31 stycznia 2008

Mniej linków - więcej boksów

Od jutra Onet wyświetlać będzie tylko jeden link sponsorowany pod oknem wyszukiwania (dotychczas były trzy). Zwiększy się za to - z 8 do 10 - liczba boksów (funkcjonujących w modelu płatności CPC). Link (rozliczany w modelu CPM) będzie nas kosztował teraz nieco więcej. Cena jego emisji wzrasta bowiem z 75 do 100 zł za 1000 odsłon. Onet, podobnie jak inne polskie wyszukiwarki, wycofuje się powoli z oferty reklam tekstowych opłacanych za odsłony. W kampaniach prowadzonych w wyszukiwarkach królować będzie (wzorem Google) CPC, czyli model rozliczeń oparty na klikach.

O ile ta decyzja jest dla nas zrozumiała, o tyle rezygnacja Onetu z kampanii banerowych wyświetlanych na słowa kluczowe już nie do końca. No bo jeśli uznać Google za wzór do naśladowania, to ta oferta Onetu odpowiadała w pewnym stopniu charakterowi graficznej reklamy kontekstowej Google, która w zasadzie dopiero się rozkręca... mówiąc nieco kolokwialnie... czy aby nie szkoda zatem?

--
Aneta Mitko


Udostępnij:

2 komentarzy:

Krzysztof Beniowski pisze...

Kilka słów wyjaśnienia.

Obecność 10, a nawet 11 OnetBoksów na stronie z wynikami wyszukiwania nie jest nowością.
Aby OnetBoks pojawił się PONAD wynikami wyszukiwań (tam, gdzie jest standardowo miejsce na Linki Sponsorowane), muszą być spełnione następujące warunki:
1. Wolne miejsce (czyli sytuacja, w której przynajmniej 1 z 3 slotów nie jest zajmowany przez Link Sponsorowany.
2. CTR > 0,5% (ostatnie 3 dni).
3. Odpowiednie wysokie CPC.
Oprócz tego oczywiście działają wszystkie reguły z "prawej strony".

Co do banerów na słowa kluczowe, pozwolę sobie się nie zgodzić - graficzna reklama kontekstowa w Google nie pojawia się w samej wyszukiwarce, a więc nie jest to tożsamy produkt.

Przypomnę z premedytacją, że posiadamy w swojej ofercie samoobsługowej OnetBanery, które emitowane są w serwisach Portalu, we wskazanych przez reklamodawcę obszarach tematycznych z możliwością geotargetowania :)

Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof Beniowski
Marketing Manager
Grupa Onet.pl S.A.

bluerank pisze...

Zgadzamy się, że migracja boksów reklamowych z pocycji "bocznych" na
"topowe" nie jest nowością, jednakże po wprowadzeniu zmian zdecydowanie częściej na stronach wyników wyszukiwania Onetu będzie gościło 10 boksów, co jest wynikiem spełnenia warunku nr 1.

Zastanawia nas natomiast czy nie odbędzie się to bez pewnej szkody dla reklamodawców mających do zagospodarowania większe budżety (a także dla samych użytkowników, którzy na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania widywali dotychczas głównie rzetelne marki). Do tej pory miejsca "topowe" były niejako zarezerwowane dla tych, którzy gotowi byli zapłacić więcej (nie generalizując oczywiście). W tym momencie nie wydaje się to już takie oczywiste. Warunki 2 i 3 bowiem (abstrahując od tego co oznacza 'odpowiednie CPC') nie stanowią dużego wyzwania dla małych reklamodawców.

Odnosząc się do OnetBanerów - naszym zdaniem obecny produkt jest bardziej tożsamy z Googlowymi reklamami graficznymi :) Emisja OnetBanerów w wyszukiwarce zdecydowanie stanowiła coś unikatowego, a przez to być może i atrakcyjnego dla reklamodawcy. OnetBanery emitowane na obecnych zasadach różnią się od produktu Googla - z grubsza rzecz ujmując - formą rozliczeń (CPM versus CPM/CPC/CPA), minimalną ceną 1000 emisji, oraz dodatkową opłatą za geotargetowanie.

Na koniec - żebyśmy nie zostali odebrani jako pogromcy Onetu ;) chcemy z pełnym przekonaniem podkreślić, że portal oferuje naprawdę bogate możliwości reklamy jeśli chodzi o formy graficzne. I to się chwali!