Lepsze zarządzanie danymi w Google Analytics dzięki grupowaniu treści
Jeżeli prowadzisz stronę internetową i badasz zachowanie Twoich użytkowników za pomocą Google Analytics, z pewnością nieraz potrzebowałeś danych dotyczących nie całej witryny, ale jej określonych segmentów. Skuteczność sprzedażowa karty produktu a strony kategorii w sklepie internetowym, poszczególne tagi bloga – warto wiedzieć, który typ podstron najbardziej wpływa na realizację celów. Google Analytics wyszedł tej potrzebie naprzeciw, wprowadzając funkcjonalność grupowania treści.
Co to jest grupowanie treści i komu się przyda?
Odpowiedź jest prosta – grupowanie treści to narzędzie pozwalające na tworzenie zbiorów danych w naszym koncie Google Analytics. Jest warte zastosowania dla każdej witryny, która posiada zróżnicowany content - umożliwia bowiem przyporządkowanie poszczególnych typów stron do grup, które można następnie analizować osobno lub zestawiać i porównywać ze sobą.
Przykład 1 – ocena skuteczności poszczególnych grup treści
Chcemy przeanalizować zawartość bloga kulinarnego i ocenić, które posty najbardziej interesują czytelników. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli zdecydować, jakiej tematyki powinno być najwięcej. Badanie odsłon poszczególnych postów lub interakcji dla każdego z nich w postaci komentarzy czy udostępnień w social media zajęłoby mnóstwo czasu. Zamiast tego możemy wydzielić grupy treści odpowiadające poszczególnym etykietom.
Poniżej widzimy wybrane wskaźniki dla uprzednio zdefiniowanych grup treści, widoczne w raporcie Zachowanie/Zawartość witryny/Wszystkie strony. Jak widać, sezon na lody jeszcze w pełni nie nadszedł – ale to z pewnością tylko kwestia czasu :)
Przykład 2 – zestawienie różnych grup
Biuro podróży ma na stronie wiele opcji filtrowania zawartości strony. Ich wyodrębnienie w grupowaniu treści pozwala na wyciągnięcie dodatkowych wniosków na temat użytkowników. W przykładzie poniżej, widzimy jak dla poszczególnych destynacji rozkładają się preferencje na temat sposobu dojazdu.
Aż 40% wyjeżdżających do Francji jest zainteresowana przejazdem autokarem – inaczej, niż w przypadku innych krajów, gdzie przeważa samolot.
Z kolei Włochy to jedyny kierunek wyjazdu, dla którego wybór autokaru jest dominujący – warto zestawić tę informację z ilością dostępnych ofert dla tego kraju i ich poziomem cenowym.
Poniższa tabela pokazuje z kolei relację typu wycieczki (Wypoczynek/Objazd) do preferowanej klasy hotelu. W zależności od rodzaju wyjazdu, preferencje rozkładają się inaczej – dla wypoczynku ilość ,,gwiazdek” jest bardziej kluczowym parametrem. To o tyle logiczny wniosek, że podczas wycieczek objazdowych nie nocujemy długo w jednym miejscu.
Dzięki grupowaniu treści możemy także wyciągnąć ciekawe wnioski z zestawienia Kraje-Gwiazdki hotelowe. Dla Włoch przeważają wartości 0, co wraz z dominacją Sposobu dojazdu: Autokar, wskazuje na popularność tanich wycieczek do tego kraju.
W przypadku większości destynacji można zaobserwować następującą prawidłowość: im wyższy standard hotelu, tym mniejsza ilość filtrujących go użytkowników. Ta reguła nie działa jednak dla krajów kojarzonych jako egzotyczne i niezbyt często wybierane jako miejsce urlopu. Należy do nich Wietnam, w którym duża ilość potencjalnych turystów decyduje się na większą ilość ,,gwiazdek”.
Jak wyodrębnić grupy treści w koncie Analytics?
Grupowanie treści jest dostępne w karcie Administrator, którą znajdziesz w górnym menu. Masz do dyspozycji 5 grup, a do każdej z nich da się przyporządkować dowolną ilość elementów.
Można to zrobić na 3 sposoby:
1. Poprzez kody śledzące
Na każdej podstronie, którą chcemy zaklasyfikować do danej grupy, musimy zmodyfikować kod śledzący. Zmienia się indeks oraz nazwa grupy.
Przykład 3 – kod śledzący dla Google Analytics i Universal Analytics
Dla Tart i tortów na blogu będzie to odpowiednio:
analytics.js: ga(‚set’, ‚contentGroup1′, ‚Tarty i torty’);
lub
ga.js: _gaq.push(['_setPageGroup', '1', ' Tarty i torty’]);
UWAGA! Do każdej grupy może być przypisany tylko jeden indeks.
2. Poprzez wyodrębnienie
Ta metoda pozwala na identyfikację i wyodrębnienie adresów URL dla danej grupy za pomocą wyrażeń regularnych.
Przykład 4 – wyrażenie regularne
Wyobraź sobie sklep internetowy z asortymentem RTV i AGD, czyli o bardzo rozbudowanej mapie kategorii. Grupowanie treści dla niego mogłoby wyglądać tak:
Ciąg znaków w nawiasie zostanie automatycznie grupą treści. Korzystając z tej metody definiowania grup, możemy rozpatrywać nie tylko URL, ale też tytuł strony czy nazwę ekranu aplikacji.
3. Poprzez zdefiniowane reguły
Podobnie jak w metodzie 2., możemy wyodrębniać grupy w stosunku do adresu strony, tytułu lub nazwy ekranu. Robimy to jednak za pomocą reguł precyzujących wyniki, znanych chociażby z raportów niestandardowych.
Przykład 5 – definiowanie reguł dla grup treści
Gdybyśmy chcieli uzyskać podobny efekt, jak powyżej, musielibyśmy stworzyć reguły dla każdej podkategorii w segmencie AGD. Oczywiście tworzymy je jednak tylko dla tych grup, które chcemy analizować.
Zatem:
Wszystkie z opisanych metod mają swoje wady i zalety:
• metoda 1: pozwala na szybkie reagowanie w razie zmian treści strony, które wpływają na grupowanie ALE wymaga współpracy z programistą lub osobą zajmującą się kodem strony;
• metoda 2: umożliwia szybkie zdefiniowanie potrzebnych grup ALE wymaga znajomości mapy URL naszej strony i wyrażeń regularnych;
• metoda 3: jest zdecydowanie najprostsza ALE wymaga mnóstwa czasu jeśli chcesz utworzyć wiele grup.
O czym jeszcze warto pamiętać?
• Grupowanie nie będzie dotyczyło danych historycznych – jeśli więc wybierzesz raport także za okres wcześniejszy, niż ustawienie grup, zobaczysz część z nich z etykietą (not set).
• Każda podstrona może być tylko w jednej grupie. Znaczenia ma kolejność definiowania grup – w menu możesz je dowolnie przesuwać.
• Możesz zastosować wszystkie trzy metody grupowania, ale Google Analytics będzie je rozpatrywać w ustalonej kolejności: kod śledzący -> wyodrębnienie -> reguły
Logiczne uporządkowanie danych to nie tylko lepsze dopasowanie Google Analytics do potrzeb Twojej strony, ułatwiające analizę i interpretację danych. To przede wszystkim kolejny krok do poznania Twoich użytkowników, który powinien zaowocować konkretnym planem optymalizacji wyglądu, funkcjonalności i/lub zarządzania contentem. Mam nadzieję, że dzięki grupowaniu treści te działania będą dla Ciebie i łatwiejsze, i bardziej skuteczne.
--
Ola Lisiecka, Junior Digital Analyst, Bluerank
2 komentarzy:
A co jeśli w Grupowaniu treści pojawia się "not set" w danych aktualnych gdzie była już wprowadzone grupowanie, czy to jakiś błąd w tworzeniu grupowania?
Jeśli wybrany dla raportu okres jest właściwy, tj. nie obejmuje czasu przed wdrożeniem grupowania treści, to najpewniej jest to po prostu grupa URL, dla których nie ma zastosowania żadna z reguł zastosowana w zgrupowaniu. To niekoniecznie musi być błąd - jeśli np. dzielimy strony sklepu wg kategorii, to do (not set) ,,wpadnie" chociażby strona główna. Jeśli Ciebie ta sytuacja nie dotyczy, czyli reguły powinny pokryć 100% urli, to upewnij się, że się np. wzajemnie nie wykluczają (kolejność ma znaczenie).
Żeby zweryfikować, co jest klasyfikowane jako (not set), nałóż na raport z grupowaniem treści drugi wymiar ,,Strona".
Powodzenia!:)
Prześlij komentarz