19 marca 2014

Poradnik SEO dla e-commerce - optymalizacja sklepów internetowych w pigułce cz. I

Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem napisania serii artykułów, przydatnych dla właścicieli sklepów internetowych. Dziś dla większości z nich wyniki organiczne to jedno z podstawowych źródeł ruchu, a zarazem kanał generujący spore zyski, dlatego też mam nadzieję, że wszystkie z moich kolejnych tekstów będą dla Was użyteczne. Znajdziecie w nich zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane informacje, które pomogą w zwiększeniu widoczności Waszego sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Tych, którzy nie widzieli mojej poprzedniej serii artykułów o duplikacji treści, zapraszam do lektury wcześniejszych wpisów na blogu: Najczęstsze powody duplikacji treści, Jak radzić sobie ze złodziejami treści, Wyniki testu duplicate content. Polecam również artykuł Patrycji Tomczak - Jak zapobiegać duplikacji treści pomiędzy własnymi domenami.

Mam sklep internetowy, od czego powinienem zacząć?

Wielu właścicieli sklepów internetowych nie zdaje sobie sprawy z ogromnego potencjału drzemiącego w ich serwisach. Tysiące stron produktowych, dziesiątki, a nawet setki kategorii, to niesamowicie ogromny potencjał zapytań, jaki można uzyskać dzięki odpowiedniej optymalizacji serwisu.

„Dokładna analiza słów kluczowych to kluczowy element SEO dla każdego serwisu e-commerce, który chce zagospodarować wyniki organiczne w wyszukiwarkach takich jak Google"

Analiza treści – jak to się robi?

Na samym początku konieczne jest przygotowanie listy wszystkich podstron, dla jakich chcemy przeprowadzić analizę słów kluczowych. W większości przypadków będzie to strona główna naszego sklepu, strona kategorii i podkategorii oraz strony produktowe. W niektórych serwisach e-commerce można znaleźć  jeszcze strony z poradnikami, wpisami na blogu firmowym itp.

Gdy będziemy mieli już listę podstron, które chcemy zoptymalizować, sugeruję utworzyć konto Google, jeśli takowego jeszcze nie posiadamy.

Narzędzie, które nadaje się idealnie do naszej analizy słów kluczowych, to Google Keyword Planner, a dostępne jest ono tylko dla zalogowanych użytkowników.

Chcąc dokonać analizy fraz dla konkretnej podstrony, najpierw musimy zastanowić się, czego dotyczy dana kategoria oraz jakie produkty wchodzą w jej skład.

W poniższym przypadku wybraliśmy jedną frazę kluczową: sukienki wieczorowe. Załóżmy więc, że do zoptymalizowania mamy konkretną stronę kategorii w sklepie z odzieżą damską.


Wartość, która będzie dla nas istotna to Średnia miesięczna liczba wyszukiwań

„Średnia miesięczna liczba wyszukiwań to średnia liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego z ostatnich 12 miesięcy. Obliczana na podstawie wybranych ustawień kierowania na lokalizację i sieć wyszukiwania średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań danego hasła przy konkretnych ustawieniach kierowania”.

Po doborze głównego słowa kluczowego warto wyszukać kilka słów pomocniczych, które będą mogły być użyte w obrębie tej podstrony, w celu wykorzystania jeszcze większego potencjału zapytań. Szukać takich fraz możemy na wiele sposobów. Jednym z nich jest przejrzenie listy słów kluczowych, które proponuje nam Google w narzędziu Keyword Planner. Można dzięki temu znaleźć frazy takie, jak: tanie sukienki wieczorowe, sukienki wieczorowe na wesele czy sukienki wieczorowe sklep

Kolejnym sposobem na znalezienie potencjalnych słów kluczowych są autosugestie w Google. Wpisując nasze słowo kluczowe z dowolną literą alfabetu, otrzymujemy przykłady kilku fraz kluczowych, jakie wyszukiwane są przez użytkowników Google.

Mając takie frazy, dobrze jest sprawdzić ich średnią miesięczną liczbę wyszukań za pomocą narzędzia Keyword Planner i wybrać te najbardziej wartościowe.

Kolejnym narzędziem na naszej liście jest serwis ubersuggest.org, który w kilka sekund jest w stanie wyszukać setki propozycji słów kluczowych wynikających z połączenia naszej frazy głównej ze słowami rozpoczynającymi się na wszystkie litery alfabetu. Oczywiście cały czas powinniśmy pamiętać, żeby sprawdzić popularność wyszukanych fraz w Kewyord Plannerze.


„Analiza słów kluczowych nie jest najłatwiejszym zadaniem, jest to jednak pierwszy i jeden z najbardziej istotnych elementów we wszystkich działaniach SEO.”

Co dalej?

Posiadając listę adresów URL podstron, które chcemy zoptymalizować wraz z listą przypisanych do nich słów kluczowych, możemy przejść do kolejnego etapu, jakim jest optymalizacja elementów strony. Pozostając w tematyce odzieży damskiej, dokonamy szybkiej optymalizacji strony kategorii z sukienkami wieczorowymi.

Meta title & description

Tytuł i opis danej podstrony to jedne z najistotniejszych elementów, na jakie musimy zwrócić uwagę. Obok adresu URL i w niektórych przypadkach richsnipetów, pojawiają się w wynikach wyszukiwania, zachęcając do kliknięcia i przejścia do naszej strony. Nieciekawe zaprezentowanie oferty w tych elementach może powodować niską wartość współczynnika CTR.

Dla ułatwienia przyjmijmy, że dla naszej kategorii przypisaliśmy następujące frazy, oczywiście zestaw mógłby wyglądać inaczej. Wszystko zależnie od tego, na jakich słowach zależy nam najbardziej i jak dokładnie określimy potencjał danej podstrony...



Warto, aby przypisane do danej podstrony słowa pojawiły się w tych dwóch elementach. Co prawda „meta description” nie jest brany pod uwagę podczas ustalania rankingu wyników wyszukiwania, jednak warto o niego zadbać. W przypadku większości serwisów e-commerce, ze względu na ich wielkość, stosuje się szablony tytułów i opisów, które przyspieszają całą pracę nad optymalizacją.

Sprecyzowane w powyższej tabeli frazy nie zamykają nam oczywiście puli słów kluczowych, na jakie nasza strona może pojawiać się w Google. Dla przykładu, poprzez dodanie frazy „internetowy” mamy możliwość pojawiania się również dla zapytań sukienki wieczorowe sklep internetowy czy sukienki sklep internetowy i wiele więcej. Oczywiście optymalizacja tylko tych dwóch elementów i wykorzystanie w nich słów kluczowych nie zapewni Wam wysokich pozycji, na ten stan rzeczy składa się wiele czynników.

Nagłówek H1

Jest to kolejny element, na który roboty wyszukiwarek zwracają uwagę odczytując daną stronę i przypisując jej tematykę. Niestety wiele gotowych skryptów sklepów internetowych uniemożliwia jego niezależną edycję.


Bardzo często w przypadku gotowych rozwiązań jesteśmy zmuszeni do tego, aby nagłówek pierwszego stopnia przyjął taką samą postać jak nazwa kategorii. W niektórych przypadkach sprawia to, że jest on mniej optymalny niż mógłby być.

Breadcrumbs „okruszki chleba”

To pomijany przez wiele serwisów e-commerce element nawigacyjny pozwalający na dodatkowe wykorzystanie słów kluczowych w treści serwisu.

Przyjazne adresy URL

Wiele systemów zarządzania treścią nie przywiązuje większej wagi do przyjaznych adresów URL. Należy pamiętać jednak, że optymalna struktura adresów URL jest bardzo istotna, szczególnie w serwisach e-commerce. 

„Forma adresów URL ma znaczenie zarówno dla użytkowników serwisu, jak i dla robotów wyszukiwarek".

Stawiając się w roli potencjalnego klienta sklepu internetowego chcemy, aby adresy URL były jak najprostsze, bez zbędnych liczb i znaków, które są niemożliwe do zapamiętania. Powracając do sklepu, potencjalni klienci często wpisują adresy URL bezpośrednio w pasek przeglądarki lub wyszukują ich w Google, ponieważ chcą od razu trafić na interesującą ich podstronę w naszym serwisie. 

SEO friendly URLs są również istotne dla robotów wyszukiwarek. Mówiąc o przyjaznych adresach URL mamy przeważnie na myśli te pozbawione parametrów i znaczników sesji i zwykle zawierające słowa kluczowe. Mało optymalna struktura lub błędy w adresach mogą prowadzić do nieefektywnej indeksacji serwisu przez roboty Google. Z drugiej strony, powiązanie treści adresów z zawartością podstron może zwiększyć klikalność na stronach wyników wyszukiwania.

Tworząc przyjazne adresy URL powinniśmy pamiętać między innymi o tym, aby:
  • zawierały one frazy kluczowe,
  • słowa oddzielić myślnikiem lub podkreślnikiem, osobiście jednak sugeruję zastosowanie tego pierwszego,
  • adres był pozbawiony znaków diakrytycznych oraz spacji.

Tworząc strukturę adresów URL w sklepie internetowym powinniśmy zwrócić również uwagę na rozszerzenia dla plików, które są w głównej mierze determinowane przez technologię wykorzystywaną do tworzenia serwisu (np. PHP, ASP.NET, HTML). W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie rezygnacja z rozszerzeń, jeśli oczywiście istnieje taka możliwość lub stosowanie rozszerzenia najbardziej uniwersalnego np. html. Wszystko to możemy uczynić przy wykorzystaniu mod_rewrite

Niestety, dokonując zmian w strukturze adresów URL, często spotykamy się z błędami, które mogą doprowadzić do powstania duplikacji treści w obrębie serwisu. Zmiana struktury URLi i pozostawienie starych adresów bez przekierowań lub po prostu błędy w adresach powodują, że ta sama treść w serwisie znajduje się jednocześnie pod kilkoma URLami. Dlatego też musimy pamiętać o uspójnieniu wszystkich adresów i doprowadzeniu do sytuacji, w której treść danej strony będzie dostępna dla robotów wyszukiwarek tylko pod jednym, tym najbardziej optymalnym adresem.

Jeśli jestecie zainteresowany tematem duplikacji treści w swoim sklepie internetowym, zapraszam do lektury kolejnej części poradnika lub artykułów wymienionych na początku tego tekstu.

W drugiej części poradnika SEO dla e-commerce opiszę między innymi takie zagadnienia, jak:
duplikacja treści w sklepie internetowym,
mikroformaty,
optymalizacja grafik produktów.


SEO Specialist w Bluerank. Realizuje kampanie search engine optimization, m.in. dla firm z branży budowlanej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, jak i marek z sektora e-commerce. 


Udostępnij:

5 komentarzy:

Przemek Sztal pisze...

Bardzo dobry pomysł na cykl wpisów, ale mam dwie drobne uwagi:
1. "Powracając do sklepu, potencjalni klienci często wpisują adresy URL bezpośrednio w pasek przeglądarki" - skłaniałbym się do twierdzenia, że użytkownicy bardzo rzadko wpisują adresy URL "z palca". Często nawet adres domeny jest wyszukiwany w Google.
2. Po raz kolejny ze strony Google pojawiła się wypowiedź, że parametry URL są dobrym rozwiązaniem w przypadku sklepów internetowych. Mówił o tym w jednym z hangoutów John Mueller, a teraz taka sugestia pojawiła się w poradniku dotyczącym nawigacji fasetowej: http://blog.performancemedia.pl/seo/nawigacja-fasetowa-najlepsze-i-najgorsze-praktyki

Mateusz pisze...

Przemku, dzięki za komentarz i uwagi. Oczywiście z miłą chęcią odniosę się do nich :)

1. W takim razie ja należę do tej mniejszości, o której piszesz. W nawyku mam właśnie bardzo często wpisywanie adresu URL "z palca", szczególnie w serwisach, które znam. Idąc za Twoją uwagą wrzucę jednak małą aktualizację do wpisu.

2. Jakiś czas temu zapoznawałem się zarówno z wpisem na blogu Google jak i Twoim artykułem. Biorąc pod uwagę moje doświadczenie z deweloperami, pozostanę jednak przy zdaniu, że uniknięcie występowania wielu parametrów w adresach URL przynosi korzyści. Do tego roboty równie dobrze radzą sobie z adresami, które nie mają stricte takiej budowy jaką sugerujesz w swoim wpisie (przyklad.com/product?produkt=gumisie&kategoria=zelki).

Rake pisze...

Bardzo fajny artykuł

Szymon Słowik pisze...

A ja mam takie pytanie odnośnie faktu, że Twój artykuł został opublikowany także w Briefie. Czy tekst na brief.pl nie powinien mieć rel canonical ze wskazaniem do tego bloga?

A ogólnie rzecz biorąc, to dobry tekst dla osób zarządzających sklepami, ale nie mających na co dzień do czynienia z SEO.

Zgodzę się z Przemkiem i faktycznie odnoszę wrażenie, że większość ludzi znając sklep wpisuje w wyszukiwarce brand albo wręcz nazwę domeny (widać to czasem w GWT przy analizie wyszukiwanych haseł).

Pozdrawiam

Mateusz pisze...

@Szymon dzięki za komentarz.

Jasne twoja uwaga odnośnie rel="canonical" jest słuszna, tekst na brief.pl powinien mieć link kanoniczny wskazujący na ten artykuł. Niestety nie zawsze istnieje możliwość wprowadzenia takiej zmiany, szczególnie w serwisie niezależnym od Ciebie.