30 kwietnia 2014

Majestic SEO – wsparcie dla SEO specjalisty część 1/3

Co to jest Trust Flow i Citation Flow, i jak mają się do Page Ranku? Czym się różnią dane w zależności od wyboru dopasowania: root domain, subdomain, path (URL*), URL? Jak czytać poszczególne zakładki po wpisaniu domeny w narzędziu Site Explorer? Na te pytania odpowiem w pierwszej z trzech części mojego artykułu.

W tym artykule skupię się na analizie linków zwrotnych, a przede wszystkim, na ich ocenie ilościowej i jakościowej za pomocą jednego z najpopularniejszych w branży SEO narzędzi do analizy linków - Majestic SEO. Taka ocena jest kluczowa przy:
diagnozowaniu ewentualnych kar, które zostały nałożone na stronę przez Google;
monitorowaniu jakości i ilości linków zwrotnych;
monitorowaniu czy konkurencja nie próbuje depozycjonować naszej strony;
analizie konkurencji i technik pozyskiwania linków zwrotnych;
porównaniu naszej strony ze stronami konkurencji;
poszukiwaniu nowych źródeł linków zwrotnych.

1. Co to jest Trust Flow i Citation Flow i jak się mają do Page Ranku?


Najprościej: Trust Flow to współczynnik określający jakość linków, natomiast Citation Flow - ilość.
Im więcej wartościowych linków kieruje do strony, tym większy TF, a im mniej jest wartościowych linków na rzecz ich ilości (np. linki z SWLi), tym TF niższy, a CF wyższy.

Przy ocenie tych parametrów najważniejsza jest równowaga między nimi – im wartości są bardziej do siebie zbliżone, tym lepiej. Najgorsza sytuacja dla strony występuje wtedy, gdy CF jest bardzo wysoki natomiast TF jest bardzo niski.

Trust Flow i Citation Flow znacząco różnią się od Page Rank’u, który jest bardzo mało precyzyjny i aktualnie nie niesie ze sobą zbyt wielu wartościowych informacji. 23 kwietnia 2014 Majestic SEO wprowadził nową funkcjonalność, która oprócz tego, że pokazuje ogólne parametry TF i CF, pokazuje także wartości dla kategorii tematycznych, do których strona została przypisana przez narzędzie. Przypisanie odbywa się na podstawie tematyki linków zwrotnych. Więcej informacji znajdziecie na stronie Majestic SEO.

2. Czym różnią się dane w zależności od wyboru dopasowania: root domain, subdomain, path (URL*), URL?
Root domain – dopasowanie pokazujące wszystkie linki dla domeny łącznie z subdomenami, czyli np. www.bajceps.pl, obiady.bajceps.pl, bajceps.pl, http://bajceps.pl itd. Jest to  najbardziej szerokie  dopasowanie, które pokaże wszystkie linki.
Subdomain – dopasowanie pokazujące linki kierujące tylko do konkretnej subdomeny (i podstron na tej subdomenie) domyślnie www.bajceps.pl (chyba, że wpiszemy konkretnie np. obiady.bajceps.pl, wtedy nie pokaże linków do www.bajceps.pl). Warto pamiętać, że WWW, to jest subdomena domeny bajceps.pl. W tej opcji nie zobaczymy linków kierujących do bajceps.pl.
Path (URL*) – dopasowanie pokazujące linki dla konkretnego adresu URL oraz podstron w obrębie tego adresu, czyli np. głębsze kategorie, jeśli np. sprawdzany stronę kategorii w serwisie.
URL – dopasowanie prezentujące linki dla konkretnego adresu URL. Bardzo często nie ma różnicy między Path (URL*) a URL. Ja najczęściej używam tego drugiego.

3. Czym się różnią dane fresh index od historic index oraz czym jest opcja hide deleted links w zakładce backlinks

Fresh index – zawiera tylko linki, odnalezione z okresu od teraz do 90 dni wstecz. Są to najświeższe linki i w większości przypadków warto operować na tym indeksie.
Historic index – zawiera wszystkie linki, odkryte przez Majestic SEO. Przydatne w przypadku analizy strony pod kątem kar z Google. Podczas zgłaszania pliku z prośbą o ponowne rozpatrzenia witryny poprzez narzędzie Disavow Tool, warto zgłosić również linki, które już nie istnieją, bo Google mógł jeszcze nie dotrzeć do tej informacji. Mimo, że nie istnieją mogą być przyczyną nałożenia filtru.
Hide deleted links – pokazuje w tabeli tylko linki, które aktualnie istnieją. Domyślnie korzystam z tej opcji.

4. Jak czytać poszczególne zakładki po wpisaniu domeny w narzędziu Site Explorer – Summary, Ref Domains, Backlinks, Link Profile, Anchor Text, Pages, New/Lost.

Summary – pokazuje wycinki informacji ze wszystkich pozostałych zakładek. Warto od niej zacząć, bo najczęściej zawiera większość interesujących informacji potrzebnych do szybkiej oceny jakości serwisu pod kątem SEO.
Ref Domains – pokazuje listę domen, które linkują do analizowanej strony. Tę tabelę można sortować dwupoziomowo po wszystkich parametrach.
Backlinks – pokazuje wszystkie linki zwrotne, posortowane domyślnie po TF. Na początku widzimy najbardziej wartościowe linki oraz ich parametry, jak również to, czy link jest follow czy nofollow oraz czy jest obrazkiem. Możemy tutaj oglądać wszystkie linki łącznie z usuniętymi, wtedy zobaczymy datę usunięcia, lub tylko te, które istnieją.
Link profile – ta zakładka pokazuje rozkład linków oraz domen linkujących w zależności od TF i  CF. Jak czytać te wykresy ? Strona ma dobry profil linków, jeśli sporo punktów jest nad ukośną linią możliwie daleko od początku układu współrzędnych.  Naturalnie, gorsze linki też się pojawiają.

Przykład amazon.com po lewej i serwisu o złym rozkładzie TF(CF) po prawej:

Anchor text – pokazuje liczbę linków oraz ich parametry z podziałem na różne teksty zakotwiczenia. Pozwala dość szybko zauważyć niekorzystne rozkłady anchor tekstów i zdiagnozować potencjalne problemy – filtry w Google. W widoku możemy klikać też w liczby w kolumnach referring domain i total external backlinks. Dostaniemy wtedy listę domen lub konkretnych adresów URL, które linkując, używają danego tekstu zakotwiczenia.
Pages - pokazuje listę podstron analizowanego serwisu posortowaną po ilości linkujących domen, a następnie po liczbie linków. Sposób sortowania można zmienić w ustawieniach.
Zakładka New/Lost – pokazuje nowe linki w okresie 90 dni lub w konkretnym dniu, który wybraliśmy na wykresie. Podobnie Lost pokazuje linki usunięte. Dane o dacie dodania lub usunięcia linków znajdują się też w zaawansowanych raportach, dlatego ja nie korzystam z tych zakładek.
W kolejnej części opiszę jak tworzyć raporty zaawansowane oraz przedstawię najważniejsze narzędzia, które ułatwiają analizę linków.
W drugiej części cyklu (2/3) opiszę:
Czym się różnią raporty standardowe, zaawansowane oraz co to jest tracking report i czemu warto go stosować.
Jak wyeksportować do pliku CSV dane o linkach – na podstawie bieżącego widoku np. ref domain, backlinks, ale i kompleksowy dokument, który będzie zawierał wszystkie kluczowe parametry tj. linki zwrotne, anchor teksty, domeny, parametry adresów URL - CT, TF itd.
Jak zweryfikować domenę w Majestic SEO, aby móc korzystać z pełnej funkcjonalności narzędzia bez konieczności wykupywania abonamentu miesięcznego.
Jak możecie dostosować wygląd narzędzia i zakładek czy sposobów sortowań do własnych potrzeb.

--
Mateusz KickiMateusz Kicki, SEO Specialist
Mateusz na Twitterze.



Udostępnij:

3 komentarzy:

Unknown pisze...

dziękuję, przydatny artykuł :-). Z niecierpliwością czekam na kolejne części.

Unknown pisze...

A przy analizie konkurencji jakimi linkami sugerować się Fresh czy Historic?

PS. Można powiedzieć że Amazon ma bardzo duzo słabych linków ;)

Co do dalszych części to bardziej przydałby się artykuł na temat analizy konkurencji i jak ocenić czy wystarczy nam np. 100 linków np. z katalogów wp.pl onet aby pokonać jakąś stronę konkurencyjną.

Najlepiej przykład przy porównaniu dwóch domen.

Samo wyciągniecie raportów czy weryfikacja to pikuś ;)

Mateusz Kicki pisze...

Możemy uznać, że index historic to przeszłość i nawet jeśli część z linków Google widzi to za jakiś czas nie będzie.
Ja skupiłbym się na indeksie fresh, chyba, że case dotyczyłby kar ze strony Google lub innych podobnie drażliwych tematów. Zaoszczędzi nam to sporo pracy.

Zdaję sobie sprawę, że analiza konkurencji w takiej postaci jest tym, co każdy chciałby zobaczyć, jednak jest to na tyle złożony problem i zależy od tak wielu czynników (jakość linków, ilość, otoczenie, tematyczność, anchor text, follow, nofollow, link obrazkowy, proporcje linków dla strony głównej i podstron, różnorodność linków, unikalność domen w kontekście właścicieli, naturalność linków, jakość i ilość contentu, historia domeny, tematyka branży i jej popularność, parametry jakości ruchu - Bounce Rate, czas na stronie, ilość przejść, interakcje z Social Media i wiele innych), że nie sposób wiarygodnie wskazać jaka ilość linków w jakiej branży i przy stronie jakiej jakości zapewni sukces w Google. Tutaj liczy się doświadczenie i konsekwencja w pozyskiwaniu jakościowych linków o parametrach zbliżonych do branży. Jeśli chodzi o wyciąganie raportów w pożądanej postaci to wbrew pozorom nie dla wszystkich jest to oczywiste :).