19 listopada 2013

4 platformy analityczne na (prawie) każdą kieszeń

Wydaje się, że w świecie analityki internetowej hegemoniczne rządy sprawuje Google ze swoim narzędziem. Potwierdza to z resztą przygotowywany przez nas raport Web Analytics Survey Study – Poland 2013, ponad 56% ankietowanych korzysta z Google Analytics, jako głównej platformy analitycznej. Nie znaczy to jednak, że GA jest jedynym wyborem dla organizacji, której nie stać na rozwiązanie klasy korporacyjnej. Przyjrzyjmy się więc czterem godnym uwagi narzędziom analitycznym, które nie nadwyrężą budżetu firmy.

Google Analytics





WWW: http://www.google.com/analytics

Cena: Darmowe.

Google Analytics jest najpopularniejszą platformą WA na świecie, nie wymaga więc chyba szczególnego przedstawienia. Przygotowane przez internetowego giganta narzędzie jest darmowym uzupełnieniem platformy AdWords, funkcjonalnością jednak zdecydowanie przewyższa panel AdWords i umożliwia śledzenie praktycznie wszystkich aspektów działalności w Internecie. Implementacja początkowa jest prosta, ale najczęściej nie dostarcza wymaganych danych. Implementacja zaawansowana potrafi być skomplikowana i czasochłonna.

Piwik

 

 

WWW: http://www.piwik.org/

Cena: Darmowe.

Jedyne w zestawieniu narzędzie open source oferujące spore możliwości. Na tle Google Analytics brakuje co prawda np. zdarzeń, ale większość funkcjonalności, łącznie ze śledzeniem transakcji e-commerce, wygląda podobnie. Dodatkowo Piwik oferuje np. heatmapy, co eliminuje konieczność korzystania z dodatkowego narzędzia. Główną różnicą w implementacji jest konieczność korzystania z własnego serwera, co ma zarówno swoje wady i zalety.

Mixpanel

 

 

WWW: http://www.mixpanel.com/

Cena: od 0 USD

Główną różnicą pomiędzy Mixpanelem, a innymi rozwiązaniami jest sama idea działania. W Mixpanelu nie śledzimy odsłon, a zdefiniowane przez nas konkretne zdarzenia. Po zdarzeniach możemy segmentować użytkowników, tworzyć lejki, itp. Dodatkowo, Mixpanel oferuje prawdziwą analizę kohort, możliwość integracji użytkowników z zapisanymi w naszym CRMie (co np. w wypadku Analyticsa jest wbrew zasadom użytkowania), a także proste rozwiązanie marketing automation umożliwiające wysłanie e-maila lub powiadomień użytkownikom (lub użytkownikowi), którzy w ostatnim czasie dokonali (albo nie) danej czynności na naszej stronie. Początkowa cena $150 USD miesięcznie obejmuje 50.000 użytkowników, do 1000 narzędzie jest darmowe.

Kissmetrics

 



WWW: http://www.kissmetrics.com/

Cena: od $150 USD miesięcznie

Kissmetrics jest jednym z bardziej znanych narzędzi służących do analityki, a w niniejszym zestawieniu stanowi swoisty pomost pomiędzy GA, a Mixpanelem. Przy podobnym sposobie implementacji co narzędzie Google, oferuje podobne funkcje jak w przypadku Mixpanela, czyli zaawansowaną segmentację użytkowników, pełną integrację z CRMem, śledzenie konkretnych użytkowników, a także testy A/B. Niestety Kissmetrics w wersji darmowej oferuje tylko 14-dniową wersję próbną. Wszyscy użytkownicy chcący korzystać z niego dalej muszą się liczyć z koniecznością opłacenia abonamentu za rok z góry.

Wszystkie wymienione powyżej narzędzia to tylko czubek góry lodowej. Narzędzi jest mnóstwo, a kluczem do sukcesu będzie wybranie optymalnego rozwiązania dla swojego biznesu. A z czego Wy korzystacie?

--
Maciek Stanasiuk - Junior Web Analyst w Bluerank


Udostępnij:

1 komentarzy:

Kamil M. pisze...

Jest jeszcze http://metrica.yandex.com