28 lipca 2015

Człowiek czy bot? Kto klika w reklamy na Facebooku?

Pewna amerykańska firma specjalizująca się w tworzeniu sklepów internetowych dla artystów odkryła, że za 80% sesji w wyniku kliknięć ich reklam na Facebooku odpowiadają boty. Facebook rzekomo na te zarzuty nie odpowiedział, sprawa ucichła. Po 3 latach od „afery botowej” temat zaczął ponownie przewijać się na forach. 

Postanowiliśmy przeanalizować, jak sytuacja przedstawia się u naszych klientów i jaka jest ewentualna skala zjawiska. W tym celu dla raportu ruchu zastosowaliśmy filtr „źródło” = facebook; „dostawca usługi” = (not set), a następnie zestawiliśmy te dane z całym ruchem pochodzącym z Facebooka. Poniższy screen wizualizuje otrzymany efekt dla jednego z kont.


Na podstawie powyższego oraz analizy danych kilku klientów możemy wnioskować, że boty „działają” według pewnego schematu, mianowicie wzmagają swoją aktywność przy starcie kampanii oraz po wprowadzanych w nich zmianach (np. po dodaniu nowych reklam). Poza tym są aktywne przez cały czas żywotności kampanii.

Zaobserwowaliśmy także, że w większości przypadków zachowana jest pewna proporcjonalność pomiędzy ruchem z botów, a całością ruchu z Facebooka. Skala niepożądanego ruchu jest uzależniona od wielkości prowadzonej kampanii. W dużej mierze nie przekracza 5%, ale momentami oscyluje w okolicach 10% i tutaj może być już czynnikiem  rzucającym cień na interpretację współczynników konwersji. W celu eliminacji ruchu pochodzącego z botów możliwe jest zastosowanie odpowiednich filtrów wykluczających w widokach Google Analytics.

--
Weronika Kraszula, Junior Digital Analyst


Udostępnij:

2 komentarzy:

Adam Durzyński pisze...

Ale FB kasę za kliki botów bierze, wcale bym się nie zdziwił gdyby to ich własne boty były bo skąd inne wiedzą że kampania ruszyła?!

Weronika Kraszula, Junior Digital Analyst pisze...

Faktycznie, kampania rozliczana jest za kliknięcia… FB mógłby usprawiedliwiać działanie botów np. weryfikacją poprawność kampanii, a w szczególności stron docelowych na które są one kierowane (co tłumaczyłoby np. wzmożoną aktywność przy wprowadzanych zmianach). Jak dotąd oficjalne stanowisko w tej sprawie nie zostało przedstawione.