22 stycznia 2010

Rok 2009 w dziale PPC

Dla menedżerów PPC rok 2009 był nie tyle rokiem wielkich rewolucji, co raczej udogodnień, usprawnień i szerszych możliwości. Jak na styczeń przystało, zróbmy więc małe podsumowanie tychże zmian.

Bing i linki sponsorowane w nowej wyszukiwarce

Do największych nowości spoza podwórka Google, należy debiut wyszukiwarki Bing oraz możliwość umieszczania w niej linków sponsorowanych. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność Bing w Stanach Zjednoczonych, warto poświęcić więcej uwagi prowadzeniu kampanii w tej wyszukiwarce.

Przyzwyczajeni już do Adwords, możemy być jednak trochę rozczarowani funkcjonalnością panelu, skutecznością narzędzi, a nawet offline’owym edytorem Microsoft AdCenter (który - choć bardzo zbliżony do edytora Adwords - działa mozolnie i jest mniej przejrzysty). Prawdopodobnie jednak, tak jak narzędzia Google, tak i narzędzia Bing będą z czasem udoskonalane i aktualizowane.

Zwiększenie zasięgu kampanii dzięki Facebookowi

W kontekście zwiększania zasięgu kampanii… bardziej odkryciem niż nowością jest Facebook. Jego społeczność i funkcjonalności, mimo stosunkowo długiego już ‘stażu’, dopiero w ostatnim roku zyskały wielką popularność wśród polskich użytkowników Internetu, dlatego też coraz więcej uwagi poświęcają Facebookowi również reklamodawcy.

Nowe sieci reklamowe

Powstały nowe sieci reklamowe, jak choćby Społeczności.pl (Fotka.pl), adRakieta (IDMnet, Grupa o2), sieć reklamy video CLIPnet, sieć reklamy w grach flaszowych FlashAds.pl oraz wiele innych. Najbliższy rok pokaże, ile z nich jest faktyczną odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku.

Reklama kierowana tylko na Gmail

Nowością w sieci kontekstowej Google jest możliwość kierowania reklamy tylko na Gmail. Wcześniej było to możliwe tylko poprzez kierowanie reklam na słowa kluczowe w sieci partnerskiej, co oznaczało, że pojawiały się na wielu dopasowanych treścią stronach Sieci, nie tylko w Gmail.

YouTube… reklamy także w filmach

Do dyspozycji mamy już nie tylko reklamę w wynikach wyszukiwania YouTube, ale też reklamy wyświetlane na stronach z odtwarzanymi filmami (są to tzw. reklamy InVideo, pojawiające się w dolnej części okna, w którym odtwarzany jest film) oraz promocję własnych filmów i kanałów.

Z kwestii bardziej technicznych… nowy panel Adwords

Doczekaliśmy się odsłony nowego panelu, który na szczęście dość szybko wyszedł z wersji beta (chyba częściowo za sprawą masowych uwag i sugestii użytkowników;)

A w panelu:

  • bid symulator, który pomaga ocenić zmiany poziomu odwiedzin w zależności od stawki CPC;
  • nowa zakładka Możliwości, w której możemy odnaleźć nie tylko „stare” Narzędzia, ale też sugestie poprawy kampanii, jak np. słowa kluczowe czy zmiana wysokości budżetu.; pomysł dobry, szkoda tylko że obecnie z widoku głównego panelu do narzędzi dzieli nas jeszcze jeden krok więcej;
  • udoskonalone narzędzia wyboru słów kluczowych, rozmieszczenia reklam w witrynach, nowe narzędzie prognozy liczby odwiedzin oraz statystyki wyszukiwarki Google (Insight for Search po polsku); te i inne dostępne w zakładce Narzędzia;
  • narzędzie do tworzenia reklam graficznych (może nie nowe, ale dopiero w 2009 r. dostępne w Polsce);
  • możliwość ograniczenia liczby wyświetleń reklamy niepowtarzalnemu użytkownikowi w kampaniach w sieci kontekstowej;
  • zakładka Konwersje w nowej odsłonie (niekoniecznie korzystniejszej) - zmienił się poziom szczegółowości dostępnych danych; dawniej po kliknięciu w określony kod konwersji, można było zobaczyć, które kampanie spowodowały wyświetlenie danego kodu (przydatne, gdy na jednym koncie prowadzimy kilka kampanii oraz mierzymy różne działania użytkowników serwisu); obecnie ten widok jest niedostępny… sytuację ratuje fakt, że od niedawna można w raportach kampanii uzyskać dane o konwersjach według rodzaju (nazwy działania);
  • możliwość importowania do Adwords celów zdefiniowanych w Google Analytics, dzięki czemu wszystkie dane o konwersjach mamy dostępne w jednym widoku, bez konieczności przechodzenia do panelu GA;
  • w raportach Skuteczności Wyszukiwanego Hasła pojawiło się dopasowanie „Przybliżone na podstawie sesji”; Google wyświetla reklamę na podstawie sesji użytkownika, czyli na podstawie kilku zapytań wpisanych do wyszukiwarki, zamiast na podstawie konkretnego zapytania - pomysł teoretycznie dobry, jednak w praktyce takie hasła mają niższą skuteczność od innych dopasowań;
  • konwersje po wyświetleniu, czyli konwersje dokonane przez użytkownika, któremu została wyświetlona reklama graficzna w kampanii kontekstowej (on jednak jej nie kliknął, za to później wszedł do serwisu bezpośrednio lub z wyników wyszukiwania i dokonał konwersji); wartość informacyjna konwersji po wyświetleniu jest niezaprzeczalna, haczyk natomiast tkwi w tym, że jeśli taki użytkownik dokona później konwersji przez link sponsorowany, to ciasteczka się nie nadpiszą i w panelu Adwords konwersja zostanie zliczona podwójnie – dla kampanii kontekstowej i dla kampanii w wyszukiwarce - liczba faktycznych konwersji nie jest więc sumą konwersji przez kliknięcie i konwersji po wyświetleniu;
Pakiety słów kluczowych

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Google nieodpłatnie udostępniło reklamodawcom gotowe pakiety słów i fraz kluczowych, które stanowią podstawę do realizacji kampanii linków sponsorowanych w danej branży. Pakiety przygotowane są w formie przykładowych struktur kampanii, słowa kluczowe podzielone są od razu na grupy reklam. Dodatkowo, pakiety pokazują - jak za pomocą słów kluczowych tworzyć kampanie lokalne.

Nowe (w Polsce) możliwości w zakresie wyświetlania linków sponsorowanych
- Reklama lokalna z mapką
Po dodaniu firmy w Centrum Firm Lokalnych, mamy możliwość wyświetlania reklamy wraz z mapką lokalizacji (na pozycjach premiowanych) lub z samym adresem (na niższych pozycjach), o ile ten jest trafny dla użytkownika).
- Reklama z kilkoma odnośnikami
Funkcjonalność, która pozwala wyświetlać reklamę z pięcioma różnymi adresami docelowymi jednocześnie (obecnie zdefiniować można do 10 sitelinków, które wyświetlają się rotacyjnie). Warunkiem jest pierwsza pozycja i bardzo wysoki wynik jakości reklamy. Nie ma jednak gwarancji, że sitelinki zostaną wyświetlone. W praktyce okazuje się bowiem, że albo ta funkcjonalność jeszcze nie działa w Polsce tak jak powinna, albo wymagania jakościowe są niemal nieosiągalne. W efekcie, po krótkim okresie startowym, sitelinki przestały się pojawiać…

Czekamy na więcej :)

--
Aneta Mondry


Udostępnij:

1 komentarzy:

Jacek Jankowski pisze...

Zapominacie o grach reklamowych i rosnącym znaczeniu tego narzędzia w marketingu mix.

Przykładem może być gra dla ExtremeCars.pl (klienci Castrol i BP) w którą globalnie zagrało ponad 7mln graczy.

Rynek zmienia się, rośnie i zaczyna przynosić spodziewane efekty.

Jacek
http://jacekjankowski.pl