2 czerwca 2015

Funkcja User Id – poznaj lepiej zachowania swoich użytkowników!

Funkcja User Id

Rozważmy sytuację, w której użytkownik po raz pierwszy zapoznaje się z ofertą sklepu korzystając ze smartfona. Tego samego dnia wieczorem, dokonuje zakupu na laptopie, a tydzień później powraca do naszej witryny korzystając z tabletu. Google Analytics potraktuje naszego (jednego) użytkownika, jako trzech unikalnych. Mimo, że działań dokonała jedna osoba, zinterpretuje je, jako trzy niezależne od siebie punkty w czasie. Możemy, zatem wnioskować, że liczba użytkowników, która wynika z raportów Google Analytics nie jest liczbą wiarygodną. Z pomocą przychodzi nam funkcja User ID, dzięki której możemy przypisać wiele sesji (w tym całokształt aktywności, jaka w nich nastąpiła) do niepowtarzalnego, unikalnego identyfikatora.

UWAGA: Identyfikatory User Id nie są generowane przez Google Analytics! Najbardziej typowa implementacja to:

  • generowanie identyfikatorów przez własny system uwierzytelniania;
  • przypisania identyfikatora do użytkownika podczas logowania;
  • przesłania identyfikatora do GA.

Dzięki funkcji User Id, w przytoczonym wyżej przykładzie, działania naszego użytkownika zostaną zinterpretowane, jako trzy aktywności na różnych rodzajach urządzeń, przypisane do jednej osoby. Łatwo zauważyć, że dzięki temu zyskujemy wiarygodniejsze dane o liczbie użytkowników wchodzących w interakcje z treściami naszej witryny. Ponadto możemy zacząć analizować działania użytkowników w kontekście jak zostali pozyskani, jakie działania podejmują na konkretnych urządzeniach oraz ile sesji generują przed konwersją. W celu skonfigurowania funkcji User Id należy uaktywnić ją na koncie GA, a następnie zmodyfikować kod śledzący.

Widok User Id

Widok User Id to specjalny widok raportowania, dostępny tylko dla usług Universal Analytics (z włączona funkcją User Id). Wyświetla tylko i wyłącznie dane z sesji, z których unikalne identyfikatory i całość powiązanych z nimi danych jest przesyłana do GA.

RAPORT: Różne urządzenia

W widoku User Id, w sekcji Odbiorcy mamy dostępny nowy raport „Różne urządzenia”, dzięki któremu możemy w logiczny i spójny sposób analizować dane dotyczące zachowań użytkowników oddzielnie np. na smartfonach, tabletach czy laptopach. Potencjalnie możemy wychwycić ciekawe zależności. Jaka część użytkowników zapoznaje się z naszą ofertą na smartfonie, by później dokonać konwersji na laptopie (ile czasu przy tym upływa?)?


RAPORT: Pokrywanie się urządzeń

Dzięki raportowi „Pokrywanie się urządzeń” możemy dowiedzieć się z ilu i jakich rodzajów urządzeń korzystają użytkownicy by wchodzić w interakcję z naszą witryną.  Możemy tworzyć ciekawe segmenty użytkowników np. korzystający z jednego urządzenia v korzystający z wielu urządzeń, a następnie porównywać ich zaangażowanie. Dostępny diagram umożliwia jednoczesne wyświetlanie maksymalnie trzech kategorii urządzeń. Domyślnie są to: Komputer, Telefon, Tablet.


RAPORT: Ścieżki urządzeń

Raport „Ścieżki urządzeń” obrazuje kolejność, w jakiej nasi użytkownicy korzystają z różnej kategorii urządzeń podczas interakcji z witryną. Otrzymujemy przejrzysty obraz tego jak na drodze do konwersji przechodzą pomiędzy urządzeniami. Ponadto możemy określić np. ile razy w ramach danej ścieżki zachodzą interakcje za smartfonów. Jeżeli następują wiele razy, należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem bądź udoskonaleniem strategii mobilnej. 


RAPORT: Urządzenie pozyskania

Raport „Urządzenie pozyskania”  łączy dane o atrybucji i ruchu, dzięki czemu możemy obserwować zależności pomiędzy pozyskaniem a konwersją. Dzięki niemu możemy stwierdzić ilu użytkowników dokonuje konwersji na urządzeniu, na którym zostali pozyskani, ilu na innym urządzeniu, a ilu wcale nie konwertuje.


Podsumowanie

Wspominaliśmy już wcześniej wielokrotnie, że istotność ruchu z urządzeń mobilnych, w szczególności ze smartfonów w ogólnym ruchu, rośnie z miesiąca na miesiąc. W celu uzyskania pełnego obrazu zachowań i preferencji użytkowników należy rzetelnie śledzić ich zachowania. Na szczęście, Google Analytics wychodzi z nowymi raportami naprzeciw potrzebom analityków, którym nowocześni użytkownicy stawiają coraz wyższe wymagania.

--
Weronika Kraszula, Junior Digital Analyst


Udostępnij:

0 komentarzy: