12 września 2012

Google Analytics na potrzeby SEO, czyli raporty szyte na miarę

Specjaliści SEO lubią trzymać rękę na pulsie, co może oznaczać niemal codzienne wizyty w raportach Google Analytics. Dziś doradzimy, jak uczynić codzienną kontrolę metryk lekką, łatwą i przyjemną.

Raporty niestandardowe pozwalają na dostosowanie wskaźników do swoich potrzeb i, co za tym idzie, zmniejszenie ilości kliknięć w codziennej nawigacji. Jako przykład proponujemy kilka niestandardowych raportów, które zawierają metryki kluczowe dla SEO .

Raport odnośnie ruchu organic

Klikając Raporty Niestandardowe w interfejsie Google Analytics, tworzymy raport zawierający interesujące nas metryki. W tym przypadku przede wszystkim będą to dane dotyczące samego użytkownika, jego wizyty (engagement) oraz konwersji / transakcji w kontekście słów kluczowych i źródeł ruchu.

Dla przejrzystości, proponujemy stworzyć dwie oddzielne karty raportu dla następujących wymiarów:
•    Źródło
•    Słowo kluczowe



Zestaw danych w obu kartach proponujemy następujący:



W przypadku e-commerce, współczynnikiem konwersji powinien być Współczynnik konwersji e-commerce, można też dodać współczynniki konwersji innych celów.

W raporcie należy zdefiniować filtr ruchu organic:



Strony docelowe

Powyższy raport można wzbogacić o kartę Strony docelowe, które interesują nas przede wszystkim w kontekście słów kluczowych. Wybieramy więc oba wymiary. Przy więcej, niż jednym z nich warto zdefiniować typ karty jako Tabela kartotekowa. Pozwoli to na automatyczne wyświetlenie wszystkich wymiarów.


Niebrandowe słowa kluczowe

W SEO zazwyczaj interesują nas słowa niezwiązane z nazwą serwisu, którego strony pozycjonujemy. Raport obejmujący tylko takie słowa uzyskujemy wprowadzając dodatkowy filtr:

Teraz wystarczy wybrać opcję Skrót z menu nawigacji strony. W ten sposób nasze raporty będą dostępne z zakładki Strona Główna w menu Skróty za pomocą jednego kliknięcia. Voilá!

--
Florian Pertynski, Web Analyst w Bluerank


Udostępnij:

2 komentarzy:

furas pisze...

Dotąd nie korzystałem z raportów niestandarowych więc nie od razu skojarzyłem, że w przypadku pierwszych dwóch kart należy w polu "Analizy wymiarów" ustawić odpowiednio "źródło" i "słowo kluczowe". Chyba z lenistwa bardziej opierałem swoje działania na obrazkach niż na tekstach. Dlatego proponowałbym dodać (dla leniwych) jeden obrazek więcej :) i będzie już całkiem przyjemny i zrozumiały opis.

bluerank pisze...

Zgodnie z sugestią dodaliśmy obrazek. Dzięki za radę. Mamy nadzieję, że wszystko jest teraz jeszcze bardziej przejrzyste.