9 kwietnia 2014

Blogowanie polskiego e-commerce

Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy wesprzeć swój biznes e-commerce blogiem, to ten artykuł pomoże podjąć Ci decyzję. Na potrzeby dzisiejszego artykułu postanowiłem sprawdzić jak „bloguje” polska sfera e-commerce. Badanie oparłem o listę serwisów zawartą w raporcie na temat e-commerce przygotowanym przez Interaktywnie.com.

Po co prowadzić blog?
Po pierwsze, po co zakładać blog skoro prowadzi się sklep internetowy? Odpowiadając na to pytanie, należy podać cztery ważne fakty.


1. Blog może zwiększyć liczbę klientów

Jednym z najważniejszych powodów posiadania bloga, jest możliwość powiększenia liczby klientów. Artykuły prezentujące informacje o produktach e-sklepu mogą zwiększyć ilość zainteresowanych osób. Aby wykorzystać blog w ten sposób, pamiętaj o umieszczaniu odnośników do produktów w treści artykułu.


Poprzez pisanie rzeczowych artykułów możesz pokazać swoje doświadczenie, a przez to zwiększyć zaufanie do e-sklepu i jego wiarygodność.

2. Blog może zwiększyć ruch w serwisie
Każdy napisany przez Ciebie artykuł jest szansą na zwiększenie liczby wizyt. Dzięki regularnemu publikowaniu ciekawych postów na blogu, liczba zaindeksowanych stron w Google rośnie, a wraz z nią liczba fraz, na które masz szanse zaistnieć w wynikach wyszukiwania.
Blog daje możliwość tworzenia postów zoptymalizowanych pod konkretne słowa kluczowe oraz nadaje serwisowi „świeżości”. Aby zwiększać ruch w serwisie pamiętaj o:
- stworzeniu bloga przyjaznego wyszukiwarce,
- regularnej analizie fraz oraz tworzeniu interesujących treści,
- umożliwieniu użytkownikom dzielenie się treścią w Social Media oraz prowadzić interakcję z innymi blogami zbliżonymi tematycznie.

3. Blog daje Twojemu e-sklepowi „głos”
Blog to miejsce, w którym możesz opisać nowe produkty, usługi lub skomentować wydarzenia w branży i ustosunkować się do nich. Co więcej, blog daje głos również Twoim klientom, ponieważ możesz prowadzić z nimi aktywne konwersacje w komentarzach i w ten sposób budować zaufanie u jeszcze niezdecydowanych klientów.

4. Blog daje wgląd w zainteresowania Twoich klientów
System analityczny zainstalowany na blogu umożliwia analizę czytelników, identyfikację popularnych tematów, udostępnionych treści w Social Media itd.

Zinterpretowane dane stają się wiedzą!
Po przeczytaniu powyższych informacji już wiesz, że warto mieć bloga :) Zobaczmy więc, czy polska scena e-commerce również dostrzega ten potencjał.
Raport E-commerce 2013 zawiera polskie sklepy internetowe, podzielone na kilka kategorii: Elektronika i AGD, Zdrowie i uroda, Kultura i rozrywka, Moda, Sklepy specjalistyczne, Sklepy wielobranżowe, Turystyka.

Na stronie każdego ze sklepów szukałem działu, który można nazwać blogiem. Nie zawsze był to stricte blog. Czasem był to dział regularnie publikowanych porad, recenzji lub aktualności powiązanych nie tylko samą działalnością sklepu.Badanie oparte o dane z 70 sklepów oczywiście nie oddaje pełnego obrazu całej branży e-commerce. Tak czy inaczej zobaczmy, ilu liderów prowadzi blog.


Uśredniając, 47% liderów e-commerce w Polsce posiada blog. Serwisy z kategorii Sklepy wielobranżowe doceniają blogi najczęściej – aż 70% z nich prowadzi taki dział w serwisie. Najmniej blogów prowadzą sklepy turystyczne (20%) oraz z elektroniką i AGD (30%). Można powiedzieć, że jest to niewykorzystany potencjał, ponieważ artykuły o atrakcjach turystycznych czy recenzje sprzętu elektronicznego są bardzo popularnymi tematami, które mogłyby być źródłem wartościowego ruchu w serwisach.

Co pisać?
Badane blogi dość znacząco różnią się od siebie pod względem liczby opublikowanych artykułów. Blisko 25% blogów ma bardzo małą liczbę publikacji(do 49). Przeważają blogi z liczbą artykułów pomiędzy 100-500, co jest już pokaźną ilością opublikowanych informacji. Co ciekawe, w zestawieniu znajdują się blogi, które opublikowały ponad 5000 artykułów, a nawet jeden, który opublikował ich ponad 10000!



Uruchamiając blog należy zadbać o jakość publikowanych na nim treści. Warto publikować różne artykuły, aby blog nie był monotonny. Poniżej znajdują się typy treści publikowanych na badanych blogach:
Elektronika i AGD: recenzje sprzętu, poradniki, nowinki na temat sprzętu;
Zdrowie i uroda: recenzje perfum i kosmetyków, konkursy, porady na temat urody i zdrowia;
Kultura i rozrywka: recenzje książek, muzyki, filmów; aktualności i wywiady;
Moda: porady modowe, trendy, konkursy, inspiracje, felietony;
Sklepy specjalistyczne, Sklepy wielobranżowe: recenzje, poradniki;
Turystyka: promocje, konkursy, artykuły o atrakcjach turystycznych.

Blog a SEO
Blog może być źródłem wartościowego ruchu w serwisie, lecz nie tylko. Blog może wpłynąć również na Link popularity serwisu. O tym czy tak się stanie decyduje między innymi sposób osadzenia bloga. Blog możemy osadzić na różne sposoby:
- jako subdomenę lub na całkowicie innej domenie
- jako /katalog
Każdy z tych sposobów ma plusy i minusy.


Które rozwiązanie jest lepsze? 
Zdania są podzielone. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Jeśli chcemy „oddzielić” blog od serwisu, to warto wykorzystać subdomenę/osobną domenę. Jeśli tematyka bloga będzie spójna z tematyką sklepu, to warto osadzić go w katalogu.

Podzielone opinie na temat najlepszego sposobu osadzenia bloga mają odzwierciedlenie również wśród liderów e-commerce. 61% blogów zostało osadzonych jako katalog, 24% z nich jako subdomena, a 15% jako inna domena główna. Widać jednak, że najczęściej wybieranym rozwiązaniem był katalog, który pozytywnie wpływa na zwiększanie Link popularity domeny oraz liczbę zaindeksowanych stron.
Korzystając z narzędzia Searchmetrics SUITE, dla większej części blogów, udało się sprawdzić SEO visibility. Widoczność SEO to wartość zbudowana z połączenia ilości wyszukiwań danych słów kluczowych oraz pozycji serwisu po tych zapytaniach. SEO visibility dobrze obrazuje to, jak serwis radzi sobie w wyszukiwarce.


Sprawdzenie ilości odnośników prowadzących do blogów jest dużo trudniejszym zadaniem ze względu na możliwości dostępnych narzędzi, dlatego nie podam uśrednionych danych na temat ilości odnośników prowadzących do blogów. Należy jednak wspomnieć, że do niektórych blogów prowadzi duża liczba odnośników, co stanowi znaczny % linków całego serwisu. Ilości linkujących domen mogłem sprawdzić tylko dla domen oraz subdomen. Liczba domen linkujących do blogów osadzonych na subdomenie średnio stanowi 6% ogólnej liczby domen linkujących do domen głównych. W niektórych przypadkach udział ten był znacznie większy. Do bloga blog.esky.pl linkuje aż 9% ogólnej liczby domen z odnośnikami do esky.pl, do blog.stilago.pl linkuje aż 31% ogólnej liczby domen z linkami do stilago.pl!
(podczas badania profil linków nie był analizowany)

Nigdy nie jest za późno by zacząć
Blog to duży potencjał, który powinien zostać wykorzystany. Wartościowe treści są zawsze mile widziane zarówno przez użytkowników, jak również przez wyszukiwarkę. Liderzy e-commerce dostrzegli ten potencjał i należy iść ich śladem. Niektóre z badanych blogów mają bardzo długą historię oraz liczbę opublikowanych postów, lecz część blogów jest młoda. Poniżej znajduje się wykres z latami zakładania blogów przez badane e-sklepy (wykres oparty nie na wszystkich blogach)



Na wykresie widać trend obrazujący rosnącą popularność blogowania. Większość blogów została założona w latach 2010-2013 i prawdopodobnie za liderami z branży podążą mniejsze e-sklepy, a liczba blogów będzie dalej rosnąć.

Nigdy nie jest za późno, by zacząć pisać blog, który może przynieść wiele korzyści dla Twojego biznesu. Zapraszam również do zerknięcia na artykuł Sebastiana o tworzeniu społeczności wokół bloga oraz na artykuł Mateusza o Google Authorship.

                                                   

Roman Bębenista, SEO Specialist w Bluerank

Roman na Twitterze


Udostępnij:

3 komentarzy:

promoagency pisze...

Świetny artykuł. Bardzo wartościowy i pomocy. Bardzo wiele osób prowadza firmę lub sklep internetowy nie wiedza jak zdobyć sobie klientów i wypromować się. Ten artykuł jest bardzo pomocny.

lubię_liczby pisze...

Świetny artykuł, bardzo konkretny. Dokładnie tego szukałem, bo muszę wyjaśnić klientowi dlaczego powinien zainwestować czas pracowników w prowadzenie bloga i generalnie content marketing.

Dobra robota, dzięki!

Grzegorz Szepe pisze...

dziękuję, wartościowy tekst. Z niecierpliwością czekam na kolejne części