30 listopada 2009

Własny e-mail, wyszukiwarka, Internet...

Każdy obywatel Turcji dostanie w momencie urodzenia swój e-mail, który będzie oficjalnym adresem internetowym tej osoby widniejącym w jej dokumentach tożsamości...

Władze tureckie myślą także o stworzeniu swojej własnej wyszukiwarki, aby uniezależnić się od tych, których właścicielami są firmy zachodnie. Wszystko oczywiście w ramach dbałości o niezależność i bezpieczeństwo, ale... w gruncie rzeczy chodzi przecież o większą możliwość kontroli. Jeśli już ktoś "musi"... to czemu ma to być Google, a nie władze lokalne? :-)

Czyżbyśmy powoli wchodzili na drogę wiodącą ku pełnej kontroli Sieci i internautów, kiedy to aby skorzystać z Internetu trzeba będzie dysponować unikalnym loginem, a każdy nasz ruch online będzie rejestrowany... Smutna wizja :/

--
Aneta Mitko

29 listopada 2009

Nowy design Google


Tak w przyszłym roku wyglądać będzie nowy design Google...


Na stronach Chip.pl opisana jest 'sztuczka'
, która umożliwia samodzielne przetestowanie nowego wyglądu wyszukiwarki...











--
Aneta Mitko

27 listopada 2009

Użyteczna Strona

Program Certyfikujący „Użyteczna Strona”, w którym agencja Bluerank jest partnerem, zyskał wsparcie Interactive Advertising Bureau Polska.

Program Użyteczna Strona jest inicjatywą skierowaną do firm, przedsiębiorstw i instytucji publicznych pragnących poprawić użyteczność własnych serwisów internetowych. Umożliwia on weryfikację zakresu trudności i problemów, z jakimi spotykają się ich użytkownicy. Określenie poziomu funkcjonalności, bezpieczeństwa oraz jakości witryn pozwala na spełnienie oczekiwań internautów tak, aby strona była oceniana przez nich jak najwyżej i realizowała swoje cele biznesowe jak najefektywniej.

Agencja Bluerank w ramach projektu certyfikacji stron WWW przygotowuje audyty SEO, badając przyjazność serwisów względem wyszukiwarek internetowych oraz ich widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania.

„Dobrze skonstruowana witryna to dziś nie tylko wymóg światowych standardów online, ale także istotny czynnik przewagi konkurencyjnej, bo wpływa bezpośrednio na wzrost wskaźników sprzedażowych. Dlatego między innymi inwestowanie w badania nad użytecznością są tak istotne nawet (a może zwłaszcza) w dobie kryzysu gospodarczego…” przekonują organizatorzy Programu Użyteczna Strona… pod czym Bluerank, jako agencja search engine marketing, się podpisuje i zachęca do udziału w projekcie...

Organizatorem Programu Użyteczna Strona jest Fundacja Obserwatorium Zarządzania. Partnerami Certyfikatu, obok Bluerank, są między innymi: Eyetracking, Gemius, SARE, UseLab.

--
Aneta Mitko

26 listopada 2009

Kolejne zmiany w wynikach wyszukiwania

Universal search, tweety i wpisy z Facebooka, nowe opcje sortowania wyników wyszukiwania, link „Przejdź do sekcji”... to tylko niektóre ze zmian, jakie ostatnimi czasy pojawiły się w obrębie organicznych wyników wyszukiwania wyszukiwarki Google. Od kilku tygodni możemy również w obrębie tych wyników zaobserwować nową funkcjonalność – link zbudowany w oparciu o hierarchię strony.

Wygląda to w ten sposób...



Nowa postać odnośników generowana jest prawdopodobnie w oparciu o nawigację „bradcrumb” witryny. Standardowy adres URL, który wcześniej był normalnie wyświetlany w wynikach wyszukiwania (http://www.sciagnij.pl/programy/p/Windows-Multimedia-Odtwarzacze_wideo-ALLPlayer/958) został zastąpiony ciągiem odnośników wskazujących lokalizację strony w obrębie struktury całego serwisu.

Co ciekawe, poszczególne elementy przedstawionej hierarchii są odrębnymi odnośnikami wskazującymi na daną lokalizację (link Windows prowadzi do sekcji Windows, Odtwarzacze wideo do kategorii Odtwarzacze wideo, itd.).

Jak podaje blog Google, głównym celem tej zmiany jest chęć dostarczenia użytkownikom jak największej ilości użytecznych informacji o danej stronie.

Pytaniem otwartym pozostaje, jak wielu użytkowników zauważy tę zmianę i czy wpłynie ona na odwiedzalność serwisu. Do tej pory „stary” zielony adres URL nie był klikalnym elementem wyników wyszukiwania, dlatego pewnie trudno będzie przyzwyczaić internautów, żeby przy wybieraniu strony z wyników wyszukiwania klikali nie w jej tytuł, ale np. używali hierarchii odnośników i przechodzili bezpośrednio do strony sekcji.

--
Maciej Gałecki

25 listopada 2009

SEM - często zadawane pytania

Na czym polega optymalizacja kampanii linków sponsorowanych?

Ogólnie rzecz ujmując - na polepszaniu jej wyników i zmniejszaniu kosztów, a bardziej szczegółowo... na pytanie odpowiada jeden z PPC Managerów Bluerank.

Każdą kampanię należy rozpatrywać indywidualnie. Fakt, że konkretne źródło ruchu sprawdziło się w przypadku klienta A nie oznacza, że przyniesie ono podobny efekt w przypadku klienta B (pomimo tego, że kampanie prowadzone dla nich są - z punktu widzenia celu i targetu - do siebie podobne). Optymalizację można w skrócie określić jako czuwanie nad tym, czy dane źródło ruchu (np. linki emitowane na stronach z wynikami wyszukiwania lub na stronach w sieci kontekstowej) spełnia postawiony przed nim cel. Po około tygodniu od startu kampanii dokonujemy pierwszych analiz i decydujemy, z jakim natężeniem wykorzystywać dane źródło ruchu. Takie analizy są potem cykliczne powtarzane - mniej więcej w odstępie tygodnia. Jako agencja, przed startem kampanii definiujemy, jaka część budżetu zostanie przeznaczona na kanał 'Szukaj', a jaka na 'Kontekst', ale zastrzegamy sobie prawo do żonglerki budżetami pomiędzy poszczególnymi źródłami ruchu z 'Kontekstu' czy 'Szukaj' po to, by zapewnić jak największy sukces kampanii.

Powyższe stanowi optymalizację na najwyższym poziomie, powiedzmy strategicznym. Dodatkowo, codziennie odpowiedzialny za kampanię PPC Manager monitoruje daną kampanię i dokonuje w niej zmian na poziomie operacyjnym.

Jest to praca nad:

  • słowami kluczowymi (doprecyzowanie, zmiana dopasowań, wstrzymanie),
  • stawkami kliknięć (zmniejszenie, jeśli jest zachowana pozycja, zwiększenie, jeśli ruch z konkretnych haseł jest bardzo dobrej jakości),
  • tekstami reklamowymi (zawsze w grupie są przynajmniej 3 teksty, wstrzymujemy nieefektywne, dodajemy nowe obserwując, jaki komunikat przynosi efekt),
  • strukturą kampanii (zdarza się, że trzeba podjąć decyzję o szybkim przebudowaniu kampanii, wydzieleniu konkretnych haseł do nowych grup reklamowych),
  • czasem emisji (co ma niebagatelny wpływ np. w przypadku kampanii nastawionych na konwersje),
  • doborem stron docelowych (landing page musi być tematycznie powiązana ze słowami i tekstami, dodatkowo ma kluczowe znaczenie przy kampaniach nastawionych na konwersje).

Na co zwracać uwagę przy monitorowaniu kampanii linków sponsorowanych?

Kampanię należy monitorować na bieżąco. Jeśli jakiś jej parametr zaczyna odbiegać od normy trzeba natychmiast zareagować...

Obserwuje się przede wszystkim:
  • - ilość ruchu / liczbę kliknięć (jeśli nagle spada, należy zareagować),
  • - poziom wydawanego budżetu,
  • - CPC (jeśli wzrasta, należy zareagować),
  • - CTR (stosunek kliknięć do odsłon - jeden z najważniejszych parametrów kampanii, wyraża jej jakość… jeśli spada, należy zareagować),
  • - CRV (wskaźnik konwersji, stosunek konwersji do klików... jeśli spada należy zareagować).

Pamiętajmy, że nie ma recepty na idealną kampanię. To się wypracowuje w trakcie jej trwania. Obserwacja przebiegu kampanii w ciągu trzech dni od jej uruchomienia pozwala na szybkie zmiany, które podwyższają jakość działań. Czasem jedno słowo kluczowe potrafi zaważyć na wyniku... Pierwszy tydzień trwania kampanii to ten czas, kiedy należy skorygować wszelkie niedociągnięcia w pierwotnej strukturze. Nie oznacza to jednak, że dokonujemy wtedy gruntownych zmian, kampanii trzeba bowiem dać przynajmniej miesiąc na rozruch, żeby móc wyciągnąć konstruktywne wnioski i podjąć odpowiednie decyzje.

Bieżące monitorowanie kampanii pozwala również szybko zareagować w przypadku nieprzewidzianych wydarzeń zewnętrznych, które wpływają na zachowanie internautów oraz na to, czego i w jaki sposób szukają oni w Sieci.

Nieco rzadziej monitorowane parametry kampanii to na przykład:
  • - geotargetowanie (eliminacja mniej efektywnych regionów),
  • - czas emisji kampanii (wybór dni emisji i godzin, często nie znajduje się powodu na emisję w godzinach nocnych).
--
Aneta Mitko