20 kwietnia 2008

Onet skorzysta z wyszukiwarki Google

Po uruchomieniu wersji beta nowej strony głównej portalu Onet.pl, osoby związane z branżą SEO/SEM zwróciły uwagę na zastąpienie dotychczasowej wyszukiwarki (Onet.pl Szukaj) silnikiem Google. Jeżeli ta obserwacja potwierdzi się we wtorek (kiedy to ma nastąpić oficjalny launch nowej strony głównej portalu), będziemy świadkami dosyć syptomatycznego wydarzenia: Google w sposób skokowy jeszcze zwiększy zasięg dotarcia do polskich internautów.

Przypomnijmy, że z wyszukiwarki Google korzystają w obecnej chwili dwa czołowe portale: Gazeta.pl i Interia.pl, co oznacza, że po pozyskaniu Onetu, pozostanie już tylko jeden duży gracz na rynku, który nie współpracuje w tym zakresie z Google - Wirtualna Polska. Czy Netsprint, który udostępnia technologię wyszukiwania dla WP, powinien zatem się obawiać ofensywy konkurenta w przyszłości...?

Wracając do wyszukiwarki Google na stronach Onet.pl, warto również zwrócić uwagę na sposób rozmieszczenia treści na stronach wyników wyszukiwania - nie są tak ascetyczne, jak przyzwyczaiło nas Google. Co więcej, oprócz linków sponsorowanych Google, pojawiają się (i to na bardziej eksponowanym miejscu!) boksy sponsorowane Onetu. Nasuwa się od razu pytanie - czy łącznie może ich być tak dużo... jak na stronach WP? A może jeszcze więcej? A co, jeżeli realizujemy kampanię na to samo słowo kluczowe w obu wyszukiwarkach jednocześnie?

Wydaje się zresztą, że ruch generowany ze stron wyników wyszukiwania przez odnośniki pochodzące od Google (tj. wyniki organiczne lub linki sponsorowane Google) będzie mniejszy niż wynika to z potencjału wyszukiwarki Onetu - spory obszar na górze strony zajmują odnośniki do wewnętrznych zasobów Onet.pl (Katalog, Encyklopedia, Wiadomości, itd.), dopiero później widzimy linki płatne (w tym te z Google), a na koniec wyniki organiczne (tylko od Google), które bardzo często są widoczne dopiero po przewinięciu strony! Rozkład treści ilustruje poniższy screen:


Na koniec warto zauważyć dużą ilościową różnicę w prezentowanych wynikach wyszukiwania. Dla przykładu, zapytanie 'pozycjonowanie' zwraca w tej chwili 1 180 000 wyników, podczas gdy wykonane bezpośrednio w Google daje nam dostęp już do 61 milionów stron. Krótki test pokazuje, że relacje w ilości wyników są bardzo podobne również dla innych słów kluczowych. Jakościowa różnica wyników jest niewielka przynajmniej w ścisłej czołówce - pozycje zajmowane przez poszczególne strony wyglądają bardzo podobnie w obu przypadkach.



Podsumowując - Google wreszcie obecne na Onecie, ale za cenę sporych ustępstw. A specjaliści od pozycjonowania mają jeden kłopot na głowie mniej - nie muszą już myśleć o "nieodgadnionym" algorytmie dotychczasowej wyszukiwarki Onet.pl.

--
Maciej Gałecki


Udostępnij:

4 komentarzy:

Bertel pisze...

Skokowy wzrost - tak, ale bardziej z linków sponsorowanych. Przy rozdzielczości 1024x768 i czterech linkach sponsorowanych nie widać w ogóle wyników "organicznych", przy większej dwa-trzy wyniki. Jeżeli pozostanie taki układ jak w beta, to wypada uznać, ze cała ta zmiana wyszukiwarki to bardziej zabieg "pijarowski" niż zmiana jakościowa. Szukajka google jest tu kwiatkiem do kożucha.

AM pisze...

A skąd się bierze ta różnica ilościowa jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania dostarczane przez Google i przez Google na Onecie? Z czego to właściwie wynika?

Anonimowy pisze...

witajcie
jako osoba na co dzien zajmujaca sie kampaniami linkow sponsorowanych nie tryskam entuzjazjem na ta wiadomosc.

juz tlumacze dlaczego, jezeli wersja koncowa tego projektu bedzie, tak jak ma to miejsce w wersji beta, dopuszczac jednoczesna emisje linkow googla i onetu na te same slowa kluczowe to staniemy sie swiadkami takich oto sytuacji:

I - reklamujemy sie w linkach sponsorowanych onetu (platnych za odslony i wyswietlanych u gory strony) oraz w linkach googla
wariant 1 - pokazuja sie jednoczesnie oba linki (niewykluczowe ze 1 pod 2)
uzytkownik klika w googlowy, ale my i tak placimy przeciez za odslone onetowego
wariant 2 - uzytkownik klika w onetowy (hura odslona sie nie zmarnowala), nie klika w googlowy psujac nam CTR

II - reklamujemy sie w boksach onetu (platnych za kliki) i linkach googla. Jestesmy zadowoleni, przeciez i tak placimy za efekt, ale...
wariant 1 - uzytkownik klika w link onetowy, psuje nam CTR googlowego
wariant 2 - sytuacja odwrotna, CTR ma bezposredni wplyw na wynik jakosci, co w dluzszej perspektywie wplywa na nasz koszt klikniecia.

wiem, ze zaraz podniosa sie glosy, ze onet to tylko kilka procent zasiegu, ale jednak...

wiem, tez ze mozna wylaczyc siec wyszukiwania w kampaniach googla i nie wyswietlac sie na onecie, ale jesli tak sie stanie przestane wyswietlac sie rowniez np. w interii (a klientowi moze na tym zalezec).

recepta? jak dla mnie google powinno dac mozliwosc wyboru stron partnerow do emisji kampanii...przynajmniej tych najwiekszych...partnerow, a nie kampanii rzecz jasna.

momo pisze...

...W tej chwili na stronach wyników wyszukiwania obecne są zarówno boksy googleowe jaki i boksy onetowe. Mówiąc szczerze, wszyscy z naszej strony mają poczucie, że jest to w istocie wielka niewiadoma.

Zrobiliśmy tę wyszukiwarkę najlepiej jak potrafiliśmy. Oczywiście ludzie z Googlea również maczali w tym palce i podzielili się z nami swoim doświadczeniem. Jesteśmy nastawieni na ciągłe ulepszanie tego produktu, tak żeby z punktu widzenia użytkownika był fajny, ale także - żeby zarabiał. Będziemy więc ulepszali moduł wyszukiwania po portalu, ale również poprawiali rozmieszczenie boksów reklamowych. To niezwykle delikatna materia, nawet minimalne zmiany w ich położeniu mogą powodować istotne zmiany w skuteczności.

Te pierwsze tygodnie traktujemy jako okres swoistego tuningu. Wyszukiwarka będzie przechodziła dużo drobnych, ewolucyjnych zmian. Za pół roku może więc wyglądać zupełnie inaczej....

Caly wywiad z szefami Onetu.