25 marca 2008

Rewolucja w WP i Netsprint.pl

W kwietniu (dokładny termin nie jest na razie bliżej określony) Wirtualna Polska oraz Netsprint wprowadzają zmiany do swojej oferty reklamowej. Owa rewolucja dotyczy sponsorowanych odnośników wyświetlanych na stronach w/w wyszukiwarek…

Od tej pory także tutaj dostępny będzie model aukcyjny.

Kampanie SEM prowadzone w przestrzeni reklamowej Netsprinta bądź WP.pl będziemy mogli rozliczać (podobnie jak dzieje się to w Google) w modelu aukcyjnym. Reklamodawcy dostaną do wyboru dwie opcje - standardową (Max CPC) oraz wariant Stałe CPC.

W pierwszym modelu samodzielnie określa się maksymalną cenę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie w danej kampanii, co oznacza, że ów klik może nas kosztować tyle, ile zadeklarowaliśmy lub mniej. Rzecz wygląda tu bardzo podobnie, jak w Google. Model drugi natomiast zakłada precyzyjne ustalenie ceny za kliknięcie, która to cena będzie niezmienna przez cały czas trwania naszej kampanii.

Kto się cieszy, a kto się smuci z takiego obrotu spraw?

Wprowadzenie modelu aukcyjnego to z pewnością większe pole do popisu dla tych, którzy potrafią kampanię linków optymalizować, w czym celują agencje SEM oraz duzi, zaawansowani w temacie search engine marketing reklamodawcy. Możliwość grania stawkami, dziennym budżetem, różnicowaniem CPC dla poszczególnych słów kluczowych czy reklam oraz samo doskonalenie przekazu (copywriting, target, etc.) daje olbrzymie szanse na świetne wyniki za relatywnie niską cenę. Ci, którzy "nie bawią się" w takie rzeczy, bo nie potrafią lub nie chcą, mogą być odrobinę do tyłu… a właściwie mogliby na tym stracić, gdyby nie opcja Stałe CPC, która stanowi dla nich pewną alternatywę… Tak jak dotychczas bowiem, mogą oni uruchomić swoją kampanię i więcej do niej nie zaglądać. Nie mają oczywiście w tej sytuacji 100% gwarancji publikacji reklamy czy jej wysokiej pozycji, bo nadal jest to system aukcyjny (gdzie decyduje zadeklarowany CPC oraz jakość, czyli wysokość CTR), ale przynajmniej w pełni kontrolują swój budżet.

Co się jeszcze zmienia?

Wraz z wprowadzeniem modelu aukcyjnego zmianie ulega również liczba pozycji reklamowych na stronach z wynikami wyszukiwania. Będzie ich 15 (5 linków sponsorowanych na górze strony oraz 10 z boku rankingu). To więcej niż dotychczas i jest to zdecydowanie dobra wiadomość dla reklamodawców, którzy dzięki temu z pewnością łatwiej zniosą zmiany związane z przejściem na model aukcyjny.

--
Aneta Mitko


Udostępnij:

6 komentarzy:

Bartek Berlinski pisze...

IMHO 15 boksów reklamowych spowoduje że funkcjonalność wyszukiwarek netsprint/wp.pl spadnie niemalże do 0. Najwyraźniej zapomniano o tym że w wyszukiwarce ważniejsze są wyniki organiczne niż płatne - przez takie posunięcie moim zdaniem wp/netsprint stracą resztę i tak już niewielkiego ruchu.

Łukasz Matuszewski pisze...

Z jednej strony masz rację.
Zbyt wiele wyników sponsorowanych może odstraszyć internautów - szczególnie tych przesiąkniętych ideą "wolnego Internetu".

Z drugiej jednak:

1. Wielu internautów nie rozróżnia wyników naturalnych od sponsorowanych.

2. Wyniki płatne coraz lepiej odpowiadają na zapytania internautów - reklamodawcom zależy na dotarciu do osób zainteresowanych produktem, przez co wyniki te czasem bywają bardziej adekwatne niż te podane przez algorytm (pisaliśmy już o tym kiedyś).

3. 5 boksów na górze to maksimum, zobaczymy ile będzie ich w rzeczywistości.
A boksy po prawej tak nie przeszkadzają, w Google też ich jest dużo.

Ale oczywiście zweryfikuje to rynek. Jak zawsze :)

bartek berlinski pisze...

Proszę sobie wpisac w wp.pl frazę "opony GOODYEAR EXCELLENCE 195 R15" - przeklikałem wszystkie reklamy i poprowadziły mnie na strony główne - a zapytanie dość konkretne prawda? :) To że użytkownicy nie rozróżniają wyników naturalnych od sponsorowanych to w przypadku wp/netsprint jeszcze gorsza sytuacja... Nie chodzi mi o to by pokazać jakie błędy robią reklamodawcy tworząc kampanię ale o to że polskie wyszukiwarki myślą tylko o $ a nie o jakości zwracanych wyników...

Łukasz Matuszewski pisze...

Ale IMHO głownie wynika to z błędów reklamodawców. Niestety źle świadczy to o firmach z branży SEM, które zbyt mało uwagi poświęcają stworzeniu odpowiednich landingpage dla słów kluczowych (dlatego ważna jest specjalizacja w tej branży, firma-kombajn się tu nie sprawdzi ;)

Oczywiście jest to też trochę wina polskich wyszukiwarek. W panelu Netsprinta optymalizowanie kampanii nie jest tak wygodne jak w AdWords (gdzie można to zrobić offline przez Edytora)
= wzrost pracochłonności = spadek opłacalności biznesowej (szczególnie przy niskich udziałach polskich szukajek w rynku).

Dlatego w Google reklamy są zwykle lepiej dopasowane do zapytania (przynajmniej nasze ;).

Wynika to także z faktu, że AdWords po zintegrowaniu z Analyticsem pozwala pięknie mierzyć bounce rate i conversion rate reklam - klient widzi jak na dłoni efekty optymalizacji reklam. Żeby tak opomiarować ruch z polskich szukajek trzeba nieco więcej roboty.

Nie do końca mogę się zgodzić co do $.
Osobiście uważam, że Google równie mocno myśli o $ co Netsprint czy Onet :D

Myślę, że wszystkie wyszukiwarki zdają sobie doskonale sprawę z tego, że LEPSZE wyniki wyszukiwania to LEPSZA kasa. Działa tu efekt skali - Google ma tej kasy tyle, że jest w stanie rozwijać świetne narzędzia do zarządzania reklamami. Polskich szukajek nie stać na takie inwestycje w technologie. Jednak w panelu Netsprinta zachodzą częste zmiany - więc produkt jest intensywnie rozwijany.

Łukasz Duda pisze...

1) Sprawdziłem podany przykład GOODYEAR EXCELLENCE 195 R15 w wyszukiwarce Google i okazało się, że mamy tam do czynienia również z bardzo płytkim linkowaniem. Na czołowych pozycjach znajdują się reklamy, które przekierowują na strony główne.
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=opony+GOODYEAR+EXCELLENCE+195+R15&lr=
Zatem problem ze stosowaniem dopasowania broad dla słów kluczowych aktywujących reklamę dotyczy wszystkich Reklamodawców a nie tylko tych emitujących reklamy na WP/NetSprint

2) Komunikowana liczba wyników sponsorowanych łącznie po prawej i na górze wyników wyszukiwania nie jest również niczym nowatorskim. Skoro na popularne zapytania w googlach mamy np. 11 reklam
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=opony&lr=
Powiem więcej zmiana w WP/NetSprint spowoduje zmniejszenie liczby reklam prezentowanych powyżej wyników wyszukiwania w stosunku do stanu obecnego.

3) Prosiłbym, aby nie demonizować możliwości zarządzania kampanią w WP/NetSprint. Prowadzimy bowiem setki kampanii reklamowych, gdzie liczba słów kluczowych wynosi powyżej 1000. Reklamodawcy i resellerzy mają do dyspozycji upload z xlsa struktury kampanii. M.in. deklarowania odrębnych adresów url, dynamicznie zmieniającej się treści a za moment po wprowadzeniu systemu aukcyjnego będą mieli możliwość pełnego zarządzania stawkami na poziomie słowa, reklamy i kampanii. Powiem więcej współpracujące agencje SEM chwalą sobie nasze interfejsy, prostotę modelu i łatwość zarządzania kampanią, a przygotowany Panel Klienta w przystępny sposób prezentuje dane o kampanii – co nie wydaje się tak intuicyjne w innych wyszukiwarkach (opinia wielu klientów).

Łukasz Matuszewski pisze...

Zatem problem ze stosowaniem dopasowania broad dla słów kluczowych aktywujących reklamę dotyczy wszystkich Reklamodawców a nie tylko tych emitujących reklamy na WP/NetSprint

To fakt. Tak jak pisałem, jest to głównie wina reklamodawców a nie wyszukiwarek.

Powiem więcej zmiana w WP/NetSprint spowoduje zmniejszenie liczby reklam prezentowanych powyżej wyników wyszukiwania w stosunku do stanu obecnego.

To bardzo dobra informacja. Niech zwyciężą najlepsi :)

Prosiłbym, aby nie demonizować możliwości zarządzania kampanią w WP/NetSprint.

Nie chciałem aby zabrzmiało to jak "demonizowanie".
"nie jest tak wygodne" nie znaczy "jest niewygodne". Wasz panel się stale rozwija przez co jest coraz lepszy i wygodniejszy. Oby tak dalej :)