14 października 2013

5 powodów dla których Twój sklep e-commerce nie konwertuje

Prowadzenie sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Poza obsługą klienta i pilnowaniem wysyłek, trzeba jeszcze prowadzić kampanie marketingowe, administrować oprogramowaniem i serwerem. Wszystkie te zadania mogą przytłaczać i skutkować pomijaniem kwestii użyteczności sklepu, która jest wyjątkowo istotna, ze względu na jej wpływ na współczynnik konwersji. Poniżej przedstawiamy  5 najczęstszych błędów.

1. Zbyt skomplikowana ścieżka zakupu

Nikt nie lubi marnować czasu, a w szczególności internauci. Ważne jest, by maksymalnie zredukować ilość kroków potrzebnych do wykonania zakupu. Jednocześnie, należy pamiętać, że warto informować użytkownika, na którym etapie się znajduje i ile ich pozostało do końca. Jeśli widzimy, że użytkownicy uciekają ze ścieżki zakupu na inne strony, warto zastanowić się nad usunięciem ze stron zakupowych zbędnych elementów. Zrobił to np. Amazon, tu nawet logo nie jest klikalne.


2. Zbyt długie formularze


Istotnym elementem ścieżki konwersji są też formularze, w których często wymaga się tak naprawdę niepotrzebnych danych. Żądanie wyłącznie istotnych informacji do realizacji zamówienia oraz dopasowanie formularzy do odpowiednich kroków zakupowych, również może mieć zbawienny wpływ na współczynnik konwersji.


3. Wymaganie rejestracji

Po uproszczeniu wszystkich formularzy, warto również wprowadzić opcję zakupu bez rejestracji. Nie każdy użytkownik będzie chciał założyć konto, chociażby z powodu braku czasu. Zdecydowanie lepiej jest sprzedawać produkty, niż pozyskiwać adresy do bazy mailingowej.




4. Niedopasowane strony docelowe


W przypadku  prowadzenia różnych kampanii marketingowych w sieci (np. AdWords), warto jest stworzyć odrębne strony docelowe dla poszczególnych grup reklam. Dzięki temu  będziemy mieli większy wpływ na to, co zrobią konkretni użytkownicy, o których już wiemy, jakim produktem lub usługą są zainteresowani.


5. Problemy z nawigacją

O ile w sklepie stacjonarnym możemy (przynajmniej teoretycznie ;)) w każdym momencie zorientować się gdzie jesteśmy i jak trafić do interesującego nas działu, to nawigacja w internecie nie jest zawsze tak oczywista. Należy  pamiętać o tym, żeby architektura informacji na stronie była jak najbardziej spójna, a elementy nawigacyjne (włączając wyszukiwarkę) jak najlepiej spełniały swoją rolę -  w przeciwieństwie do strony pokazanej poniżej.


Zaobserwowaliście któreś z powyższych problemów u siebie? A może mieliście już okazję poprawić kilka z nich i macie własne przemyślenia na ten temat? W każdym razie, podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Już niedługo przedstawimy Wam sposoby na podniesienie współczynnika konwersji poprzez przebudowę stron produktowych.

--
Maciek Stanasiuk - Junior Web Analyst w Bluerank


Udostępnij:

3 komentarzy:

Jung Serwis pisze...

Ciekawy artykuł. Tylko mam jedno ale. Mianowicie możliwość zakupu bez rejestracji. Jakie klient ma wtedy możliwości aby podejrzeć status wysłanej paczki?

Maciek Stanasiuk pisze...

Tak naprawdę można to rozwiązać na kilka sposobów. Najprostszym jest po prostu informowanie klienta o statusie przesyłki na bieżąco za pośrednictwem e-maila.

Edi pisze...

Jeżeli klient się nie rejestruje to są problemy z śledzeniem paczki w narzędziach kurierów? Ostatnio coś mi narzekała firma kurierska, stąd pytanie.