Co wpływa na pozycje w wyszukiwarkach?
Nie tak dawno temu firma Fortune Interactive, oferująca usługi związane z marketingiem wyszukiwarek, opublikowała wyniki pierwszego z serii badań, podejmujących próbę zdefiniowania najważniejszych czynników wpływających na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Wykorzystując autorską technologię SEMLogic, analizującą czynniki związane z treścią i składnią strony (tzw. "on-page factors") oraz obecnością serwisu w Internecie ("off-page factors"), firma doszła do następujących wniosków...
- Największe znaczenie ma obecność serwisu w Internecie, mierzona jakością prowadzących do niego odnośników.
- Przywiązanie do jakości odnośników oznacza, że mniej istotna jest ich liczba - ważne natomiast, jak skonstruowany jest odnośnik (jego tekst, wartość parametru 'alt' w przypadku grafik, wartość parametru 'title') oraz na jakiej stronie internetowej jest umieszczony (mniej lub bardziej pokrewnej tematycznie, co można zweryfikować chociażby przez zajmowaną pozycję dla wybranego słowa).
- Mniej istotne są czynniki związane z treścią i składnią strony, takie jak obecność słów kluczowych w tytule, wyróżnionych fragmentach i zwykłej treści strony.
Choć trudno oszacować wiarygodność analizy, chociażby ze względu na ilość czynników branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek, to jednak warto zwrócić uwagę na generalne wnioski płynące z badania i trendy zmian - korzystanie z najprostszych rozwiązań, np. sieci wymiany odnośników przynosi coraz mniejsze korzyści (nie mówiąc o potencjalnym zagrożeniu wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki), a stopniowo bardziej liczyć się będą naturalne, tematyczne odnośniki przynoszące rzeczywistą wartość dodaną dla użytkowników surfujących po sieci. Być może w takim przypadku bardziej częste stanie się kupowanie linków, które na razie jednak nie jest zbyt popularne (ze względu na koszty).
Czekamy na rezultaty kolejnych faz badania.
--
Maciek Gałecki
0 komentarzy:
Prześlij komentarz