościowej treści nie gwarantuje 100% sukcesu. To możliwość szybkiego dzielenia się i dotarcia z Waszym contentem do odpowiedniej grupy odbiorców jest tu najistotniejszym elementem. Nie wystarczy, że opublikujecie w swoim serwisie raport na temat reprezentowanej branży czy będziecie autorami webinaru, który zobaczą jedynie wasi znajomi. Konieczne jest, aby już od samego początku, jeszcze przed przygotowaniem treści, wyszukać i sporządzić listę miejsc, w których możecie się pokazać oraz osób, które mogą Wam w tym pomóc.
Bardzo częstym działaniem jest również współtworzenie treści w kilka osób / firm, które sumarycznie mogą osiągnąć większy zasięg. Przykładem może być
raport Bluepaper na temat polskich porównywarek cen, który napisaliśmy pod patronatem IAB. Już na starcie zyskaliśmy dodatkowy zasięg poprzez artykuł w serwisie iab.org.pl oraz newsy w mediach społecznościowych.
• sieci CM i kontekstowe,
• fora internetowe,
• social media,
• portale tematyczne i eksperckie,
• e-mailing,
• wyszukiwarki internetowe,
• blogi.
Na temat content marketingu, strategii działań i promowaniu treści można by pisać bardzo wiele. Dlatego też zagadnienia te zostaną poruszone szerzej na naszym blogu w kolejnych artykułach.
Realizuje kampanie search engine optimization, m.in. dla firm z branży budowlanej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, finansowej, jak i marek z sektora e-commerce. Absolwent Politechniki Poznańskiej.
Masz pytania? Napisz m.rzetecki[at]bluerank.pl
0 komentarzy:
Prześlij komentarz