Mało popularne kupowanie odnośników
Rozwijanie sieci odnośników prowadzących do serwisu to jedno ze standardowych działań podejmowanych podczas pozycjonowania. Liczbę linków do witryny można zwiększać na wiele sposobów, np. poprzez:
- wpisy w katalogach internetowych,
- wymianę odnośników z pokrewnymi tematycznie serwisami (takimi, które nie stanowią bezpośredniej konkurencji),
- w przypadku witryn komercyjnych - również poprzez wymianę linków z partnerami biznesowymi (najczęściej dostawcami, klientami lub pośrednikami handlowymi),
- uczestnictwo w sieciach wymiany odnośników (które jednak są różnie postrzegane przez wyszukiwarki),
- aktywny udział w dyskusjach na forach i grupach dyskusyjnych,
- działania e-PR (dystrybucja informacji prasowych, artykułów, specjalistycznych tekstów opatrzonych odnośnikiem do serwisu).
Czy kupowanie odnośników jest popularne? Wydawać by się mogło, że tak - w chwili pisania tej notki na Allegro jest wystawionych przynajmniej kilkadziesiąt aukcji z ofertą sprzedaży miejsca na odnośnik. Istnieje również wiele serwisów specjalizujących się w handlu (aukcjach) tego typu usługą.
Tymczasem, ankieta przeprowadzona na blogu jednego z ekspertów w tej tematyce pokazuje, że prawie połowa z specjalistów od pozycjonowania nigdy nie kupiła odnośnika na potrzeby prowadzonych działań. Zaledwie kilkanaście procent korzysta z tej usługi regularnie. Jak można przeczytać w komentarzach pod wynikami badania, to właśnie dodatkowe koszty i wiara w przełożenie jakości serwisu na jego popularność (i samoczynnie zwiększającą się na tej podstawie liczbę odnośników) decydują, że kupowanie odnośników jest rozpatrywane na samym końcu... lub wcale. Z drugiej jednak strony, istnieją branże, w których bez tego rodzaju działań nie ma co marzyć o osiągnięciu zadowalających wyników.
Wydaje się jednak, że w miarę wzrostu przywiązania przez wyszukiwarki do jakości linków, a nie ich ilości, oraz - przede wszystkim - ciągle rosnącej konkurencji, kupowanie linków będzie coraz popularniejsze, również w Polsce, gdzie zapewne odsetek kupujących jest jeszcze mniejszy niż we wspomnianej ankiecie.
Nasze wewnętrzne eksperymenty z kupowaniem odnośników przynoszą zadowalające wyniki, mają jednak jedną wadę - dodatkowy koszt dla klienta i brak stabilnych pozycji, które zależą od obecności odnośnika na zewnętrznym serwisie - odnośnika, który musi być opłacony i nie ma nic wspólnego z wartością merytoryczną witryny.
--
Maciek Gałecki
0 komentarzy:
Prześlij komentarz