Jakość wyników - testy w wydaniu Google
Serwis Technology Review publikuje wywiad z Peterem Norvigiem, dyrektorem ds. jakości wyszukiwania (director of search quality) w Google. Oprócz szerszego ujęcia wyszukiwania jako procesu i zmian które w nim nastąpiły przez lata, Peter opowiada również, w jaki sposób Google monitoruje i następnie ulepsza jakość zwracanych wyników.
- Rozkład kliknięć w wyniki - jeżeli np. miejsce pierwsze "zgarnia" stosunkowo duży procent kliknięć i na dodatek internauci nie odwiedzają kolejnych linków, zapewne oznacza to, że są zadowoleni z wyników wyszukiwania - jakość jest odpowiednio wysoka.
Jeżeli jednak kliknięcia się mnożą, internauci zmieniają zapytanie, itp. i cały proces dotarcia do informacji wydłuża się - takie sygnały mogą posłużyć do wprowadzenia zmian. Osobną kwestią jest, czy zmiany zachodzą w algorytmie wyszukiwarki, czy może są to jedynie przesunięcia "bardziej klikalnych" stron na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (od jakiegoś czasu mówi się o tym, że wyszukiwarka będzie brała pod uwagę przy ustalaniu rankingu pozycji również zachowanie internautów). - Testy manualne - Google przyznaje się do zatrudniania osób, które po przejściu odpowiedniego szkolenia, mają za zadanie oceniać empirycznie jakość zwracanych wyników. Ciekawostką może być interfejs narzędzia, z którego korzystają - ascetyczny layout aplikacji w działaniu można zobaczyć na serwisie SearchBistro.com.
--
Maciej Gałecki
0 komentarzy:
Prześlij komentarz