Raportowanie pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania Google
jest obarczone pewnym błędem, który spowodowany jest tym, że wyniki
wyszukiwania mogą być różne w zależności od kilku czynników. W niniejszym
artykule zobaczycie, jak pozycje danego serwisu mogą się różnić, oraz jak można uzyskać
bardziej szczegółowe dane na ten temat.
Czy wyniki
wyszukiwania w Google są zawsze jednakowe?
Każda osoba może otworzyć przeglądarkę, wpisać adres
www.google.pl
i sprawdzić pozycję strony. Wyniki wyszukiwania dla dwóch osób
wyszukujących tę samą frazę w tym samym momencie, mogą się jednak różnić. W
celu zobrazowania tego zjawiska, przeprowadźmy test.
W poniższym przykładzie wykorzystujemy przeglądarkę Chrome (założenie:
jesteśmy zalogowani w Google,
lokalizacja automatyczna - w naszym przypadku Łódź). Szukamy frazy: „wiadomości”.
|
Wyniki wyszukiwania bez określonej lokalizacji |
|
Wyniki wyszukiwania z określoną lokalizacją - Łódź |
Jak widać na powyższych zrzutach, lokalizacja może mieć znaczenie.
Druga ilustracja pokazuje, że to właśnie określenie lokalizacji wpłynęło na zaprezentowanie
nam stron z wiadomościami z miasta Łodzi.
Lokalizacja nie jest jednak jedynym czynnikiem, który może
powodować różnice w wynikach wyszukiwania. Mogą to być także na przykład:
Interfejs polski:
Poniżej kolejny przykład zrzutów ekranu wyników wyszukiwania
dla tego samego zapytania - z polskim oraz angielskim językiem
interfejsu. Oba wyszukania zostały wykonane jako zalogowany użytkownik, z
określoną lokalizacją - Łódź.
Jak widać na powyższych zrzutach ekranów,
różnice nie są wielkie, lecz zauważalne. Niezmiennie na pierwszym miejscu
znajduje się
Paradyz.com, ale już na przykład strona
Keramikos.pl straciła pozycję w top 5 podczas wyszukania z angielskim
interfejsem, na rzecz strony Opoczno.eu
- na minimalne różnice, nawet przy jednakowych
ustawieniach trzech wcześniejszych elementów, może mieć również wpływ
wykorzystanie przez wyszukiwarkę różnych tzw. Data Center (Centrum danych
Google).
Istnieje zatem możliwość, że dwie osoby, wyszukujące w
tym samym momencie tę samą frazę, otrzymają różne wyniki wyszukiwania. Jeśli
istnieje potrzeba raportowania pozycji w wyszukiwarce, należy postarać się o
wyniki najbardziej uniwersalne.
Aby uzyskać takie wyniki, należy korzystać z wyszukiwarki
jako niezalogowany użytkownik, w trybie Incognito (w przypadku przeglądarki
Chrome), bez konkretnego określenia lokalizacji (miasta). Jeśli rankingi
sprawdzane są automatycznie, przez oprogramowanie (BTW wykorzystywanie takich
narzędzi jest niezgodne z regulaminem wyszukiwarki), należy zgłębić ustawienia
danego narzędzia i narzucić mu takie, które zagwarantują najbardziej poprawne
wyniki.
Czy można uzyskać
dokładniejsze informacje o pozycjach?
Skoro wyniki mogą się różnić, to czy jest możliwość
określenia bardziej dokładnych informacji na temat pozycji serwisu w
wyszukiwarce? Odpowiedzią na to pytanie są
Narzędzia dla Webmasterów Google, w
których mamy możliwość zagłębić się w raport pozycji dla fraz generujących ruch
organiczny w badanym serwisie.
Przy okazji sprawdzania danych w GWT, możemy również
sprawdzić, czy pozycje w Narzędziach dla Webmasterów pokrywają się z tym, co
widzimy, korzystając z wyszukiwarki. Interesujące nas dane znajdują się w
dziale Ruch --> Wyszukiwane hasła.
Narzędzie to posiada również rozbudowane możliwości filtrowana danych, które
pozwalają zawęzić raport do interesującej nas części.
|
Domyślne ustawienia pokazują łączne statystyki dla wszystkich typów wyszukiwania |
W sekcji
Szukaj
dostępne są filtry: Grafika (wyszukiwanie grafik), Sieć, Urządzenia przenośne (smartphony,
tablety), Wideo (wyszukiwanie filmów). Można wykorzystać również filtr
Zapytania „zawierające” / „nie
zawierające” do wyfiltrowania danego słowa kluczowego. Istnieje również
możliwość filtrowania danych na podstawie lokalizacji oraz wyłączenia z
raportu fraz, które generują niewielki ruch (mniejszy, niż 10 wyświetleń lub
kliknięć).
W powyższej tabeli ukazującej frazy, które wygenerowały ruch organiczny, znajdziemy dane takie, jak:
- Wyświetlenia – jest to
liczba wyświetleń serwisu w wynikach wyszukiwania.
- Kliknięcia – jest to liczba
kliknięć w link do Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania.
- CTR (współczynnik
klikalności) – jest to odsetek wyświetleń serwisu w wynikach wyszukiwania,
które zostały kliknięte przez użytkowników.
- Średnia pozycja –
jest to średnia pozycja serwisu na stronie wyników wyszukiwania danej frazy.
- Kolumny „Zmień” – wartości
te pokazują procentowe wzrosty i spadki w wartości względem poprzedniego
okresu. Informacje
o zmianach są widoczne maksymalnie dla ostatnich 30 dni.
Wybierając jedną z fraz, możemy przejść do raportu, w
którym zobaczymy, jakie podstrony serwisu występują w wynikach wyszukiwania po
danej frazie. Możemy też zobaczyć pozycje, na których pojawia się dana
fraza.
Poniżej zrzut ekranu dla „przykładowej frazy”
Na powyższym zrzucie ekranu
widać na przykład, jak często dane podstrony pojawiają się w wynikach wyszukiwania po
„przykładowej frazie” oraz ile wynoszą liczby kliknięć.
W dolnej części tej strony
znajdziemy informacje na temat tego, na których miejscach w wynikach
wyszukiwania znajduje się nasza strona.
Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie stwierdzić,
która pozycja generowała największą liczbę wejść na stronę. Co więcej,
informacje te mogą potwierdzić pozycje, które widzimy w wynikach wyszukiwania,
sprawdzając pozycje serwisu "ręcznie". Poniżej znajduje się zrzut ekranu bez
wykorzystania żadnych filtrów.
Według danych powyższego raportu, serwis pojawia się najczęściej (35 000 wyświetleń) na pozycjach od 6 do 10. Drugim najczęstszym miejscem jest pozycja 3, na której w ostatnich
30 dniach serwis pojawił się 6500 razy, z czego wyniknęło 900 kliknięć, co
oznacza CTR na poziomie 14%. W raporcie widać również, że strona pojawiała się
też na miejscu 1 (170 wyświetleń, 35 kliknięć), gdzie CTR wynosił 21%.
Aby określić filtry, w celu
uzyskania bardziej zawężonych danych, musimy cofnąć się do ogólnego raportu.
Poniżej znajduje się zrzut pozycji dla „przykładowej frazy” w filtrze „Sieć”,
Lokalizacja Polska.
Jak widać, dane nieco się
różnią. CTR na pozycji 1 jest większy o 2%, natomiast na pozycji 4 niższy o 2%.
Liczby wyświetleń i kliknięć również są nieco odmienne. Korzystając z filtrów
możemy określić, jak często nasz serwis wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania
w konkretnych typach wyników wyszukiwania (sieć, grafiki, wideo) oraz na
urządzeniach mobilnych.
Wnioski
Raportowanie pozycji jest dobrym
uzupełnieniem raportu ruchu. Ważne jest również, by aktywność ta była
usystematyzowana oraz aby wszystkie raporty były sprawdzane w możliwie
najbardziej uniwersalnej formie. Informacje na temat wzrostów lub spadków są
jedną z wytycznych do planowania aktywności, lecz nie powinno się zaprzestawać
analizy na poziomie pozycji serwisu. Należy pamiętać, że użytkownicy wyszukują
w różny sposób, na różnych urządzeniach oraz w różnych lokalizacjach.
Informacje, które można znaleźć w Narzędziach dla Webmasterów Google pozwalają
analizować pozycje dokładniej i efektywniej, a dane tam się znajdujące mogą
wiele powiedzieć o użytkownikach oraz o różnorodności sposobów wyświetlania się
naszego serwisu w wynikach wyszukiwania.
1 komentarzy:
Świetny Artykuł :) Bardzo Mi pomogłeś , wybrałem Piwika
Prześlij komentarz